Zo gaandeweg worden de goederenwagons in mijn collectie ook wat minder nieuw...
In eerste instantie heb ik wat wagons gebruikt om restjes bruine en zwarte wet-wash op te maken of om een beetje bruin op een kwast te gebruiken als dry-brush. Geen gecontroleerd proces, maar gaandeweg zijn deze gesloten wagons zo gekleurd.
^ Links staat de eerste wagon waar met verweren is begonnen, rechts wat laterVoor de open wagons, bepalen het gebruik (de lading) ook hoe ze er uit zien. In deze wagon heb ik eerder al een lading kolen gemaakt: een laagje piepschuim, zwart geschilderd en granulaat er op dat is vastgelijmd met verdunde houtlijm
Het nadeel van deze lading is dat deze altijd in de wagon zit. Deze keer maak ik voor twee andere wagons de kolenlading uitneembaar. Dan kan er ook 'gelost' worden en de wagon leeg of met een andere vracht weer terug.
De basis voor deze uitneembare lading: een dubbel stukje ondervloer. Je kunt ook ander schuim gebruiken of zelfs een stukje hout. Het idee is dat zo de wagon met lading vrij licht blijft, en het is goedkoper dan de wagon te vullen met granulaat.
Dan wat vershoudfolie in de wagon, de ondervloer er in.
Met de folie wordt voorkomen dat de boel aan de wagon plakt als de "kolen" worden vastgelijmd met verdunde houtlijm.
Na een nacht, is de boel nog niet veel droger. Dat heb je met die 150% luchtvochtigheid nu.... Voorzichtig de lading er uit gehaald en verder laten drogen in een warme oven. Overigens maak ik meteen ook een grindlading.
Nu de lading droog is, wordt een en ander met een vijltje bijgewerkt. Met name laat ik het schuim wat taps toe lopen naar onderen. De lading moet er weer makkelijk uit kunnen straks
En dan kan de boel in de wagons. De wagon met remmershuis is zo gekocht, de andere heb ik met een vrij droge kwast met zwarte verf wat getamponneerd.
En zo is er al een aardig kolentreintje. Al kunnen de kleine wagons ook nog iets anders meenemen.
Rob