Auteur Topic: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?  (gelezen 5697 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Gepost op: 25 januari 2022, 21:51:33 »
Bij gelegenheid een Rivarossi Big Boy aangeschaft. Natuurlijk past deze loc niet in het Duitse thema op mijn baan, maar deze Mega loc is eigenlijk té indrukwekkend. En ik kon een goede (aan)bieding gewoon niet weerstaan  ;)




Nu is mijn idee om deze loc vooral af en toe op de modulebaan in te zetten, en voor een klein deel op mijn vaste baan. Dat laatste met name op het doorgaande spoor en een schaduwstation.

Dit model van Rivarossi is volgens mij de versie die in de jaren 80 van de vorige eeuw is ontwikkeld. Ik heb wat tegenstrijdige info gevonden over deze loc, met name over een onnauwkeurige schaal en hoe hoe deze loc door krappe bogen loopt.
Nu kan ik dat zelf onderzoeken en hier delen....

Schaal
Natuurlijk is dit model niet zo gedetailleerd als nieuwere modellen. Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo erg: ik wil rijden. En dan is enige robuustheid best fijn.
Maar als ik kijk naar de maatvoering klopt het vrij goed.

origineel1:87model
lengte: 40,47m 465mm 467mm
hoogte: 4,94m 56,8mm c.a. 57mm
breedte: 3,35m 38,5mm c.a. 39mm






Bogen
Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk onder de indruk van wat de constructeurs van Rivarossi voor elkaar hebben gekregen. Deze enorme loc loopt soepel door R1 van Fleischmann modellgleiss (R = 357mm!)




Daarbij valt de overhang (aan de binnenzijde van de boog) erg mee, maar de loc zwenkt wel behoorlijk uit: 35mm buiten het hart van het spoor.
Dit betekent dat het verdekte deel en schaduwstation van mijn baan, met hier en daar R1 bogen en gebogen wissels, door deze loc te berijden is. Mits er voldoende ruimte is voor het uitzwenken. Dat laatste moet ik dan nog wat aan doen  :o

Natuurlijk is een wat ruimere boog mooier: op mijn modules is de krapste boog zo'n 750 mm.



Andere eigenschappen
Naar verluid is het vermogen van de motor in deze loc aan de lage kant. Daar ga ik verder nog naar kijken. Misschien komt er wel een andere motor in. Of twee (een voor elk drijfwerk).

Maar tot zover gaat het goed

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 194
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2022, 22:25:43 »
Dank voor het meekijken op de schuifmaat.

Wat betreft het uitzwenken, dit betekent dat er 2 draaistellen zijn met de assen relatief dicht bij elkaar.
En dat de "koppen" dus lang zijn, en daarom ver uitzwenken t.o.v. die assen.

Mooi om te zien hoe dat werkt. Het bevestigt de theorie.
Hopelijk heeft je verdekte deel en schaduwstation van je baan zo min mogelijk parallel lopende sporen?
Ik vrees voor je van niet.  ;D
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 231
  • Thanked: 6 times
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2022, 08:10:17 »
Ik heb er ook een. Eentje uit de tweede serie die Rivarossie gemaakt heeft. Prachtige machine, maar................... hij staat in een aparte vitrine. ;D

Gr. Bert.

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 380
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2022, 09:14:18 »
Kolossaal mooi!
Voor de liefhebber staat er nog 1 op MP, de 2e staat gereserveerd

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2022, 11:42:21 »
Bedankt heren,

Hopelijk heeft je verdekte deel en schaduwstation van je baan zo min mogelijk parallel lopende sporen?
Nou Jan, ik rij enkelspoor. In het schaduwstation liggen de sporen redelijk dicht bij elkaar, maar waar de treinen stoppen is grotendeels recht. Dus dat zou redelijk moeten kunnen (desnoods met een beetje planning wanneer welke trein er staat of rijdt).
De big boy loopt alleen tegen de zij- en achterwanden aan op het buitenste spoor, en de sporen naar/van het schaduwstation. Maar  daar kan ik waarschijnlijk gewoon wat meer inspectiegaten zagen waar in 'uitgezwaaid' gaat worden.

Overigens is het uitzwenken van de Fleischmann spoorwegkraan minstens zo erg als dat van de Big Boy (ik meet 'm op zo'n 36mm van het hart van het spoor bij R1).




Al kun je met die kraan nog wat smokkelen met de ruimte naast het spoor door de arm altijd aan één kant te leggen, hij zwenkt tenslotte maar aan één kant uit.

Hoe dan ook: als ik de Big Boy in kan zetten, kan die kraan ook weer de baan op :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 406
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2022, 19:15:13 »
gelukkig gaat het met deze kraan makkelijker in de bochten
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2022, 11:49:34 »
Haha, Henk.

Zo zie je maar: met de keuze van het materieel kom je ook een heel eind...
Maar ik kon met wat rasp- en vijlwerk het schaduwstation geschikt maken voor de Big Boy.




Nu hoef ik alleen nog bij één tunnelingang wat aan de tunnelwand te doen, en dan is er voldoende ruimte voor deze loc op het beoogde (maar deels nog aan te leggen) traject.

En dan is er alvast één antwoord op de vraag in dit draadje: je kunt in ieder geval met de loc zelf wat doen. Gisteren heb ik lekker wat zitten rommelen met het vervangen van de motor. Op zich is de standaard motor sterk genoeg, maar hij "gromt" nogal (blijkt later erg ongebalanceerd: het ding trilt als een mega trilmotor van een telefoon), optisch zit vult de motor nagenoeg de hele cabine (tot tegen het raam aan de kant van de machinist), het gevaarte steekt opvallend uit aan de achterkant, en de handgrepen van de tender blijven haken aan de uitpuilende koolborstelveren (alleen bij tegenbogen en korte tenderafstand, maar toch).






Ik had nog wat relatief grote klokanker motortjes liggen ("groot genoeg voor elke H0 loc"), maar die hadden toch wat moeite met dit gevaarte. Met een testinstallatie reedt de loc aardig, maar "gilde" de motor erg luid op de pulsbreedte stroom en liep snel warm. Beide tekenen van een te hoge belasting.
Ik heb nog overwogen om dan 2 klokanker motoren in te bouwen en die in de ketel onder te brengen. Maar uiteindelijk toch gekozen voor een andere motor in de cabine.


^ Nieuwe motor met cardankoppeling die ooit dienst heeft gedaan in een RC modelboot. De oorspronkelijke motor ligt op de voorgrond.


De nieuwe motor is wat platter en iets korter, waardoor er wat ruimte voor een machinist ontstaat. Verder had ik wat moeite om de oorspronkelijke cardanas tussen motor en eerste drijfwerk soepel te laten werken. Dus een cardankoppeling van een eerder gebouwde, en weer gesloopte, modelboot komt goed van pas.

Blijf ik natuurlijk wel met een flinke klont motor in de cabine zitten. En is er dus weinig mogelijkheid voor een gedetailleerde cabine inrichting. Maar gelukkig biedt het origineel flinke mogelijkheden dit gebrek te verhullen:


^ De cabine van de Big Boy is gesloten.


^ De ramen hebben (spiegelend!) glas en kunnen zijwaarts open schuiven.

Met een gesloten cabine en glas in de ramen zie je sowieso niet veel van de binnenkant. Ik zet één raam open bij de machinist (sponning er uit knippen en vijlen, en verglas de rest. En de achterkant wordt dicht gemaakt.


^ Motor zwart geverfd, achterwandje voor de cabine gemaakt, glas in de ramen, stoker achter het raam, machinist uit een open raam.

En zo is de optiek niet perfect, maar wat mij betreft een stuk beter dan eerder.




^ Tijdens normaal gebruik met lichtval en schaduwen valt de motor in de cabine nauwelijks op

En oh ja, de loc is een stuk stiller geworden en rijdt wat soepeler. En de tender haakt niet meer aan de motor (maar nu raakt het dak de tender bij korte tenderafstand, met name bij overgangsbogen).

Hoe dan ook, ruimte zat voor 2 kanaals geluid in deze loc. Maar dat is voor later.
Oh ja, en die rode kraantjes onder de cabine, dat is ook nog wel een leuk detail om iets mee te doen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2022, 22:13:15 »
Weer wat verder aan de Big Boy geknutseld, zodat er "iets mee kan"...

Allereerst de koppeling aan de tender. Het Amerikaanse rollend materieel heeft vooral Kadee en Horn-hook koppelingen. Ik heb de haakkoppeling bijgevijld zodat deze met de kadee's en horn-hooks overweg kan, maar ook een wagon met beugelkoppeling kan eventueel nog achter de Big Boy worden gehangen.


^ De bijgevijlde haakkoppeling aan de tender


^ Koppelen met de Kadee


^ koppelen met de Horn-hook


Nu de motor stil is, wil ik graag wat andere herrie uit deze loc halen. Na het inbouwen van de geluidsmodule heb ik me vooral uitgeleefd op de 3 tonige stoomfluit (de Hancock Long-Bell 3-Chime Whistle). Een korte impressie daarvan in dit filmpje.



(De fluit speelt bij elkaar 25 seconden. Ik was voor die tijd al aan het einde van de modulebaan....)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2022, 14:03:50 »
Wat is indrukwekkender dan een Big Boy stoomlocomotief?




Precies: 2 Big Boys :)

Er stond op Ebay al enige tijd een Big Boy te verpieteren. Volgens de Belgische verkoper "geen gebreken", maar ik zag op de foto's dat de voorkant van de ketel (rookkastdeur) ontbrak en een handgreep bij de cabine was verdwenen. Tot mijn verbazing werd een brutaal prijsvoorstel door verkoper zondermeer geaccepteerd, en toen zat ik er aan vast  :o
Bij aankomst bleek de aandrijving niet goed te werken: een motordraad zat los en de cardanas raakte los bij vooruit rijden. Dat was vrij eenvoudig te fixen.

Dus dan de rookkastdeur. Met de voorkant van de andere Big Boy had ik wel een idee hoe dat er uit moest zien.
Een beetje fröbelen met styreen, klaprooszaadjes en een stukje draad levert iets dat enigszins in de buurt komt.


Een paar schijfjes styreen op elkaar. Het grootste schijfje heeft alvast de basis voor de "oren" met het bedrijfsnummer.


^ De vorm is klaar. Nog even wat schuren, dan zwart verven


^ Als je nauwkeurig kijkt, zijn er verschillen te zien. Maar voor mij is dit goed genoeg.

Deze zwarte Big Boy is een eerdere versie dan de zwart/zilver uitvoering. Er zit een smallere en open motor in. Aan de kant van de machinist zie je het anker draaien. Daar gaat nog iets aan gedaan worden...
Maar nu is hij compleet en rijdt (met een hoop lawaai van de motor, dat wel).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.896
  • Thanked: 301 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2022, 15:00:24 »
Vraag: Wat is indrukwekkender dan een Big Boy stoomlocomotief?
Antwoord: Hetgeen wat jij ervan hebt gemaakt!  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2022, 11:52:47 »
Bedankt, Wim  :D
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2024, 19:40:50 »
Ach... Waarom geen drie grote jongens...

ik vind deze Rivarossi Big Boys gewoon leuk om aan te klussen. Afgelopen vrijdag kwam deze "voor de knutselaar" (en daarmee betaalbaar) binnen.




Het voorste drijfstel is los, er is schade aan het cabine dak, er ontbreekt een as in de tender, en een handgreep op de tender is er niet. Dat kon ik ook zien op de verkoop foto's. Verder dacht ik wel dat de cardanas naar het voorste drijfwerk zou ontbreken, omdat het drijfwerk los zit (dat is ook zo!).

Een project-loc. Het idee: ofwel repareren/restaureren naar de fabrieksversie (en dan verkopen), of de aandrijving verbouwen met een midden-motor (en dus ook lege cabine).

Eerst de loc maar eens opengemaakt. Het frame van een zink legering ziet er niet goed uit: van voren is het gebroken. Dat verklaart ook het losse drijfwerk. Maar ook aan de achterkant valt de motor van het frame af. Zinkpest!






Daarmee is het eerste plan de deur uit. Eerst de loc maar eens verder demonteren. Het frame verkruimelt onder mijn vingers.




Het frame is niet meer te redden, maar voor de rest is alles er wel zo'n beetje. Ook de dingen die vaak kwijt raken zijn er nog, zoals de losse dom (waar een bevestigingsschroefje onder zit) en de bel.
Ik plak het frame met secondenlijm nog een beetje in elkaar. Zo kan ik nog wat meten voor het nieuwe frame dat ik ga ontwerpen.




Na twee avondjes 3D ontwerpen en wat proefprints is het prototype van het nieuwe frame klaar. Ik doe een proef montage om te kijken wat er nog aangepast moet worden. De hoogte van het voorste drijfwerk klopt nog niet. De loc hangt wat voorover. Er nog één bevestigings-gat dat een mm te ver naar achteren zit. Verder moet de motor nog een fractie omhoog (en dus ook de rest van de aandrijving) en worden gekanteld, zodat de kap er overheen past.




Terwijl de laatste versie van het frame wordt geprint, begin ik aan het aanpassen van de assen en de cardanassen. Alles moet korter. De plastic cardanas zaag ik op maat. Met een hete afgeslepen spijker maak ik een rechthoekig gat, waar de afgeslepen assen in vallen. Dit is hetzelfde systeem als deze loc oorspronkelijk had.




Dan kan de hele aandrijflijn op het nieuwe frame worden gemonteerd.




Ook de drukveer van het achterste drijfwerk gaat in het frame.




Even wat draden aan de motor om de aandrijflijn te testen. De kap past ook.




Met het nieuwe frame is de hele aandrijving zo'n 2mm hoger gekomen. Dat betekent dat de verticale cardanas te kort is. Nu moest ik er toch al eentje maken om de ontbrekende as te vervangen. Dat worden er nu twee, maar dan iets langer dan het origineel. Het is gewoon een buisje met twee sleuven aan beide uiteinden. Het materiaal is niet op voorraad, dus dat moet nog even wachten.
Verder is dit plastic frame natuurlijk veel lichter dan de oorspronkelijke metalen versie. Dat is niet zo erg: er is voldoende ruimte over voor extra ballast.
Dus nog te doen:
  • Cardan assen fabriceren en monteren
  • Elektrisch alles aansluiten
  • Ballast en de loc in balans brengen
  • De optiek verbeteren: handrails, cabine dak
  • Tender repareren
  • Alle mechaniek schoonmaken en opnieuw in het vet en de olie

Tot zover.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2024, 16:12:23 »
De loc is nog niet klaar, maar rijdt ondertussen wel.

Uiteindelijk heb ik toch nog 4mm messingbuis gevonden om de nieuwe vertikale cardanassen mee te maken. Messing is wat zachter, dus misschien slijt of vervormd dat in gebruik, maar ik ga het er eerst maar eens mee proberen.


^ Een 2,5mm langere cardanas uit messing naast de oorspronkelijke stalen as. De inkepingen zijn nog wat grof, maar al doende...

Zo langzamerhand kan de hele boel worden gemonteerd. Eerst maar eens de hele aandrijving uit elkaar halen, goed schoonmaken met water en zeep, drogen en dan met nieuw vet en olie weer in elkaar.




Ik test ook de drijfwerken zonder de aandrijving, om te zien of die soepel lopen en nergens iets blijft 'haken'. Eén drijfwerk heeft nog wat aanpassingen nodig bij de drijfstang: deze bleef achter een wielboutje hangen.
Dan de eerste test op de rollenbank...




De test is goed verlopen. Nu kan alles nog een keer uit elkaar om een goede motorsteun te monteren. Maar ook om alvast een metalen plaat aan de achterkant onder het frame te plaatsen.






Vervolgens wordt alles wederom gemonteerd, maar wordt ook de motor aangesloten, zodat de loc voor de eerste keer op eigen kracht op de rails kan rijden.




Hij hapert en stottert: maar rijdt. Nadat alle wielen goed zijn schoongemaakt rijdt de loc redelijk (de stroomopname blijft wat onbetrouwbaar, maar dat is eigen aan deze oude Rivarossi Big Boys).
Dan kan ook de laatste bedrading naar de koplamp worden gemaakt. Met een diode en een 47uF Elco zorg ik er voor dat de koplamp ook bij lage snelheid van mijn PWM (pulsbreedte) rijstroom) volop brandt.



Ondertussen heb ik de reling weer recht gebogen, en als de loc helemaal is gemonteerd, dan wordt het al wat...




Nog een luxe 'probleem' om op te lossen: het gapende gat in de cabine.


^ van links naar rechts: cabine met inrichting van een nieuwere challenger, de lege cabine van de Big Boy, en een cabine met (nieuwe, kleine) motor van een andere Big Boy.

De loc loopt goed en stil met de nieuwe motor, maar ik ben nog niet overtuigd van het koppel van de motor: dat lijkt wat magertjes te zijn. 

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2024, 20:28:25 »
Nog een kleine update.
De loc is nu ingelopen. Daarna een test gedaan met een sleep van 8 personenwagons de 3% helling op. Even met een leen-tender, want de eigen tender koppelt niet goed met deze wagons.


^ De loc staat klaar voor de krachtproef


^ En weer terug


De loc trekt deze minimale last zonder al te veel problemen. Dus het koppel van de motor is voldoende (in ieder geval niet slechter dan het origineel).
De loc blijft af en toe wel staan, omdat de stroom niet goed wordt opgepikt. Dus daar is nog wat te doen.
Maar ik ben blij dat de nieuwe aandrijving en motor goed genoeg zijn...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 194
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2024, 15:09:14 »
De loc blijft af en toe wel staan, omdat de stroom niet goed wordt opgepikt. Dus daar is nog wat te doen.
Bedoel je dat er te weinig wielslepers zijn?

Ik zat even naar deze foto te kijken:


en zat me af te vragen waar stroomafname dan plaats vindt:
aan de binnenkant of op de bovenkant van de wielen?

Of uitsluitend in de tender?
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #15 Gepost op: 1 juni 2024, 19:12:53 »
en zat me af te vragen waar stroomafname dan plaats vindt:
aan de binnenkant of op de bovenkant van de wielen?
Ha Jan,

De loc pikt de stroom van de rechter rail op het voorste drijfwerk, en links op het achterste drijfwerk. Er zitten twee geveerde pinnetjes op twee van de drijfwielen en verder doen de niet aangedreven (voorloop- en naloop-) assen mee.
Maar de aandrijving heeft de neiging het voorste drijfwerk op de rechter kant op te tillen bij vooruit rijden, en dan is de stroomafname niet zo betrouwbaar.


^ Stroomafname op het voorste draaistel gebeurt bij de groene pijlen. Bij de rode pijl zit een antislipband

Om de stroomafname te verbeteren, draai ik de as met het antislipbandje om en voeg ik extra stroomafnemers toe,


^ De koppelstangen gaan los, zodat de achterste as kan worden omgedraaid.


^ Even goed de boutjes en ringetjes bewaren


^ Een stripje fosforbrons gaat op een stukje koper met een gat er in. Dit worden extra slepers


^ Extra stroomafnemers zijn gemonteerd. Zo pakken ook het 2e en 4e drijfwiel stroom op.

De loc rijdt nu heel betrouwbaar.
Voor het achterste drijfwerk maak ik geen extra stroomafnemers: hier ligt meer gewicht op en de aandrijving geeft nog eens extra druk op de linkerzijde waar de stroom wordt opgenomen.

Daarmee is de loc technisch klaar. Blijft nog wat cosmetisch werk over.
Als eerste de tender. Er ontbreekt een handgreep en een as.

Ik maak uit een stukje staaldraad een nieuwe handgreep.




Voor de as heb ik een wisselstroom as liggen met de juiste wieldiameter en de juiste uiteinden. Deze uiteinden laten de as wat heen en weer schuiven. De as te kort, maar moet sowieso doormidden om de beide wielen te isoleren. De wielen tik ik iets naar het midden, en met een stukje styreen buis van de juiste lengte worden beide helften samengevoegd.


^ De nieuwe as en de andere oorspronkelijke


^ Assen gekleurd en gemonteerd. Zoek de verschillen...


Dan als laatste: reparatie van het cabine-dak.


^ Stukje 1mm styreen vult het gebroken deel op


^ een stukje 0,25mm styreen aan de onderkant geeft wat extra stevigheid


^ reparatie is zwart geverfd. Het is nog niet helemaal goed


^ Plamuren, schuren en nog een stukje rechtopstaand styreen aan de achterkant


^ Ook het rechtopstaande stukje wordt in vorm geschuurd


^ Beetje zwart er op en klaar.


Alle reparaties zijn nu gereed... Nu bedenken wat ik met deze loc ga doen :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 194
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #16 Gepost op: 1 juni 2024, 20:42:11 »

Kijk, daar zat ik dus mee terwijl ik toekeek, want


ik zag geen enkele stroomafnemer tussen wiel en midden, en er moet iets zitten, tenzij alles in de tender zit.
Maar bij de tender assen zie ik ook niets.

Wat je verder met die loc moet of wilt, weet ik ook niet. Ik heb niets met stoomlocs.

Ik snap de uitdaging, Hornby zelf stelt in de datasheets van deze loc dat onderhoud niet te doen is voor beginners.
En er zijn echt een hoop onderhoudsdocumenten, en y2b filmpjes over het opknappen van  deze loc.
ik wou dat er zoveel waren over de locs met panto's die ik zelf prefereer.

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 231
  • Thanked: 6 times
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #17 Gepost op: 2 juni 2024, 07:59:17 »
Ik blijf het een prachtige machine vinden. Heb er zelf ook een, maar die staat in de vitrine.

Gr. Bert.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.930
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #18 Gepost op: 2 juni 2024, 16:43:41 »
Ik kom ook weer eens even kijken. Weer een heerlijk project Rob. Lekker om je er bij te volgen.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.779
  • Thanked: 162 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #19 Gepost op: 5 juni 2024, 20:22:38 »
Hee Pierre. Goed om je hier weer te "zien".

Ondertussen heb ik een en ander gefröbeld voor in de cabine.




De achterkant van de ketel is iets vereenvoudigd ten opzichte van het origineel :)




Alles op kleur en in elkaar gelijmd. Ik gebruik vrij felle kleuren om zo nog iets terug te zien in de vrij donkere cabine. Personeel er in. Ook schilder ik de binnenkant van de cabine groen.






De loc weer helemaal gemonteerd en dan ziet een en ander er zo uit in het voorbijgaan....




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...