-
Ik was vandaag op zoek naar FCC onderdelen voor de Artitec Daf maar helaas niets gevonden wat bruikbaar was. Gelijk maar een setje besteld bij Conrad.
Tijdens het zoeken wel een Mercedes autootje gevonden van lang geleden en ik heb daar maar een ander projectje mee opgestart. Een hele tijd geleden eens het idee gehad om een Fiat 600 om te bouwen naar FCS. Het probleem is dat het een Fiatje daar eigenlijk veel te klein voor is. Alles gaat er stomweg niet in. Ik ga het toch proberen. Misschien is de oplossing om er een kleine caravan achter te hangen met daarin de batterijen.
De Mercedes (donor) heeft een kapotte accu en is iets mis met de bedrading. Kortom hij werkt niet meer. Dat moeten we dus ook gelijk meenemen in dit projectje. Verder heb ik een Fiat 600 modelletje uit een surprise ei, een H0 caravan van Wiking en twee knoopcel accu’s gesloopt van het moederbord uit een oude computer. Volgens mij moet het hiermee gaan lukken. Het model zal wat hoog op zijn wielen komen te staan vanwege de beperkte diepte maar dat moet ik maar voor lief nemen. Ook verlichting laat ik achterwege omdat ik dat mijn handen niet kan aandoen.
Aan de slag dan maar.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BHU3E6U4.jpg)
Eerst maar wat sloopwerk.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VCOKHXWR.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EFQHFVS4.jpg)
Dan een beetje materiaal weg knippen, snijden en vijlen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GUVHL8AQ.jpg)
Ook de lengte moet behoorlijk ingekort worden.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OTYIMMJA.jpg)
En weer aan elkaar geplakt. Daarna wat ruimte maken zodat de wieluitslag voldoende is.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DHQXGZDH.jpg)
Uit een stukje loodslab knip ik stukjes die als verzwaring moeten dienen. De auto moet immers een zware caravan trekken zonder door te slippen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EUCMBWMR.jpg)
Ik stapel de stukjes lood zo dat ze net onder de rand van de raampjes blijven. Schilder de bovenkant zwart en plak er nog een half poppetje op. Ook de binnenkanten van de wielkasten maak ik zwart.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FIIHKMZR.jpg)
De ruitjes van het ei-autootje waren geel. Geen gezicht dus … en knip ik nieuwe van een stukje blister verpakking. Het autootje kan in elkaar. Aan de achter/onderkant steken de draadjes uit die straks naar de caravan lopen voor de voeding via de knoopcellen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3X4XCGBS.jpg)
Kijken of we de knoopcellen in de caravan kunnen proppen. Het zal ook hier erg krap zijn met de beschikbare ruimteruimte.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KWRYUFUR.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B8R3FTNX.jpg)
Wordt vervolgd .....
-
Dat is een mooi project Pierre.
Ik ben erg benieuwd hoe het er straks gaat uit zien en of het slepen van zo'n sleurhut ook echt gaat werken. De elektra draadjes lijken mij wat stug en ik vraag me af of die caravan dan wel netjes de fiat gaat volgen. ::)
Groeten, Gert-Jan
-
Nou Pierre, dit wordt wel wat.
Wèl een béétje een over-sized FIAT, maar leuk gaat het zeker worden.
-
ondanks dat hij eigenlijk iets te groot is voor een H0 fiat. vind ik het bijzonder knap dat je dat alles in dat kleine dinki weet te proppen. Wordt vast weer een geweldig autootje
-
Het autootje op zich is eigenlijk helemaal niet zo groot. Het komt omdat hij wat hoog op z'n wielen staat dat hij groter lijkt. Ik zal er binnenkort wel eens een H0 600tje naast zetten. ;D
-
De grootte valt best mee Pierre en ik weet zeker dat dit gaat rijden als een dolle.
Alleen, gaat dit setje straks bij elke bushalte stoppen? ::)
-
De grootte valt best mee Pierre en ik weet zeker dat dit gaat rijden als een dolle.
Alleen, gaat dit setje straks bij elke bushalte stoppen? ::)
Nee hoor Wim. ;D Alleen als ik de magneet bij een bushalte bekrachtig zal er een voertuig stoppen. Dus als zijn vrouw even wil winkelen op de markt kan ik de bushalte magneet "aan" zetten en kan ze uitstappen. ;)
-
Man, man, man.... hoe doe je het toch allemaal en hoe kom je toch altijd op die ideeën. Knap werk Pierre. :o :o
-
Dank je weer voor de handvaardigheidsles in het maken van leuke dingen van 'rommel'voorwerpen.
Ook ik sta steeds weer versteld wat uit je handen komt. Leuk gedaan. Klasse!!
-
Leuk Pierre, maar ikben ook wel benieuwd hoe die draadjes zich gaan gedragen tussen de fiat en die sleurhut, ik vind ze inderdaad ook nog al stug en dik eruit zien.
-
Pierre kan je die draadjes niet wikkelen zoals tussen een trekker en een oplegger een spiraal zeg maar.
-
Pierre kan je die draadjes niet wikkelen zoals tussen een trekker en een oplegger een spiraal zeg maar.
Het idee is best goed Rob maar de draad heeft een soepele kern waardoor de lusjes niet blijven zitten.
We zullen zien hoe de draadjes zich gedragen. Het was de dunste soepele kabel die ik hier kon vinden. De draadjes komen straks in het midden van de dissel en hoeven dan alleen maar een klein bochtje te maken.
-
Wat een gepriegel ;D wn een leuke uitdaging. Ik zou zelf koperlakdraad gebruiken, heb je in alle mogelijke diktes
(of duntes :-\ ?) Dat is zo'n draad waar ze spoeltjes van wikkelen.
De wielen zijn enigszins uit verhouding maar dat mag de pret niet drukken. Al eens aan schaal N autootjes gedacht?
Interessant projectje.
Jack
PS. Zijn dat oplaadbare batterijen?
-
Ik heb nog wel héle dunne draadjes liggen met een soepele kern. Neem ik wel mee.
En nu we toch bezig zijn met aansluiten:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YNNOSZTX-D.jpg)
Kun je hier nog wat mee? ::)
-
Wat een gepriegel ;D wn een leuke uitdaging. Ik zou zelf koperlakdraad gebruiken, heb je in alle mogelijke diktes
(of duntes :-\ ?) Dat is zo'n draad waar ze spoeltjes van wikkelen.
De wielen zijn enigszins uit verhouding maar dat mag de pret niet drukken. Al eens aan schaal N autootjes gedacht?
PS. Zijn dat oplaadbare batterijen?
Ik heb wel lakdraad Jack maar dat is te stug. Het is een harde kern.
Klopt dat de wielen iets te groot zijn maar dat komt omdat de donor een jeepachtige auto was. Ik heb wel kleinere wielen die ik er op kan zetten maar daar zitten geen rubber bandjes op en dan gaat 't dingetje echt wel slippen met een caravan er achter. ;D
Ja Jack ... dit zijn oplaadbare knoopcellen. Op het moederbord van een computer zijn deze cellen om het geheugen van b.v klok en zo vast te houden als de computer uit staat. Iedere keer als je de computer aan zet zal deze cel opladen. Het zijn 3 volt cellen net als het motortje en ik wil er twee parallel zetten zodat ik wat langer kan rijden zonder opladen.
Ik heb nog wel héle dunne draadjes liggen met een soepele kern. Neem ik wel mee.
En nu we toch bezig zijn met aansluiten:
Graag wim ... dun draad is altijd welkom.
Kan je gelijk minimaal zeven kleuren meenemen voor de stekker. ;D
Even nog een plaatje geschoten van wat verschillende merken Fiatjes 600. Ik zit met mijn modelletje uit het ei mooi in de middenmoot.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-W48GUZCY.jpg)
-
Doe ik. Die dunne draadjes zaten bij een aantal setjes om 1:87-autootjes te voorzien van led-verlichting. Die ledje waren alleen veel te wit om in te bouwen omdat in mijn tijdspanne xenon-lampen nog niet in auto's werden ingebouwd.
-
Vannacht te veel pijn om te slapen maar dat heeft ook voordelen. Op wat schilderwerk na is de Fiat klaar.
Ik heb de accu’s ingebouwd en om ze te camoufleren gordijntjes opgehangen in de caravan. Een nieuwe vloerplaat in de caravan geplaatst en de bedrading vervangen/aangesloten. Ik had van Wim een stukje dun soepel draad gekregen. Nog bedankt voor de draad Wim dit is stukken beter. Ook heb ik een trekhaak onder de auto gezet. Ik heb het kapje nog wat kunnen uitslijpen zodat het onderstel verder naar binnen zakt en dat de auto niet meer zo hoog op zijn wielen staat. Vervolgens heb ik een beetje verf gemengd en de hele auto opnieuw in de matte verf gezet. Hij was wel erg “plastic”.
Nog een laatste inspectie door Bas of de koppeling goed vast zit en de basis verf droog is en dan kan ik misschien vanavond de laatste kleine dingen doen. Binnenkort zal ik een filmpje maken van een testrit.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FLANQEAP.jpg)
-
Ik vind het een fraai setje. En die net wat te grote wielen kunnen eigenlijk best, als je verzint dat dit type FIAT voor het Italiaanse leger heeft gereden; net als de DAF 55 die voor de Nederlandse krijgsmacht heeft gereden.
Volgens mij gaat dit rijden als de brandweer.
Eén klein dingetje Pierre: ben je niet bang dat je koppeling losschiet als deze combi over je spoorwegovergang rijdt? Faller Car System doet niet echt aan snelheidsbeperking. Misschien als je een stukje isolatie van een koperdraadje schuift, dan kun je dat als een soort mofje over de trekhaak heenschuiven. Je hebt dan meteen een anti-slingersysteem.
-
nette combinatie geworden Pierre we wachten met spanning de test rit af
-
Ik vind het een fraai setje. En die net wat te grote wielen kunnen eigenlijk best, als je verzint dat dit type FIAT voor het Italiaanse leger heeft gereden; net als de DAF 55 die voor de Nederlandse krijgsmacht heeft gereden.
Volgens mij gaat dit rijden als de brandweer.
Eén klein dingetje Pierre: ben je niet bang dat je koppeling losschiet als deze combi over je spoorwegovergang rijdt? Faller Car System doet niet echt aan snelheidsbeperking. Misschien als je een stukje isolatie van een koperdraadje schuift, dan kun je dat als een soort mofje over de trekhaak heenschuiven. Je hebt dan meteen een anti-slingersysteem.
Deze autootjes hebben in het Joegoslavische leger gereden als Zastava 750. Dus je zat er niet ver naast.
Om de snelheid te drukken heb ik een diode tussen de voeding gezet Wim dus dat valt wel mee. De Accu's liggen voor de as van de caravan waardoor je als het ware meer disseldruk krijgt. Dit zorgt er voor dat de achterwieltjes niet zo snel doorslippen en daardoor zal ook de caravan niet snel van de trekhaak schieten. Ook de draadjes trekken de dissel naar beneden. Ik ga het eerst eens avonturen hoe het zo gaat en als hij er af schiet doe ik er een klein stukje krimpkous om. ;)
-
Ziet er leuk uit Pierre, alleen vind ik toch die wielen in verhouding niet helemaal kloppen als ik het mag zeggen :)
-
Inderdaad een prachtig setje Pierre. En aan alles is gedacht: cruisecontrole (diode), gewichtsverdeling (accu's).. Knap!
-
Ziet er leuk uit Pierre, alleen vind ik toch die wielen in verhouding niet helemaal kloppen als ik het mag zeggen :)
Deze autootjes hebben in het Joegoslavische leger gereden als Zastava 750.
Hans, ik heb het even voor je uitgezocht: de FIAT van Pierre heeft in het voormalige Joegoslavische leger gereden als Zastava 750. Omdat de velgmaat iets groter moest zijn hebben ze daar de wielkasten wat ruimer gemaakt. Immers, die kleine FIAT-wieltjes hebben totaal geen grip op onverharde wegen. De Zastavia 750 werd vooral gebruikt door de militaire politie van het voormalig Joegoslavische leger.
Het verhaal is daarmee helemaal rond en Pierre's wielen zijn precies goed. 8)
Nog meer?
-
ook met caravan erachter ;D ;D ;D
-
Pierre,
laat ze maar lullen hoor. Hij is geweldig geworden. Zelfs de wielen vallen niet eens zo erg op
-
ook met caravan erachter ;D ;D ;D
Te makkelijk: FIAT 500 met caravan (http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/caravan-mag-in-grave-7-dagen-op-de-stoep-staan-1.4150230)
Nog meer?
-
Ja nu die vanhet leger met grote wielen en caravan :D en niet foto sjoepen he :P :D
Sorry Pierre we zitten het maar te vervuilen hier
-
We zitten hier niet te vervuilen: dit is erg on-topic, want we zijn hier het project van Pierre aan het toetsen qua geloofwaardigheid. 8)
En verder doet Pierre alles wat-ie leuk vindt.
-
Ik vind het in ieder geval al knap om een Fiatje 500 in H0 met het carsysteem uit te rusten.
Ik heb zelf ook al eens van die autootjes omgebouwd met verlichting ed. en ik weet wat voor gefriemel dat is.
-
Ik zeg niks :-X
Pierre,
laat ze maar lullen hoor. Hij is geweldig geworden. Zelfs de wielen vallen niet eens zo erg op
Ach Rick ... ik wist al dat dit ging gebeuren voor ik aan het project begon ;D Daarom heb ik het zelf al aangekaart in het begin. Ik schilder de velgjes nog zwart en dan valt het nog minder op. Verder blijft het zo. Ik vind het geen probleem. En bovendien stoor ik me zoals je weet aan niemand :P
Maar toch bedankt jongens ;)
-
Hans, heb je
nu nou je zin? :(
-
Nu .. nu .. die Hans kijkt niet zo nu ;D
-
Noem dat maar knutsels Pieter, ik vindt het weer een mooi stukje modelbouw.
-
Pierre, laat ze maar lullen hoor. Hij is geweldig geworden. Zelfs de wielen vallen niet eens zo erg op
Pierre, Ik sluit mij bij deze spreker aan. Weer een geweldig project(je) gemaakt. Ben ook wel nieuwsgierig naar een YouTube-filmpje.
Wel met de tijd meegaan hé!
-
Noem dat maar knutsels Pieter, ik vindt het weer een mooi stukje modelbouw.
Pieter?? ??? ; Ik bedoel natuurlijk Pierre ;D
-
Noem dat maar knutsels Pieter, ik vindt het weer een mooi stukje modelbouw.
Pieter?? ??? ; Ik bedoel natuurlijk Pierre ;D
Bedankt. Maakt niet uit Arend ... ik luister overal naar (als het mij uitkomt) ;D
-
Eindsprintje. ;D
De oplaadbare knoopcellen blijken zeer slecht spanning vast te houden en zijn niet te gebruiken voor dit projectje. Jammer. Ik gebruik nu maar de twee accu’s die bij het Conrad setje zitten. Het kost wat moeite maar ik krijg ze in de caravan. Omdat ik gelijk een diode voor de snelheid inbouw (waar in de auto zelf geen plek meer voor is) moet ik ook een laad contact in de caravan zetten.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PPAXQGTH.jpg)
Bij een testritje blijkt de caravan nu te zwaar en af en toe slippen de wielen door van de Fiat. Ik plak een paar stukjes extra lood onder de vloer. Dit is voldoende. Ook gaat het autootje ondanks een diode nog als de brandweer en dus zal er nog een 2e diode nodig zijn.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WWTTRRPG.jpg)
Vloertje dicht en het lood zwart gemaakt …. klaar.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DZ8VZN7I.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4L7YB4U3.jpg)
Hier onder het resultaat …
-
Nou Pierre dat Fiatje rijdt als een goed gesmeerd Fiatje 500. Mijn complimenten
-
Die rijdt als de brandweer: niet te hard, geen rotte uitlaat en mooi op snelheid.
Ik vind het héél erg mooi!
En natuurlijk knap gedaan.
-
Joepie, hij rijdt. Geweldig gedaan, Pierre!!!
En inderdaad een mooie snelheid en lekker constant.
Knap!
-
Weer een knap staaltje vakwerk Pierre, en de sleurhut volgt prachtig, TOP!
-
Ik neem er mijn petje voor af hoor Pierre!
-
Dank je wel jongens voor de veren. Was leuk om te doen ennuh .... het volgende project zit er al weer aan te komen.
Vorige projectje afgerond dus het moet maar eens gebeuren. In Houten een mooie Artitec Daf gevonden en samen met een ombouwsetje van Conrad gaat dit weer een heel leuk projectje worden. Ik heb er goed zin in dus hup ….. de zaag er in.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8USBHPGH.jpg)
Het autootje laat zich in het begin goed uit elkaar halen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-USHUKJTW.jpg)
Ik haal de grote delen uit elkaar en stal het ombouwsetje van Conrad uit.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HC347D73.jpg)
We beginnen maar met de vooras.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UR66DFGY.jpg)
Dan de achteras. Die is veel te breed en moet eerst op maar worden geslepen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MAYVXTSJ.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-W8YR4PBO.jpg)
Dan ruimte maken voor de vooras.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VGCBCRKS.jpg)
Dat begint al ergens op te lijken maar helaas lopen de wielen in de spatborden vast bij een bocht. De voorspatborden er af halen is nogal een gedoe. Met de hand moet ik de lijmpilaartjes er voorzichtig uit boren.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XGIY7URC.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-C7ZMFEJY.jpg)
Met een vijltje kan ik wat van de spatborden afhalen maar dat is niet voldoende. Ik moet een halve mm uitvullen om de wielen goed te kunnen laten sturen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NLV6PMPA.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GIKET6XP.jpg)
Daarna een tussenbalk weg halen en een soort hangmatje maken voor het motortje.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XEVDHOIH.jpg)
Nou de cabine er af is ga ik er ook maar gelijk een bestuurder in zetten die een beetje stoer met zijn arm door het open raam hangt. Wel eerst even het raam open maken natuurlijk. Opendraaien gaat niet maar met een breekmesje kom je ook een heel eind.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3SXF8VKP.jpg)
Even een Preisertje mishandelen en het stuurtje zwart maken.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P86CC4MR.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OKR8CBWF.jpg)
En de cabine mag er weer op en het armpje kan vastgeplakt worden. De naadjes in het armpje laat ik vollopen met witte houtlijm en daarna een penceeltje met wat blauw.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QYYHADW8.jpg)
Tijd om eens wat gaten in de bak te maken. Het motortje steek ongeveer voor 1/3 door de vloer. Het reedcontact maak ik in een mooi huisje onder de bak. Dat kan straks wel doorgaan als tank of gereedschapbak of zo. Als ik het reedcontact binnen in de bak stop is hij te ver van het wegdek en zal niet werken op de stopmagneet. Ook een aan en uit schakelaartje en een laadpunt krijgen een plekje in de laadbak.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NG6ZFQIF.jpg)
Voor mij zelf heb ik even een simpel schemaatje getekend hoe de componenten aangesloten moeten worden.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-C7L4EVI4.jpg)
Alles netjes op zijn plek.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-73PL6QFI.jpg)
Wordt vervolgd .....
-
Weer super bezig Pierre en lekker leerzame en duidelijke uitleg.
-
Pure nostalgie
-
Goed bezig Pierre, en opa is gek op simpele schemaatjes :D , snap alleen even niet wat die reed schakelaar erin doet of gaat doen ?
-
Dat is weer even smullen, erg fraai die 500 en hij rijdt subliem, knap hoor!
Ik had even een vraagje, je heb zo te zien 2 accu's in de caravan en 2 diodes om de motorspanning omlaag te brengen,
had je dan niet met 1 accu zonder diodes hetzelfde resultaat?
Hans, de reedschakelaar zit er om de auto te stoppen. Dat doe je dan met een elektromagneet in het wegedek aan/uit te zetten.
-
Wat Jack schrijft klopt Hans. Ik heb op mijn baan een spoorwegovergang en daar kruist mijn FCS dus de treinrails. Door voor de spoorbomen een elektromagneet in het wegdek te bouwen kan de auto stoppen als de spoorbomen naar beneden zijn. Met de reed onderbreek je de stroomkring.
Wat jij zegt klopt natuurlijk helemaal voor het rijden Jack maar het probleem zit dan in het laden van accu's. Mijn FCS lader is 3,2 volt en daar wil ik al mijn autootjes mee kunnen laden.
-
Ah ja natuurlijk, duidelijk :)
-
Fantastisch mooi Pierre!
De term "respect" wordt eigenlijk veel te vaak gebruikt en ik vind "respect" daardoor een beetje een loze kreet geworden. Ik hoor mensen zelfs het woord "respect" gebruiken als ze het hebben over jehova's die van deur tot deur gaan. Dat ze dat willen doen moeten ze lekker zelf weten.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik daardoor de term "respect" maar hoogst zelden gebruik. Maar (en daar komt-ie) áls ik het woord "respect" zou gebruiken, dan is het hier op deze plek zeker op z'n plaats:
Respect!
Nog even een aanvulling op dat reed-contact: nog los van de grootte zijn er drie uitvoeringen reed-contacten:
- een contact dat altijd open is en pas contact maakt in de buurt van een magneet
- een contact met drie aansluitingen: maakt aan de ene kant contact en verbreekt het contact aan de andere kant in de buurt van een magneet
- een contact dat altijd gesloten is en het contact verbreekt in de buurt van een magneet
De laatste twee zijn bruikbaar in een Faller auto om de auto te stoppen.
-
ik kan als mosterd na de maaltijd alles van mijn voorgangers wel gaan herhalen, maar het mag duidelijk zijn dat ook ik het weer geweldig vind
-
Dank je wel allemaal. ;D
Update:
De bak is weer terug op de auto gelijmd en het motortje heb ik in het onderstel laten zakken. Ik heb er een laagje tape omheen gedaan zodat hij stroef in het bakje gaat. Daarna laten draaien en de speling afgesteld tot hij mooi soepel loopt. Met vier drupjes houtlijm heb ik het motortje gefixeerd.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LYCH4FUB.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZC7FXIPH.jpg)
Gisteravond zitten overdenken of ik nog wat met de reed-aansluiting kon doen die loos blijft en kreeg een leuk idee. Ik ga proberen of ik daar een stel remlichten mee kan bedienen. Zodra de Daf stopt op een stopmagneet gaan de remlichten branden.
En dan ook maar gelijk verlichting in de Daf maken. Als ik toch bezig ben. Maar wel even het schema aanpassen nou ik er verlichting op wil maken.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QQ4NPALA.jpg)
Ik heb nog ledjes van 2mm en die passen precies in het gat van de koplamp. Met de hand heb ik de glaasjes uitgeboord tot 1,5 mm en met een kleine ruimer de gaatjes precies in het midden 2 mm gemaakt.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VGE66BKK.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DNHMZX3N.jpg)
Er is zo weinig ruimte in de cabine voor verlichting dat ik verplicht ben daar lakdraad voor te gebruiken. De dikke draden van de ledjes kan ik daar nergens plooien. Uit de rommelbak vis ik een oud anker waar ik wat draad af kan halen. Wie wat bewaard ….. ::)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NWITFMKU.jpg)
Ook onder de stoelen moeten wat draden getrokken worden.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HKAO4YBV.jpg)
Om nog wat meer ruimte krijgen en de koplampen mooi naar voren te laten komen maak ik de ledjes een beetje taps. Aan de binnenkant heb ik de gaatjes wat verzonken.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RP4QACPX.jpg)
De dikke draden van de ledjes afgeknipt en zo kort mogelijk om gebogen en lakdraad er op gesoldeerd. De moeilijkste verlichting is in ieder geval geslaagd.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BGUKOHFG.jpg)
Even de brand er in om te kijken of alles werkt. Mooie warm witte koplampen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XSFU3QKB.jpg)
Wordt vervolgd .....
-
netjes hoor die komt wel door de APK :)
-
Achterin komen dus vier ledjes: twee remlichten en twee voor de gewone verlichting?
Het ziet eruit alsof het zo uit een setje komt.
Als deze DAF rijdt, dan zou je het filmpje even naar Artitec moeten sturen, dat gaan ze volgens mij erg mooi vinden... ik ook trouwens.
-
Deze gaat weer nog mooier worden als de vorige exemplaren.
Wacht nu al vol spanning op het filmpje
-
Helemaal goed Pierre. Als achterlichten kun je eventueel SMD leds monteren, ik heb dat bij mijn vrachtauto
gedaan, achterlichten, remlichten en knipperlichten. Tis wel een gepriegel maar de voldoening des te groter.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
-
Achterin komen dus vier ledjes: twee remlichten en twee voor de gewone verlichting?
Klopt Wim. Dat is precies mijn bedoeling. ;D
Als deze DAF rijdt, dan zou je het filmpje even naar Artitec moeten sturen, dat gaan ze volgens mij erg mooi vinden... ik ook trouwens.
Daar gaan we niet aan beginnen hoor Wim. Moeten ze hier maar op het forum kijken. :P
Deze gaat weer nog mooier worden als de vorige exemplaren.
Wacht nu al vol spanning op het filmpje
Ach ja Rick ... ik steek zelf ook weer van elk project wat op. Al doende ..... ;)
Nog even geduld voor een filmpje. Maar hij komt wel.
Helemaal goed Pierre. Als achterlichten kun je eventueel SMD leds monteren, ik heb dat bij mijn vrachtauto
gedaan, achterlichten, remlichten en knipperlichten. Tis wel een gepriegel maar de voldoening des te groter.
SMD ledjes dat ga ik niet reden met mijn (reuma)handen Jack. Dit is echt het kleinste wat ik kan. Eigenlijk gaat dit ook niet en moet ik steeds pauze nemen en wat anders gaan doen. 'Tis niet anders. :(
-
Gezien de ruimte voor je achterlichten heb je ruimte zat voor reguliere ledjes.
-
Gezien de ruimte voor je achterlichten heb je ruimte zat voor reguliere ledjes.
Klopt Wim. Ik heb ook met opzet de laadstekker aan de zijkant gemaakt en niet achter zoals bij de meeste auto's. Nu heb ik een zee van ruimte. ;D
-
Als het goed is zaten er bij die rode Fallerbus, die je hebt omgebouwd tot viskraam nog een setje spiegels.
-
Als het goed is zaten er bij die rode Fallerbus, die je hebt omgebouwd tot viskraam nog een setje spiegels.
Nee Wim. De bus was een 2ehandsje en er zat helemaal niets bij aan spiegels. Ik heb wel een setje toegestuurd gekregen wat bij de Artitec Daf hoort te zitten. Compleet met kentekens. Mooier kan het dus niet. Maar dat is het allerlaatst wat er gaat gebeuren.
-
Je was nog laat bezig vannacht, zie ik Pierre.
Wat betreft de DAF, ondanks je handicap met je handen ben je steengoed met dit gepriegel.
Want dat is het natuurlijk wel. Een verschil met de schaal van je diorama.
Maar je bent weer met een fantastisch projectje bezig.
-
Wat betreft de DAF, ondanks je handicap met je handen ben je steengoed met dit gepriegel.
Dat had je niet moeten zeggen Roel ;D Vandaag gaat het voor geen kanten meer met mijn lichaam. Even verplicht rust nemen.
-
Een voordeel Pierre het hoeft niet perse binnen korte tijd af, maar ik begrijp hoe het is.
-
Een voordeel Pierre het hoeft niet perse binnen korte tijd af, maar ik begrijp hoe het is.
Da's een groot voordeel Rob. ;)
-
Een dipje en een update:
Vanmiddag was ik erg benieuwd hoe mijn Dafje liep dus heb ik er een batterij in gestopt en ben gaan testrijden ...
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ESRWXRM6.jpg)
… tenminste …. dat was de bedoeling :o. Helaas is dat dus een grote sof geworden. Buiten dat er vrij veel herrie te horen was slipte het motortje door alleen maar omdat de weerstand van de magneet op het wegdek die de draad moest volgen te groot bleek te zijn. Dus ik in mijn simpelheid een beetje gewicht in het autootje er bij gedaan en dan blijkt dat het motortje het domweg laat afweten. Kortom zo’n setje van meneer Conrad is eigenlijk vrij waardeloos en zonde van je geld blijkt nu :( >:(. Misschien dat het wel werkt met magneetband. Dan loopt de sleper vrij van het wegdek. Maar ja … om nou voor één auto mijn hele baan overhoop te halen vind ik ook weer wat. De rest loopt perfect over deze draad. Ik ben dus maar op zoek gegaan naar een ander motortje en heb zowaar een vrij zwaar exemplaar gevonden bij mijn gesprokkelde onderdelen. Onder het motto … ‘tis rot maar het mot! ::) … de Daf maar weer uit elkaar gesloopt zodat ik het andere motortje kan inbouwen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VFERIIUR.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KDHV7PCK.jpg)
Het gat flink wat groter maken ten kosten van wat details … maar ja … het is niet anders.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DAYQVYCB.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LAHVS4JU.jpg)
En het motorhuisje vastlijmen. Dit moet goed drogen en ik ga maar verder met de achterlichten en remlichten. De (oranje?) glaasjes laten zich makkelijk verwijderen. Van de twee gaatjes maak ik een sleufje van 2 x 4 mm en vijl de ledjes net zo lang tot ze netjes en strak naast elkaar in dat sleufje passen. In de vloer boor ik 8 gaatje van 1 mm. De draadjes van de ledjes kunnen daardoor naar binnen zonder dat ze elkaar raken. Ik zie nu op de foto dat er nog wat braampjes weggehaald moeten worden. 8)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8KPLXYY3.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RVD3CUNY.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VGWG6QKM.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P3EYLZMU.jpg)
Dan kan de auto weer in elkaar gelijmd worden en alles lekker drogen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DPRCLI8D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3N6XCM8C.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H8EJN387.jpg)
Wordt vervolgd .....
-
Jammer maar een leer voor de volgende keer geen conrad, maar volgens mij gaan we binnen kort een filmpje zien van een rijdende daf
-
Dit is inderdaad wel balen.
Ik wist dat er een kunststof asje in dat motortje zat, maar ik ben met mijn FCS- bus nog niet echt tot rijden gekomen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CQWP3D6Q-D.jpg)
Die kunststof as nijgt door te buigen als-ie tegen het tandwiel wordt gedrukt...
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RIG6FJJU-D.jpg)
...terwijl de origine Faller-bus een metalen as heeft en een veel groter wormwiel.
-
Het plastic asje is denk ik geen probleem Wim. Alleen een beetje lastig afstellen. Zeker met het kleine tandwiel. Dat wormwieltje draait er snel overheen.
Wel een probleem is de zwakheid van het motortje en de herrie dat dat dingetje maakt. Volgens mij is het gewoon een goedkoop dingetje. Ik had er eerst ook geen probleem in gezien anders was ik er niet eens aan begonnen. Als ik jou was zou ik in ieder geval maar met magneetband gaan proberen te werken. Dan is er een kans dat het nog gaat lukken met je bus.
Het motortje wat ik nu gebruik is volgens mij ook van Faller. Ik heb het ooit eens ergens op Eurospoor uit een bakje opgeduikeld (zo van ...altijd handig ;D) en nu komt het goed van pas. (Hoop ik)
Wat moet je trouwens met dit weer op Texel Wim? Het is zelfs geen weer om het gras te maaien.
-
Dit gaat je wel lukken Pierre. Tegen de tijd dat ik verder ga met dit bus-project klop ik wel bij je aan voor advies.
Eind van het seizoen, sluiten we op Texel het water af en halen we het terras-meubilair naarbinnen. Ja, niet op het hele eiland natuurlijk, maar bij ons chaletje. Ook al waait en regent het hier, het is toch lekker om even een weekend weg te zijn. Als je thuis bent ga je toch weer allerlei huishoudelijke dingen doen en hier op dat eiland doen we gewoon lekker niks.
Als we een weekend op Texel doen, vertrekken we meestal op vrijdag. Dit keer deden we dat op donderdagavond en dan lijkt het of je weekend ineens een dag langer is. :)
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.
-
Ai, das balen. Had de bestelling voor Conrad al bijna klaar. Es kijken of er morgen in Utrecht nog wat donor FCS'en te vinden zijn.
-
Tja ... ik denk dat je daar beter aan doet Jack. Ik ben niet zo te spreken over dat ombouwsetje. Op het motortje na is de rest van de set wel prima te gebruiken hoor. Maar ja dan is de prijs wel wat aan de hoge kant. Ook de wielen vind ik vrij groot en grof. Helaas is een donor soms moeilijk te vinden. Als ik iets zie liggen neem ik het ook mee en zo zijn er vast wel meer. ;D Succes!
-
Het motortje en de aandrijving zijn dus rommel én er zit geen reedcontact bij het setje bijgeleverd om je bouwsel te laten stoppen bij een spoorwegovergang, een bushalte of een verkeerslicht.
Het gros van de verkrijgbare reedcontacten zijn NO (normally open) maar voor FCS moet je een NC (normally closed) contact hebben en die zijn moeilijker verkrijgbaar. Pierre heeft dat mooi opgelost door een reedcontact te gebruiken met twee standen, waardoor je remlichten kunt aansluiten op de andere pool.
Waar ikzelf wel weer mee zit: wat voor soort motor moet ik in mijn bus-project inbouwen? ::)
Volgende keer toch maar weer eens naar Houten om te zien wat ik kan vinden.
-
Wim ... In Houten staat in de grote hal op de eerste rij helemaal links een man die ook heel leuke langzaam draaiende motortjes verkoopt. Compleet met tandwielen. Misschien is dat een optie? Nadeel is wel dat deze motortjes 6V zijn. Dat maakt het weer lastiger omdat je dan ook met 6V moet laden maar het is wel te doen. Deze motortjes lopen erg mooi en zijn klein. Ik heb er destijds een gebruikt voor Boris de baanwachter. ;D
-
...want standaard zijn de FCS motortjes 3 volt?
-
...want standaard zijn de FCS motortjes 3 volt?
Klopt Wim ... maar ik wil wel eens kijken of deze 6V motortjes het ook lekker doen op 3V. Ik zal eens wat voor je proberen aankomende week.
-
Oh, dat zou wat zijn Pierre.
Een 6 volts motortje op 2 x 1,5 volt aan batterijen zou in theorie natuurlijk 2 x zo langzaam moeten rijden. En dat zou op zich niet slecht zijn.
-
Oh, dat zou wat zijn Pierre.
Een 6 volts motortje op 2 x 1,5 volt aan batterijen zou in theorie natuurlijk 2 x zo langzaam moeten rijden. En dat is op zich niet slecht zijn.
Klopt Wim ... ik heb ook gewoon twee laadbare 1,5 volt baby-penlite baterijen gebruikt voor de Daf. Dat werkt uit de kunst en goedkoper kan je geen accu krijgen. Dat past er met de grotere motor helaas niet meer in.
Ik heb vanmiddag even zo'n motortje opgezocht en gekeken of hij wil draaien op 3V. Dat valt helemaal niet tegen. Hij draait wel erg langzaam omdat er al een vertraging op het motortje zit. Maar wel heel mooi geruisloos en super sterk door deze vertraging. Als de Daf klaar is zal ik er eens wat mee proberen om te kijken of het werkt.
Ik heb de maten er ook bij gezet. Prijs durf ik niet te zeggen ik heb een hele tijd geleden een paar van deze motortjes gekocht voor evt. projecten in de toekomst. ;D
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AXX3TIFV.jpg)
-
er staat in houten toch een man met complete wielstellen met tandwiel tjes
ook is er een duitse site (zal eens voor je zoeken naar de link) waar je alles los kan verkrijgen in div uitvoering en maten
zit te denken om toch weer met magneet band dit te integreren op mijn baantje
zie dat zelf (ver)bouw toch wel meevalt
heb zat auto's
dus gewoon bestellen van drijflijnen en stuur asjes
-
Ja, je kunt alle onderdelen los bestellen, motor, vooras, achteras etc. maar dan is het vaak net zo duur om een complete startset te kopen en het voertuig
wat daarbij zit als donor te gebruiken tenzij iemand de onderdelen goedkoop kan krijgen(?)
-
dus je kan beter via MP of in houten defecte dingen opkopen en slopen
-
dus je kan beter via MP of in houten defecte dingen opkopen en slopen
Precies Jerry ... dat is een stuk goedkoper. ;)
-
Alleen, FCS spul ben ik nog niet veel tegen gekomen 2e hands
-
ik denk dat het oude faller met de pennetjes ook wel gaat dan
moet alleen een sturende as eronder frutten ,en een accu pack
maar de 12 V zal op 3 of 4.5 volt aardig op (schaal)snelheid komen
-
Persoonlijk denk ik dat een 6 volts motor op batterijen van 3 volt misschien nog wel zal lopen, maar 12 volt wordt denk ik lastiger. Dan lijkt het een beetje op het starten van een auto op een bijna lege accu. ::)
-
Het nadeel is dat er dan geen koppel meer over is (vergelijk het met een langzaam rijdende analoge loc).
Je zou een kleine PWM regeling kunnen bouwen dan zou het misschien nog gaan, dat gaat vrij eenvoudig met een 555 ic'tje.
-
ik ben met fcs gestopt omdat er zo weinig is in de oudere stijl
als t ombouwen zou lukken is het wel weer een optie
maar om een €60 voor een auto te geven en dan slopen
???? vind t noal wat duur worden
maar ga wel eens zoeken naar wat defect spul endvd motortjes
-
Met het probleem van leuke oude modellen die er niet waren of te duur zat ik ook Jerry. Dus dacht ik dat zelf maken wel de oplossing was. Als de Daf gaat lukken heb ik nu een leuk wagenparkje bij elkaar geknutseld. Met een beetje geduld en zoeken op een beurs of Marktplaats is er nog best wat leuks te vinden. Ik ga in ieder geval door met mijn zoektocht naar FCS meuk en ben er zeker van dat ik nog leuke dingen ga vinden. Ik heb overigens nog het een en ander in huis om verder te gaan. ;)
-
als ik t zo zie en bij jou
ik denk dat een aandrijving met as en tandwiel eneen motor met accus nog el zelf te maken is
t meeste en dduurste zal de sturing dan zijn
-
als ik t zo zie en bij jou
ik denk dat een aandrijving met as en tandwiel eneen motor met accus nog el zelf te maken is
t meeste en dduurste zal de sturing dan zijn
Met een motor, as, tandwiel en accu heb je volgens mij de grootste kosten juist wel gehad? want voor de besturing heb je dan alleen nog een sturende vooras met een slepertje nodig en dan heb je een rijdend autootje dat vanzelf de rijdraad volgt.
Maar het blijft duur inderdaad.
ik ben met fcs gestopt omdat er zo weinig is in de oudere stijl
als t ombouwen zou lukken is het wel weer een optie
maar om een €60 voor een auto te geven en dan slopen
???? vind t noal wat duur worden
maar ga wel eens zoeken naar wat defect spul endvd motortjes
Dit is dus ook mijn probleem. Voor periode II moet je wel zelf gaan bouwen. en zelfs de ombouwsetjes vind ik behoorlijk aan de prijs. Aangezien ik gewend ben om niet meer dan 3 euro uit te geven aan een autootje is een verbouwing van € 40,- daarna wel een hoop geld.
Groeten, Gert-Jan
-
FCS-stuurinrichtingen met slepertje zijn los te koop bij Conrad.
-
zou eigenlijk iemand met een 3Dprinter moeten hebben die tegen en redelijke prijs een aandrijf achteras kan printen
de rest is wel zelf te maken met wat simpele asjs en een paar tandwielen en velgjes
-
Beste Jerry,
Die achteras is eigenlijk niet veel meer dan een asje van metaal en een tandwieltje in het midden. In de meeste rommeldozen is dat wel te vinden en loont het dus niet de moeite om dat in 3D uit te printen. Bovendien kun je alleen kunststof dingetjes printen.
-
Dat is wat ik ook bedoel
enkel een framepje en dan de rest zelf
als je een kunststof frame hebt kan je dat uit een model zagen en er zo in lijmen als een sterk geheel,welk ook goed uitgelijnt kan worden als geheel
-
Vandaag het laatste fröbelwerk aan de Daf afgemaakt.
Alles inwendig aangesloten . De openingen aan de zijkanten zijn later nog wat opgevuld met stukjes loodslab.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G4T67OQW.jpg)
Ik zet er twee andere voorwielen op die wat zachter rubber hebben omdat het Dafje nog wel eens een beetje wil gaan schuiven in de bochten. Daarna lijm ik zoveel mogelijk onderdelen terug aan de onderkant zoals balken, bladveren, trekhaak en reservewiel. Tegen het doorschijnen maak ik de ledjes aan de achterkant zwart. De tank lijm ik op het knopje van de schakelaar. Dan is dat knopje uit het zicht, heb ik een plek voor de tank en bovendien is de schakelaar nu veel makkelijker bedienbaar voor mijn vingers.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LZYGYERP.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-X7B73CVQ.jpg)
Uiteindelijk schilder ik de hele onderkant terug in (bijna) de oorspronkelijke kleur.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WUREOTCY.jpg)
Het eindresultaat:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PQFVHRVP.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DKFPUMQH.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3DNDELEN.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FZGVUAKR.jpg)
Tot slot nog een filmpje:
(http://www.youtube.com/watch?v=Yye6gPPDFw0#[/url)
En nog een filmpje met de werking van de remlichten.... Bij deze filmpjes is de rijsnelheid wat aan de hoge kant. :D Ondertussen heb ik een 2e diode geplaatst en is dit een stuk beter geworden.
(http://www.youtube.com/watch?v=LtMRno6sQlY#[/url)
-
Errug mooi werk Pierre!
En natuurlijk stopt-ie op een zodanige manier dat bijrijder en chauffeur door de voorruit vliegen, maar ik vind dat ook wel wat hebben. Daar zou je niks aan moeten veranderen; dat heet charme.
Alleen een klein puntje: als die bus ook op de baan rijdt en de DAF stopt voor de spoorbomen en de bus zit daar achter... eh... wordt dat een leuk filmpje?
-
Tja .. Wim .. dan heb ik een probleem ;D Er kunnen niet twee voertuigen op de weg. Er zijn verschillende plekken waar ze elkaar ook niet voorbij kunnen als tegenligger. B.v. de spoorwegovergang. Dus ... gewoon één tegelijk.
En je weet het hè .. net als de treinen ... ik maak ze alleen maar ik rij er niet mee.
-
leuk gemaakt Pierre, de filmpjes ook trouwens :D
-
loopt mooi piere
en dat stoppen
dar zijn veiligheids riemen voor ;D
en voor 2 achter elkaar
kan je niet in de voorste een magneet monteren (super magnete heeft zeer sterke en kleine magnetjes),en dan in de achterste een reedcontact om de stroom naar de motor af te schakelen
-
Dat gebeurt al. In de auto zit een reedcontact en met een magneet in het wegdek wordt de stroom naar de motor uitgeschakeld. Omdat er een wormwiel op de motoras zit, heeft de auto geen vrijloop.
-
Ik bedoel de 2e auto er achter dat die stop als de 1e op de stopspoel stopt door een magneet achterin de 1e auto en een reed in de neus van de 2e auto die dan de 2e doet stoppen
-
Sorry Jerry, dan heb ik dat niet goed begrepen.
Het systeem is redelijk eenvoudig, alleen moet Pierre dan een gat in z'n wegdek maken en ik denk niet dat Pierre daar erg veel zin heeft. ::)
-
Ik denk dat Jerry hier wat anders bedoelt. Zoiets bestaat al maar dan niet met reedcontacten (die hebben een te korte schakelafstand)
maar met een infrarood zender/ontvanger (zender aan de voorkant, ontvanger aan de achterkant van de auto)
Het zg. DC Car systeem.
http://www.youtube.com/watch?v=N09LGSuFTUI# (http://www.youtube.com/watch?v=N09LGSuFTUI#)
-
De Daf is trouwens errug goed gelukt Pierre. Hij rijdt lekker soepel en je ziet bijna geen ombouwsporen, naja behalve de sleper dan.
Jammer dat je er niet/nauwelijks mee rijdt. Ik blijf het fascinerend vinden om naar te kijken.
-
Ja Pierre, het is een genot om naar het Dafje te kijken.
Knap gedaan.
Ik zou er ook meer willen zien rijden, maar bij jou is het: maken is leuker dan er mee rijden.
En dat moet je dan ook doen. Gewoon dingen maken en doen dat je leuk vindt.
-
jack
dat is wat ik bedoel
en pierre houdt van knutselen ;)
-
Dank je wel allemaal. ;)
Tja ... zo steek ik nou eenmaal in elkaar. Het moet allemaal wel kunnen werken maar ik laat het zelden of nooit weken. De kans is groot dat dit de enige rondjes zijn die het autootje ooit gereden heeft. :) Maar het was wel weer een heel leuk projectje om te doen. Morgen maar weer eens een beetje aan de 1 : 1 Fiat knutselen.
-
Ik denk dat Jerry hier wat anders bedoelt. Zoiets bestaat al maar dan niet met reedcontacten (die hebben een te korte schakelafstand)
maar met een infrarood zender/ontvanger (zender aan de voorkant, ontvanger aan de achterkant van de auto)
Het zg. DC Car systeem.
Ik weet niet waar DC Car System voor staat, maar het klinkt wel erg digitaal met infrarood-detectoren. En Jack, als je bij Pierre "digitaal" noemt of zelfs maar fluistert, dan gaan zijn mondhoeken trillen en komen er kleine belletjes schuim uit z'n mond.
Tja ... zo steek ik nou eenmaal in elkaar. Het moet allemaal wel kunnen werken maar ik laat het zelden of nooit weken. De kans is groot dat dit de enige rondjes zijn die het autootje ooit gereden heeft. :) Maar het was wel weer een heel leuk projectje om te doen. Morgen maar weer eens een beetje aan de 1 : 1 Fiat knutselen.
Die 1:1 FIAT daar rij je anders wel in. ::)
-
Die 1:1 FIAT daar rij je anders wel in. ::)
Nu ook niet hoor Wim. Hij ligt helemaal uit elkaar. :(
-
Arme ziel!
En nu de temperatuur behoorlijk gaat zakken moet je natuurlijk behoorlijk stoken wil je het daar een beetje lekker kunnen werken.
-
Maak ik een brekina vrachtwagen open om te kijken of ik een donor daarin kan maken
zit er in de laadbak van de brekina een compleet bus interieur
en geen bijrijders stoel
-
-
-
Maak ik een brekina vrachtwagen open om te kijken of ik een donor daarin kan maken
zit er in de laadbak van de brekina een compleet bus interieur
en geen bijrijders stoel
Maakt niet uit Jerry. Dat interieur moet er toch uit. En als je er een stoel van gebruikt als bijrijdersstoel is dat ook opgelost.
Neem me niet kwalijk dat ik dit zeg :-[ Je schrijft een beetje in steno geloof ik Jerry. Zeer beknopt en zonder punten, hoofdletters en komma's. Dat maakt het er niet duidelijker op. Sorry .... maar ik begrijp soms niet helemaal wat je precies bedoeld. Misschien is het wel mijn leeftijd :-\
-
Ok
Zal er proberen wat op te letten
De leeftijd ;D
Die is gelijk
Misschien daar door dat ik het soms vergeet
-
Maak ik een brekina vrachtwagen open om te kijken of ik een donor daarin kan maken
zit er in de laadbak van de brekina een compleet bus interieur
en geen bijrijders stoel
Open een topic dan kunnen we meekijken. ;)
Ok
Zal er proberen wat op te letten
De leeftijd ;D
Die is gelijk
Misschien daar door dat ik het soms vergeet
Hoe oud ben je dan?
-
60 :)
Maar t gevoel daarvan is ergens anders :D
-
Het is niet lelijk bedoeld hoor. ;)
-
Tja .. Wim .. dan heb ik een probleem ;D Er kunnen niet twee voertuigen op de weg. Er zijn verschillende plekken waar ze elkaar ook niet voorbij kunnen als tegenligger. B.v. de spoorwegovergang. Dus ... gewoon één tegelijk.
Problemen bestaan niet Pierre, dat zijn uitdagingen. ;)
één tegelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=lJG3t7ZqddY# (http://www.youtube.com/watch?v=lJG3t7ZqddY#)
(Wel mooi ook dat YouTube filmpjes nu zichtbaar zijn op het "nieuwe" forum!)
groeten Gert-Jan
-
Dit loopt natuurlijk allemaal als een speer, maar dit kun je eigenlijk alleen inbouwen als je net met je baan bent begonnen, dan kun je dit netjes meenemen in de planning. Als ik naar de banen kijk van bijvoorbeeld @Anne W en @Pierre dan lijkt het me een heel gedoe; die zijn met hun banen begonnen toen je alleen nog het Faller-systeem had met van die veel te grote autootjes en van die krakende handknijpertjes.
-
Niet alleen als je lang geleden met de baan bent begonnen.
Hoe meer ik zie van FCS, hoe meer ik er over denk om dit zelf ook te gaan proberen. De smalle straten en krappe bochten in mijn stad zijn echter helemaal niet geschikt voor het systeem en dat is allemaal toch echt nog niet zo heel oud. Ik heb het in de planning gewoon nooit meegenomen. :(
Gert-Jan
-
Als je niet te grote autootjes gebruikt kan je best heel scherpe bochten maken hoor Gert-Jan. Het is alleen lastig om later een draad in je straatjes te frezen.
-
Niet alleen als je lang geleden met de baan bent begonnen.
Nou ja, als je je modelspoorbaan dusdanig in elkaar hebt zitten en er nooit rekening mee hebt gehouden om daar ooit een bus of een vrachtwagen doorheen te laten karren, dan wordt het inderdaad lastig.
Om Pierre's baan maar even als voorbeeld te nemen en niks is natuurlijk onmogelijk, maar om over al zijn bebouwing heen te werken om gaten, reedcontacten, magneetjes en stopplaatsen in het wegdek weg te werken; dat ga je niet voor je lol doen. En daarbij komt natuurlijk ook nog dat Pierre iemand is van de kortlopende projecten en als zo'n project werkt en rijdt, dan is het voor Pierre mooi zat en gaat-ie door met z'n volgende dingetje. En daar is ook best wat voor te zeggen.
Ik zou willen dat ik zo kon werken: ik heb gewoon teveel lopende zaken. :D
-
Ik heb er geen rekening mee gehouden omdat ik altijd dacht dat dit alleen digitaal mogelijk was. Pas door Pierre's FCS knutsels heb ik ontdekt dat dit ook analoog kan. Daarna ben ik me meer gaan verdiepen in het FCS en nu lijkt het mij ook wel wat.
-
Nou dat lijkt me leuk Gert-Jan; hoe meer zielen, hoe meer vreugde.
-
Maar Gert-Jan ... je kan toch wel om je stad heen langs het station een autoweggetje creëren denk ik. Langs het spoor en met een bruggetje er overheen of zo. Je kan met de autootjes best een bergje of bruggetje nemen hoor.
Ik ben nu al weer aan het denken of ik de Fiat/caravan met een wissel af kan takken van de bestaande weg en dan via een ophaalbrug over de camping kan laten scheuren. Ben daar nog niet helemaal uit hoe maar dan moet hij ook via een haarspeld naar boven en naar beneden en van twee kanten over de ophaalbrug op één spoor. Het is allemaal erg krap maar volgen mij moet het kunnen. ::)
-
Maar Gert-Jan ... je kan toch wel om je stad heen langs het station een autoweggetje creëren denk ik. Langs het spoor en met een bruggetje er overheen of zo. Je kan met de autootjes best een bergje of bruggetje nemen hoor.
Daar ben ik nu dus over aan het nadenken. Hoe kan ik een mooi parcours aanleggen op mijn baan.
Ik ben nu al weer aan het denken of ik de Fiat/caravan met een wissel af kan takken van de bestaande weg en dan via een ophaalbrug over de camping kan laten scheuren. Ben daar nog niet helemaal uit hoe maar dan moet hij ook via een haarspeld naar boven en naar beneden en van twee kanten over de ophaalbrug op één spoor. Het is allemaal erg krap maar volgen mij moet het kunnen. ::)
Dat klinkt als een ingrijpende verbouwing. En dat voor iemand die vervolgens nooit een autootje zal laten rijden als het eenmaal klaar is! :o
-
De verbouwing valt wel mee. Er moet alleen een wissel in de bestaande bestrating gemaakt worden en de rest is nieuw. Ik heb nog een stuk braak liggend terrein waar ik een camping op wil/kan maken en de tenten/caravans en een ophaalbruggetjes heb ik ook al. Ook een heb ik nu een plan. Dan blijft er alleen de uitvoering en uitdaging maar over. ;D
-
Als je een keer tijd hebt wil ik wel zien waar je die nieuwe route wil aanleggen.
-
Als je een keer tijd hebt wil ik wel zien waar je die nieuwe route wil aanleggen.
Ach Wim .. ik moet zelf ook nog kijken hoe ik het ga aanpakken. Voor een camping heb je niet zo veel ruimte nodig maar als ik er ook nog een FCS-weggetje door moet trekken moet er wel even flink gepuzzeld worden. ;D
Hier moet de camping komen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-W7GFONZ6.jpg)
-
kan ik al een plekje reserveren :o
-
Nou Pierre, volgens mij past dat precies! :D
Wel mooi dat je toch nog een plek hebt gevonden.
Trouwens, waarmee heb je deze tekening gemaakt? Ziet er gelikt uit.
-
Vraagje
Ik lees op diverse fora dat je niet iets anders moet gaan gebruiken dan de speciale Faller rijdraad.
Wat is er zo bijzonder aan die Faller rijdraad? Kan ik niet gewoon ijzerdraad of koperdraad gebruiken?
Groet, Gert-Jan
-
Volgens mij is er niks speciaals aan Faller-rijdraad. Pierre gebruikt geloof ik lasdraad en ik gebruik magneetstrip. Het gaat er eigenlijk alleen maar om dat het 't magneetje (op dat beugeltje dat vastzit aan de stuurinrichtin) op het goede spoor blijft. Ergo: de rijdraad stuurt dus de auto via de rijdraad.
Enne, koperdraad is niet zo handig want dat trekt geen magneet aan.
-
Nee hoor Gert-Jan ... het is net wat Wim al zegt gewoon ijzerdraad (of magneetstrip). Ik gebruik idd Co2 lasdraad omdat ik daar rollen van honderden meters van heb liggen. Bij een plantencentrum kan je van die rolletjes draad kopen met zo'n mooi groen bescherm laagje. Dat is prima geschikt omdat het niet oxideert als je het vastzet met b.v. witte houtlijm. Zorg wel dar je niet te diep gaat met je draad of het wegdek te dik maakt. Dan krijg je echt problemen dat je autootjes in de bochten rechtdoor gaan. ;D
HIER (http://members.ziggo.nl/pmonne/carsystem.html) kan je zien hoe ik het gedaan heb op mijn baan maar het kan natuurlijk ook anders. ;)
-
Dat is nou ook wat:
(1) ik wist niet dat je in je planning dit hele Faller-verhaal al het meegenomen. Ik dacht dat je dat pas later had ingevoegd.
(2) ik heb deze foto's nooit op ons forum gezien.... heb ik dat gewoon gemist?
-
Dat is nou ook wat:
(1) ik wist niet dat je in je planning dit hele Faller-verhaal al het meegenomen. Ik dacht dat je dat pas later had ingevoegd.
(2) ik heb deze foto's nooit op ons forum gezien.... heb ik dat gewoon gemist?
Je hebt niets gemist Wim. Dit verhaal staat op mijn website over mijn treinbaan. Ik ben pas later bij het forum gekomen en heb dit er nooit opgezet. Overigens loopt mijn website hopeloos achter en moet bijgewerkt worden maar ik kan de moed er niet voor opbrengen. Er is op het forum meer te vinden. ;D
-
Je hebt niets gemist Wim. Dit verhaal staat op mijn website over mijn treinbaan. Ik ben pas later bij het forum gekomen en heb dit er nooit opgezet. Overigens loopt mijn website hopeloos achter en moet bijgewerkt worden maar ik kan de moed er niet voor opbrengen. Er is op het forum meer te vinden. ;D
Nou Pierre, als je een keer godsliederlijk aan het vervelen bent, ik vind dat onderwerp over de beginselen van je Faller Car System-parcours wel een workshop waard op het forum. Op die manier is er op het forum nóg meer te vinden. ;D
-
Ik heb hier ook zo'n FCS liggen, hoe en waar ik het ga gebruiken weet ik nog niet maar ik ben ook nog niet zover op dit moment, als ik aann de bovenbaan ga beginnen zal ik daar enes flink over na gaan denken :D en het gelijk netjes inplannen ook.
-
Nou Hans,
Ik geloof zeker dat planning wel belangrijk is. Een ander voordeel van jouw baan is, is dat alles Amerikaans is en is alles groot. Bij die grote trucks met idem opleggers kun je wel wat noodzakelijke rommel aan batterijen kwijt.
-
Wel Wim als ik zo naar die trucks kijk denk ik echt bij mezelf moet dat daar in :S:S maar we zien wel of het mij lukt als het zover is.
-
Is er in Houten nog wat te vinden aan tweedehands FCS spullen?
Ik heb het er nooit gezien maar dat komt misschien meer omdat ik er nooit op gelet heb.
Groeten, Gert-Jan
-
Wel Wim als ik zo naar die trucks kijk denk ik echt bij mezelf moet dat daar in :S:S maar we zien wel of het mij lukt als het zover is.
Hans, jongen,
Ik hoor je steeds zeggen: "Lukt dat mij wel!" maar dan zie ik je toch elke keer weer dingen doen waar mij de broek van afzakt. Als jij denkt dat je de enige bent die worstelt met dingen, dan kan ik alleen maar zeggen: "Welkom bij de club!" Ik overdrijf niet als ik zeg dat 99% van de forumleden worstelt met de uitvoering van problemen.
-
Ik overdrijf niet als ik zeg dat 99% van de forumleden worstelt met de uitvoering van problemen
Naja, een probleem uitvoeren daar zullen de meeste geen probleem :P mee hebben, maar ze oplossen? :-\ ;D
Zit ik dan moederziel alleen in die 1% lade? :D
-
Zit ik dan moederziel alleen in die 1% lade? :D
(zucht) ::)
-
Op verzoek van Wim de zelfgemaakte stopmagneet voor het FCS.
Spoeltje met een M8 bout er door.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EPZH3KEK.jpg)
Hier onder de baan geschroefd. Boorgat 7,5mm dan draai je hem in vast en kan altijd weer los.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZQX4BTRK.jpg)
Bovenkant gelijk met het wegdek om makkelijk af te werken.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PHJNGPJM.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WNTWWTR6.jpg)
-
Handig Pierre. Hoeveel windingen draai je om die bout, en met welke dikte wikkeldraad?
-
Kijk dát is nou Pierre: het ziet er natuurlijk niet echt sexy uit, maar het werkt en wat kost het? Niks!
-
Kijk dát is nou Pierre: het ziet er natuurlijk niet echt sexy uit, maar het werkt en wat kost het? Niks!
Het kost helemaal niets Wim ;D Ze liggen zo maar in mijn rommella. Bijkomend voordeel is dat ze super makkelijk en snel zijn in te bouwen en weg te werken.
Handig Pierre. Hoeveel windingen draai je om die bout, en met welke dikte wikkeldraad?
Ik durf het niet te zeggen Dirk. Ik heb ooit eens een hand vol van deze spoeltjes uit oude stempelautomaten (bussen streekvervoer) gesloopt die werden weggegooid. Daar kwamen overigens veel meer leuke onderdelen uit. ;D Oorspronkelijk zijn ze 24 volt maar door er een zooitje wikkelingen (ongeveer een derde) af te halen werken ze prima op 14 volt en staan ze op mijn trafo (14V 1A) van o.a. de wissel bediening. Ik kan de spanning er gewoon langere tijd op laten staan zonder dat ze te warm worden. Ze worden via een relais geschakeld en aangestuurd door het stroompje dat komt van de knipperlichten bij de spoorbomen. Ik kan het relais/stopspoelen ook met de hand bedienen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VFXRZFK3.jpg)
-
Ik denk dat je elke spoel uit een bijv relais kan gebruiken
Maar isoleer je 1rst de bout ,met iso tape of gas tape,of gewoon om de bout wikkelen
-
Volgens mij zou je ook een parkeerspoel kunnen maken van een servo die een magneet onder het wegdek duwt. Op die manier kun een FCS-autootje langer stil laten staan... toch? Het is dan alleen geen spoel meer. ::)
-
Volgens mij zou je ook een parkeerspoel kunnen maken van een servo die een magneet onder het wegdek duwt. Op die manier kun een FCS-autootje langer stil laten staan... toch? Het is dan alleen geen spoel meer. ::)
Ik vind dit wel een beetje waarom zou je het makkelijk/goedkoop doen als je er ook een ingewikkelde constructie van kan maken. ;D Makkelijker als met zo'n stopspoel kan toch niet Wim. ;)
-
Dat is wel zo, maar zo’n zoemde spoel als de bus stopt?
Mag ik trouwens ook een keertje moeilijk doen? :o
-
Dat is wel zo, maar zo’n zoemde spoel als de bus stopt?
Zoemende spoel?? :o De spoel zoemt niet. In ieder geval niet hoorbaar.
Mag ik trouwens ook een keertje moeilijk doen? :o
Een beetje wel ... maar niet zo erg moeilijk. :P
-
Oké Pierre, ik dacht aanvankelijk dat die spoelen nogal wat stroom vraten en warm werden. Ik heb nog wel een grote 13,8 volts transformator staan en dan moet het wel lukken.
Ik ben trouwens aan het overwegen om onder die modules computervoedingen te hangen. Daar heb ik nog een bak van vol liggen.
-
Zoemende spoel?? :o De spoel zoemt niet. In ieder geval niet hoorbaar.
En als hij wel zoemt, is dat meer een brommen van de wisselspanning of de niet-afgevlakte gelijkspanning waarmee hij wordt gevoed. De oplossing is in dat geval simpel, voeden uit een redelijk afgevlakte gelijkspanning.
-
Ik denk dat ik dit verhaaltje wel in dit draadje kan stoppen. Het gaat per slot van rekening over FCS.
Ik heb in Rijswijk op de beurs een SwitchPilot gescoord en dat kwam eigenlijk precies op het juiste moment. Ik was ook net bezig met de straat voor het station en daar moet een wissel in komen voor de bushalte. Het is de bedoeling dat de gelede bus bij de halte stopt en de andere bus(en) en auto's inhalen/doorrijden.
Straatje uittekenen en magneetband leggen.
(http://myalbum.com/photo/c7zr9QpkwX0R/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/skOJ6tK7d8ZX/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/xGeYrElrW4Yw/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/xBbNCFN230Ik/720.jpg)
Plamuren.
(http://myalbum.com/photo/kXjm5aLGdXlH/720.jpg)
Eerste laagje met de bobbeltjes meuk van de Action. Op het teststuk werkte het dus ik spring gelijk in het diepe en ga er mee aan de gang.
(http://myalbum.com/photo/xEZu5sYzba1n/720.jpg)
Dan komt het lastigste gedeelte. Hier moet de wissel komen met een servo. Gelukkig is er op internet het een en ander over te vinden zodat ik niet gelijk het wiel (of wissel) opnieuw hoef uit te vinden.
(http://myalbum.com/photo/ZXx8Ldsv42PQ/720.jpg)
Ik breng de sevo op hoogte met een paar strookjes styreen. De magneetstrip moet net onder het wegdek vallen. Er komt alleen nog een dun stukje blisterverpakking overheen. In mijn geval had ik nog een stukje verpakking van een chocolade letter bewaard.
(http://myalbum.com/photo/uemdz6ZbmFZY/720.jpg)
De magneetband maak ik met een gebogen speld vast aan het lever van de servo.
(http://myalbum.com/photo/dtgPRTUEeI4P/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/jQUf7UMtnKN2/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/aeJ2ecbukZUv/720.jpg)
FILMPJE VAN M'N MAGNEETDRAADWISSEL (https://youtu.be/xwxeLX7xivE)
De SwitchPilot schroef ik in het bedieningspaneel . Er komen geen schakelaars op om de servo te bedienen. Ik laat de gelede bus via reed contacten de het wissel omzetten en op de halte weer terug zetten zodat de volgende bus/auto kan inhalen.
(http://myalbum.com/photo/naAdpVbOGP23/720.jpg)
Onder de bus een klein magneetje aan de linker kant om de reed contacten te bedienen.
(http://myalbum.com/photo/BW5K7wQ4PenA/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/NsxFTr50dXvA/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/oNK4cwnJXQ5s/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/EA9FO2YmqocC/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/8CMA5ZADZKvW/720.jpg)
En dan kan het wegdek glad geplamuurd worden.
(http://myalbum.com/photo/HwQBFlnyrZf9/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/AM3txlYnfdU7/720.jpg)
-
Mooi hoor Pierre, precies wat ik ook voor ogen heb.
grt Piet.
-
Nou @Pierre, dat heb je elegant opgelost.
In plaats van een spoel zou je volgens deze methode dus ook een stopplaats kunnen maken met een servo: een magneet op het servo-armpje monteren dat onder het wegdek doorschuift, naar de plek waar het reed-contact onder de bus zit?
De SwitchPilot schroef ik in het bedieningspaneel . Er komen geen schakelaars op om de servo te bedienen. Ik laat de gelede bus via reed contacten de het wissel omzetten en op de halte weer terug zetten zodat de volgende bus/auto kan inhalen.
Met deze SwitchPilot kun je 4 onafhankelijke opererende servo's (laten) bedienen?
-
Mooi hoor Pierre, precies wat ik ook voor ogen heb.
Ook ik heb hier door ruimte gebrek een trammetje pendelen. Hij stopt en keert onder het viaduct aan weerskanten van het station. Ik wilde heb eerst in een ovaaltje onder het spoor door laten lopen maar heb net als jij een hekel aan verborgen sporen dus .... pendelen en dan kan je overal bij. ;D
Nou @Pierre, dat heb je elegant opgelost.
In plaats van een spoel zou je volgens deze methode dus ook een stopplaats kunnen maken met een servo: een magneet op het servo-armpje monteren dat onder het wegdek doorschuift, naar de plek waar het reed-contact onder de bus zit?
Dat is inderdaad ook heel goed mogelijk Wim. En ik draai er mijn hand ook niet voor om een constructie in elkaar te vogelen die zo werkt maar dat is wel een heel omslachtige manier als het ook gewoon kan met een spoeltje met een bout er door. :o
(http://myalbum.com/photo/OuFrpzGRNIY8/med.jpg)
De SwitchPilot schroef ik in het bedieningspaneel . Er komen geen schakelaars op om de servo te bedienen. Ik laat de gelede bus via reed contacten de het wissel omzetten en op de halte weer terug zetten zodat de volgende bus/auto kan inhalen.
Met deze SwitchPilot kun je 4 onafhankelijke opererende servo's (laten) bedienen?
Ja Wim ... en van de 4 servo's is alles apart in te stellen zoals snelheid en slag. Dit is voor mij ook nieuw hoor. Alle kennis heb ik van internet geplukt. En van het draadje van Johan natuurlijk. Ik zag deze SwitchPilot toevallig liggen in een doos met meuk en met een beetje afdingen heb ik hem meegekregen voor 7 euries. Ook omdat de handelaar niet wist of hij nog goed was. Ik heb de gok genomen en het is voor mij leuk uitgepakt.
-
Zo'n spoel is voor korte stops natuurlijk ideaal en gemakkelijk te maken, maar voor wat langere tijd parkeren, heb je dan niet zo’n zoemend ding onder je baan zitten?
Bovendien maakt zo’n spoel in feite kortsluiting, voor een kortstondige puls kan ik dat nog wel begrijpen, maar voor langere tijd zie ik spookbeelden van warmwordende en smeltende trafo’s. :( Of zie ik dat verkeerd?
Die Esu SwitchPro Servo kost in het winkelmandje rond de € 23,95 dus daar heb je wel (weer) een lekkere slag geslagen. Vier losse servocontrollers kosten wel iets minder dat een SwitchPro, maar met een SwitchPro heb je wel veel meer mogelijkheden. Ergo: zelfs nieuw uit het schap is zo’n ding geen slechte aankoop.
-
Zo'n spoel is voor korte stops natuurlijk ideaal en gemakkelijk te maken, maar voor wat langere tijd parkeren, heb je dan niet zo’n zoemend ding onder je baan zitten?
Bovendien maakt zo’n spoel in feite kortsluiting, voor een kortstondige puls kan ik dat nog wel begrijpen, maar voor langere tijd zie ik spookbeelden van warmwordende en smeltende trafo’s. :( Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je helemaal verkeerd Wim. Zo'n spoel wordt natuurlijk wel warm maar niet te warm. Zo'n spoel is gewoon een verbruiker die de energie omzet in warmte. Deze spoel kan je gewoon langdurig belasten. Zie het maar als een relais in je auto ... groot licht kan toch ook gewoon ingeschakeld blijven staan zonder dat de auto in de brand vliegt. Overigens is een spoel van een auto relais heel goed te gebruiken als stopmagneet. ;)
-
En is eigenlijk niet meer dan een metalen bout met een aantal wikkelingen geïsoleerd draad eromheen?
-
Heren, ik ben dit draadje aandachtig aan het volgen, maar het lijkt mij ook goed mogelijk om de switchpilot te vervangen door een Arduino.
Met een Arduino uno kan men Servo's en ook elektro magneten aansturen d.m.v. Een pulsstroom.
Bijv. Een reedcontact. Je kunt dan de snelheid en de draaihoek van de servo heel precies instellen.
Zelf ben ik nog aan het experimenteren met Arduino, maar er is héél erg veel mogelijk.
Voor de kosten hoe je het niet te laten. Een Arduino uno voor 3 euro bij aliexpress.
Ze zijn ook heel bruikbaar voor verlichting aan te sturen. 13+6 uitgangen, dus 19 leds(groepen) per Arduino!
-
@mark mms misschien is het een idee om er even een linkje bij te zetten, dat zoekt (klikt) wat makkelijker.
-
Ik probeer een link te plaatsen...
http://nl.aliexpress.com/wholesale?SearchText=Arduino+uno&catId=&initiative_id=SB_20160112121423 (http://nl.aliexpress.com/wholesale?SearchText=Arduino+uno&catId=&initiative_id=SB_20160112121423)
Op hoop van zegen...
-
Ik wil toch eens even proberen of zo'n oud autorelais te gebruiken is als stopspoel voor het Faller Car System en ben er mee aan de slag gegaan. Oude relais heb ik immers zat liggen in mijn garage.
De foto's spreken voor zich.
(http://myalbum.com/photo/tnNBdBJ9xr57/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/3hrdSqORlNFD/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/b32JCgGuEoEe/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/tvwVcNJyo48r/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/nASOGMUQ4bGg/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/7EhGOqNvkFH0/720.jpg)
Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden. Hij zal niet doorbranden maar voor onze treinbaan te warm.
-
Ik probeer een link te plaatsen...
Met jouw link krijg ik geen product, maar een heel overzicht van producten. Het is een leuke site, maar een beschrijving als: Een set cool versie uno r3 (ch340g) mega328p voor arduino uno r3 (geen usb-kabel) daar wordt ik echt geen wijs uit. Leuke fotootjes ook, maar de beschrijvingen over wat het doet en kan, zijn ver te zoeken. ::)
Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden. Hij zal niet doorbranden maar voor onze treinbaan te warm.
Zo’n Faller stopspoel werkt volgens hetzelfde principe, wordt die dan niet warm?
-
Nou het is heel simpel Wim,
Arduino's zijn mooie bordjes met een Atmel 328 processor er op.
en een aantal i-o poorten TTL level dus voor servo's of magneetspoelen moet er nog een drivertje bij komen.
Deze poorten zijn programmeerbaar en ieder afzonderlijk als in of uitgang in te stellen.
Er is veel heel veel mogelijk met die dingen maar je moet wel de taal C++ machtig zijn.
grt Piet.
-
Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden.
Met wat voor spanning wordt hij aangestuurd?
-
Zo’n Faller stopspoel werkt volgens hetzelfde principe, wordt die dan niet warm?
Faller heeft meen ik ook twee verschillende spoelen. Een stopspoel voor kort gebruik en een parkeerspoel voor lang gebruik. De andere spoel die ik gebruik wordt ook nauwelijks warm. Ook niet lange tijd in gebruik.
Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden.
Met wat voor spanning wordt hij aangestuurd?
Gewoon met 12 volt Dirk. Gelijk aan de accuspanning. Ik kan wel eens kijken of hij ook zo warm wordt met een lagere spanning.
-
Nou het is heel simpel Wim,
Arduino's zijn mooie bordjes met een Atmel 328 processor er op.
en een aantal i-o poorten TTL level dus voor servo's of magneetspoelen moet er nog een drivertje bij komen.
Leuk voor je dat je het heel simpel vindt @PietB maar ik vind het niét heel simpel. En daar ging het even om. Omdat alles op die site met Google Translate is vertaald van het Chinees naar het Engels en vandaaruit van het Engels weer naar het Nederlands is er geen wijs meer uit te worden. Bovendien zijn beschrijvingen erg ver te zoeken. Maar ja, het kost op die site allemaal een drol, dus wat verwacht ik dan?
Deze poorten zijn programmeerbaar en ieder afzonderlijk als in of uitgang in te stellen.
Er is veel heel veel mogelijk met die dingen maar je moet wel de taal C++ machtig zijn.
Bovendien werken al die bordjes op Windows en heb ik al helemaal geen zin meer om een ruim dertig jaar oude programmeertaal uit het stof te trekken. ::)
Zo’n dingetje dat @Pierre op de kop heeft getikt lijkt me een stuk eenvoudiger.
-
Gewoon met 12 volt Dirk. Gelijk aan de accuspanning. Ik kan wel eens kijken of hij ook zo warm wordt met een lagere spanning.
Als je de spanning verlaagt tot 9V, is de warmteontwikkeling al bijna gehalveerd. Als hij dan nog sterk genoeg is voor FCS ben je denk ik een heel eind.
Relais voor autotoepassingen horen een werkbereik te hebben in de orde van 6 tot 15V.
-
Gewoon met 12 volt Dirk. Gelijk aan de accuspanning. Ik kan wel eens kijken of hij ook zo warm wordt met een lagere spanning.
Als je de spanning verlaagt tot 9V, is de warmteontwikkeling al bijna gehalveerd. Als hij dan nog sterk genoeg is voor FCS ben je denk ik een heel eind.
Relais voor autotoepassingen horen een werkbereik te hebben in de orde van 6 tot 15V.
Dat denk ik ook Dirk ... maar ik ga er niet verder mee experimenteren. Ik was alleen benieuwd of het zou werken. Zelf gebruik ik 24 volt spoeltjes met 14 volt voeding en dat werkt prima. Die worden nauwelijks warm.
Nou het is heel simpel Wim,
Arduino's zijn mooie bordjes met een Atmel 328 processor er op.
en een aantal i-o poorten TTL level dus voor servo's of magneetspoelen moet er nog een drivertje bij komen.
Deze poorten zijn programmeerbaar en ieder afzonderlijk als in of uitgang in te stellen.
Er is veel heel veel mogelijk met die dingen maar je moet wel de taal C++ machtig zijn.
Ik ben het met Wim eens. Als dat programmeren niet je hobby is dan is dit veel te veel gedoe voor die paar centen die je uitspaart.
-
Ik heb nog zat magneten liggen deels Faller, deels zelfbouw. Als iemand interesse heeft stuur maar een pbtje.
@Pierre, je laat de magneetstrips aan het einde bij de wissel niet enkele mm omlaag hangen? Benieuwd of jouw stuurmagneet op de auto dan niet gaat 'flipperen'.
(had ik wel namelijk)
-
@Pierre, je laat de magneetstrips aan het einde bij de wissel niet enkele mm omlaag hangen? Benieuwd of jouw stuurmagneet op de auto dan niet gaat 'flipperen'.
(had ik wel namelijk)
Nee hoor Jack ... ik heb al verschillende proefritjes gemaakt en het gaat uitstekend zo. Het hele stuk zit ook al in de bobbeltjes meuk en is daarna geschuurd. Ook daar loopt de bus prima overheen.
-
Leuk voor je dat je het heel simpel vindt @PietB maar ik vind het niét heel simpel. En daar ging het even om.
Ja maar dat is het natuurlijk wel en je hebt alleen om ze te programmeren de Arduino IDE (Integrated Development Environment) en die is er ook voor andere dan Windows omgevingen zie oa. https://www.arduino.cc/en/Main/Software (https://www.arduino.cc/en/Main/Software)
En meer info over de bordjes vind je op https://www.arduino.cc/en/Guide/HomePage (https://www.arduino.cc/en/Guide/HomePage)
En niet op een of andere Chineese verkoopsite.
Die 36 jaar oude programmeer taal (C++) wordt alleen maar gebruikt omdat die zo lekker dicht op de hardware steunt. Dat betekent oa. dat je redelijk complexe besturings algoritmes in nauwelijks 10Kb geheugen kwijt kunt.
En die decoder van Pierre is natuurlijk een mooi ding, maar als hobbyisten zijn wij toch ook een beetje van het slag, leuk maar het gebeurt allemaal wel onder een zwarte lap.
In dit geval in een blauw kastje en is door een ander bedacht.
Met andere woorden zelf maken is toch véél leuker?
grt Piet.
-
Ik ben het wel met piet eens.
Er is heel veel mogelijk met een arduino.
Het is even leren maar, zeker niet onmogelijk om te programmeren.
Zelf ben ik absoluut geen programmeur en zelfs geen computer liefhebber.
Daarom heb ik ook privé alles van Apple. Hier kan ik veel minder in fout doen. :D
Maar toch lukt het mij om een arduino te programmeren. Nog niet alles, maar ik heb geduld.
Voor mij is modelspoor niet alleen rijden met treinen, maar ook dingen uitzoeken en uitproberen.
Bij conrad is een printje te koop voor de verlichting van huisjes, dit wil ik hiermee oplossen. Echter ook servo's voor het besturen deuren, poppetjes, enz. Met name het instellen wat wanneer en hoe het reageert vind ik een voordeel t.o.v. De standaard producten. Een servo kan eerst naar links en daar even blijven en iets later nog verder doordraaien enz.
Ik begrijp dat het niet heel bekend is, arduino, maar onbekend maakt ook onbemind. Wellicht dat onderstaande link een beetje licht brengt op de arduino.
En dan stop ik hierover, anders krijgen we dadelijk nog scheve gezichten en iedereen moet het toch op zijn eigen beste manier doen. Ik wilde alleen een mogelijkheid aangeven.
http://nerdland.be/technologie/lieven-in-cafe-corsari-over-arduino (http://nerdland.be/technologie/lieven-in-cafe-corsari-over-arduino)
-
En die decoder van Pierre is natuurlijk een mooi ding, maar als hobbyisten zijn wij toch ook een beetje van het slag, leuk maar het gebeurt allemaal wel onder een zwarte lap.
Je hebt natuurlijk hobbyisten die helemaal kletsnat worden van een printje met allemaal kleine gaatjes erin waar -alsof het gebakjes zijn- allemaal gezellige dingetjes in geprikt zitten... maar je hebt ook hobbyisten die helemaal niet eens willen weten wat er allemaal voor rommel in zo'n zwart bakje zit. Zo’n hobbyist ben ik nou: ik hoef alleen maar te weten in welk gaatje welk draadje moet en aan welk knopje ik moet draaien.
Ik kan wel alles zelf inelkaar lopen fröbelen, maar veel spul kan ik ook gewoon kant-en-klaar kopen. Want ik wil ook wel graag tijd overhouden voor de écht leuke dingen.
Met andere woorden zelf maken is toch véél leuker?
@PietB als ik dit soort dingen leuk zou vinden dan werd ik wel radiozendamateur of werd ik lid van een soldeerclubje.
Ik ben het wel met piet eens.
Mooi! ;D
-
Ja Wim jij bent een hobbyist die graag dingen toepast die door anderen uitgedacht zijn.
En maar heel moeilijk bent te overtuigen dat er ook andere invullingen zijn van de hobby.
Ik denk dat het goed is zo, maar stel je ook eens open voor de ideeen van een ander.
En doe dat niet af als gepruts in de marge.
Want dat is het niet, het is juist een verrijking van de hobby. ;)
Er is nl niets zo geestdodend dan het volgen van gebaande paden.
grt Piet.
-
-
Ik zal ook maar even een duit in het zakje doen. Wat een verhitte discussies zijn hier losgebarsten. En dat allemaal omdat ik per toeval een zwart doosje gevonden heb waarvan ik dacht ... kom ... laat ik ook eens gek doen en een servo gaan gebruiken voor een wissel. Normaal gesproken ben ik ook niet zo,n elektro mannetje en is het voor mij ook een beetje noodzakelijk kwaad. Ik vind ook dit gedeelte van de hobby helemaal niet zo leuk. Ik doe liever een beetje knippen en plakken. Ik kan best leuk knutselen en solderen hoor maar het blijft een beetje "omdat het moet". Behalve dan weer de autootjes en andere bewegende objecten ... dat dan weer wel ;D Maar b.v. wissels, rails en seinen en allelei schakelingen ... buhh .. rot werk. En ik ga nog een stapje verder en ongetwijfeld schop ik nu wel weer tegen schenen maar digitaal moet ik daarom ook niets van hebben. Om de simpele reden dat het regelmatig storingen geeft en omdat ik het gewoon niet leuk vind. Ik kan me wel indenken dat een ander er helemaal gek van is. Maar een ander vind het weer vervelend om zelf zijn huisjes te maken en koopt liever een bouwpakket. Iedereen moet gewoon lekker doen wat hij leuk vind en gelukkig van wordt. dit is gelukkig een veelzijdige hobby waarin iedereen zich kan uitleven.
-
Ja Wim jij bent een hobbyist die graag dingen toepast die door anderen uitgedacht zijn.
En maar heel moeilijk bent te overtuigen dat er ook andere invullingen zijn van de hobby.
Grappig dat je een etiketje aan het plakken bent. Ik gebruik graag dingen die door anderen zijn uitgedacht waarvan ik het zelf minder interessant om me daarmee bezig te houden. Dat anderen dat wèl leuk vinden: prima!
Ik denk dat het goed is zo, maar stel je ook eens open voor de ideeen van een ander.
En doe dat niet af als gepruts in de marge.
De term “gepruts in de marge” heb ik ooit gebruikt.
Want dat is het niet, het is juist een verrijking van de hobby. ;)
Er is nl niets zo geestdodend dan het volgen van gebaande paden.
Iedereen moet doen wat-ie zelf leuk vindt. Gelukkig dat dat ook kan.
Ik ben het trouwens wel eens met @Pierre en zijn we zijn we behoorlijk aan het afdwalen. Ik denk dat we het hier beter bij kunnen laten. Van mijn kant een excuus, want ik heb er natuurlijk net zo hard aan meegedaan. ::)
-
Ik ben het trouwens wel eens met @Pierre en zijn we zijn we behoorlijk aan het afdwalen. Ik denk dat we het hier beter bij kunnen laten.
Absoluut mee eens.
Het ging om Pierre zijn kastje in combinatie met zijn FCS baan.
grt Piet.