3610 info geeft gegevens over het motortype, en daarmee heb je een houvast wat je zou kunnen doen. De 3610 heeft een DCM-motor (Drum Collector Motor). Die hoef je niet te vervangen (maar moet je na 30 jaar stilstand
wel goed schoonmaken, dat kan
deels met een ultrasoon). Misschien heb je ook iets aan
dit webadres.
Als het anker (rotor) 3-polig is, kun je die voor digitaal rijden beter vervangen voor een 5-polige, omdat de digitale remmodules alleen goed werken bij een 5-polig anker. Märklin had daar
een speciaal ombouwsetje voor, maar op dat punt verandert er nogal veel, en ik rij zelf niet digitaal, dus dat hou ik niet zo bij. Motoren met een 5-polig anker noemt Märklin hoogvermogen motoren.
Maar wat ik er zo over lees, komt erop neer dat je beter 7- of 9-polige ankers kunt hebben (gesteld dat ze bestaan).
Märklin Hamo 8393 ligt in lastiger omdat Hamo modellen zelden goed zijn gedocumenteerd. De beste kans op Hamo documentatie vind je op Franstalige sites.
Op zich weten we met dit nummer alleen maar dat het een stoomloc is met tender van het type br18, en dat deze kan zijn van spoorwegmaatschappij DB, DRG, Badische Bahn of Württembergische Bahn. En dat het een stoomloc is
zonder rookgenerator.
Natuurlijk kun je verder zoeken in de wiki van forum.3rail.nl
zoals
hier,
daar, of
hier maar dat zijn allemaal AC-modellen, met diverse soorten motoren, en dat brengt je niet veel verder.
Van Märklin Hamo modellen geldt meestal dat ze geproduceerd zijn tussen 1974 en 1981 en dat de meeste Hamo modellen een
DCM-motor (Drum Collector Motor) hebben (met 3- of 5-polige rotor) en dat de Hamo trein rijdt vanaf 12 vDC.
Het grootste probleem bij het digitaliseren van een Hamo gelijkstroom motor zit in het motorschild. Fleischmann rijders weten daar meer van. Er moet iets geïsoleerd worden aan het motorschild t.b.v. de decoder, maar wat en waarom precies?
Meer weet ik er ook niet van.