Hoi Mark,
Dank je. Uitdaging? Ja, lekker friemelen en prutsen....
Ondertussen weer wat voortgang gemaakt.
De motor is vastgezet met secondenlijm. De afstand tussen worm- en tandwiel beetje op gevoel en gehoor gedaan met draaiende motor.
Na de opmerking van Wim over interieur eerst maar eens de beslagen ramen er uit gehaald. Ook de kop/sluitverlichting gaat er uit, die kwam net een beetje boven de ramen uit. Deze wordt vervangen door 2 kleuren leds (warm wit/rood), die ik besteld heb.
Ook alvast de delen voor het frame los gehaald. Deze worden later tegen de motor aan gezet, als ik klaar ben met alle technische werkzaamheden aan de onderkant. Dan valt de motor daarachter bijna geheel weg...

Daarna de stroomafnemers aan de aangedreven as gemaakt. Een paar proefritjes en toen ging het mis. Een van de lagers van de aangedreven as kwam los.

Wel meteen te zien nu hoe de stroomafnemers zijn geplaatst. Deze zitten op een zeldzaam niet-metalen deel van dit model gelijmd: een kunstof plaatje dat met lipjes vast zit.
Nu was het losgeraakte lager eentje waar ik gisteren de lijm niet goed op de te lijmen oppervlakte kreeg (zonder de as of het wiel vast te plakken). Nu blijkt dat de as uit het lager te klikken is. Alles weer even schoon en het lager er opnieuw ingeplakt.

Nog een paar proefritten, so far so good. Nu zit de cabine nog vol met provisorische bedrading (nog even veel te lang en opgerold in het treinstel.

Met de metalen kap er op, maakt de aandrijving wel wat geluid; het heeft wat weg van een dieselmotor... Grappig ook dat het blik en de kap ook metalig rammelen. Misschien dat dat wat minder wordt als alles vast is gezet: nu zit de kap er nog los op.
Maar: we rijden met stroom van de rails!
(met stroomopname nog op één as, stopt het treinstel nog wel op de geïsoleerde puntstukken van de wissels, maar verder eigenlijk niet).
Ook een hellingproef gedaan. Treinstel komt goed helling op, ook met krappe boog. Heel veel extra trekkracht is er niet, maar ik denk dat dit treinstel sowieso 'los' gaat rijden en er geen koppelingen aan komen. Al ben ik daar nog niet uit.
Volgende stap: de niet-aangedreven as definitief monteren en van stroomafnemers voorzien.
Rob