Auteur Topic: keerlus  (gelezen 4492 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
keerlus
« Gepost op: 20 februari 2022, 22:08:27 »
hallo
ik ben jaap en ben pas nieuw op dit forum, ik heb mijn oude hobby weer opgepakt en ben weer begonnen met het bouwen van een baan
heb wat rails bij gekocht een nieuwe travo en eclectische wissels maar nu ik mijn baan bijna af heb kom ik een probleem tegen
ik moet een keerlus probleem oplossen
wie zou mij daar bij willen helpen wat heb ik nodig hoe monteer ik het en waar kan ik dit kopen
ik werk met Fleischmann en lima materiaal
WIE KAN MIJ HELPEN OM MIJN BAAN AF TE MAKEN !!!!

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.352
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2022, 09:03:37 »
Kun je een tekening laten zien van het baanplan en dan met name de keerlus?  Er zijn namelijk heel wat oplossingen mogelijk, afhankelijk van de soort keerlus.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2022, 11:25:24 »
hallo Dirk
ik heb wel een tekening van mijn baan en weet ook waarschijnlijk wel waar het probleem zit maar hoe kan ik een tekening toevoegen aan dit bestand ik zie wel staan dat ik een afbeelding kan toevoegen maar hoe doe ik dit

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 380
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2022, 14:11:12 »

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2022, 14:30:58 »

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2022, 14:32:02 »

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2022, 14:34:43 »

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 380
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2022, 15:22:18 »
Bijna goed, de link nog ff tussen “

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 380
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2022, 15:25:27 »
Bijna goed, je kunt in my album de link achter [bb] kopieren, dan kun je het gelijk in het bericht plakken


Indien je in de link het getal 360 wijzigt in 720 krijg je een groter plaatje

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2022, 15:38:51 »

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.352
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2022, 16:03:44 »
Bij je tekening heb ik wat letters gezet en een deel rood gemaakt.



Bij A en B zie ik kruisende sporen. Liggen die op dezelfde hoogte, of wat is daar aan de hand?

Als er bij A en bij B geen (elektrische) verbindingen zitten tussen de kruisende sporen, dan heb je een keerlus tussen C en D. Dat stuk is ook in rood aangegeven. Wil je dat stuk in twee richtingen kunnen berijden, of mag het ook éénrichtingsverkeer zijn? In het laatste geval is de oplossing namelijk veel makkelijker.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2022, 17:11:37 »
a en b zijn kruisende sporen maar zijn op verschillend hoogte dus hebben geen verbinding met de ander sporen dus het probleem is inderdaad het stukje van c naar d

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.352
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2022, 18:29:51 »
Is het stuk tussen C en D lang genoeg, dat daar je langste trein in zijn geheel in past?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2022, 19:04:12 »
ja hoor is wel 2.5 meter lang dus ruimte zat

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.352
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2022, 20:19:59 »
Dan blijft alleen de vraag:

Wil je dat stuk in twee richtingen kunnen berijden, of mag het ook éénrichtingsverkeer zijn?

en als ik dat weet, heb ik wel een idee.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2022, 21:43:03 »
liefst in twee richtingen als dat mogelijk is

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.352
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: keerlus
« Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2022, 22:37:20 »
In alle gevallen moet je het stuk isoleren, dus bij C en bij D isoleer je de rails van de rest van de baan.

De eenvoudigste oplossing is dat je het geïsoleerde stuk (C-D) aansluit op een aparte transformator. Bij het inrijden van de keerlus zorg je dat de transformator van de keerlus dezelfde snelheid en richting heeft. Terwijl de trein in de keerlus is, keer je de rijrichting van de transformator buiten C-D om. Bij deze oplossing kan de trein gewoon doorrijden, maar je moet wel even goed opletten.

Een andere oplossing is met een speciale schakelaar. Dan sluit je het geïsoleerde stuk aan via die schakelaar. Bij die oplossing rijdt de trein de keerlus in, daar zet je de trein stil, je zet de schakelaar andersom èn je keert de rijrichting op de transformator om. En dan kun je verder rijden.

Als je voor de tweede oplossing gaat, kun je van mij het schema daarvoor krijgen.

Ga je voor éénrichtingsverkeer, dan kan het bijna helemaal automatisch en hoef je alleen de rijrichting van de transformator om te keren terwijl de trein in de keerlus is. Daarbij rijdt de trein gewoon door.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 194
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: keerlus
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2022, 00:17:28 »
Een andere oplossing is met een speciale schakelaar. Dan sluit je het geïsoleerde stuk aan via die schakelaar. Bij die oplossing rijdt de trein de keerlus in, daar zet je de trein stil, je zet de schakelaar andersom èn je keert de rijrichting op de transformator om. En dan kun je verder rijden.
En als je die speciale schakelaar vervangt door een bistabiel relais (b.v. HFD2 (die heel wat goedkoper te koop is dan bij Conrad), dan schakelt het relais de rijrichting om in plaats van de transformator, en dat relais kun je dan analoog treingestuurd (dus automatisch) schakelen.

Natuurlijk kan het ook veel moeilijker (zoals met Arduino of simpeler, zie Huub Maaskant, op uiteenlopende manieren, en met uiteenlopende middelen.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.352
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: keerlus
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2022, 09:29:12 »
En als je die speciale schakelaar vervangt door een bistabiel relais (b.v. HFD2 (die heel wat goedkoper te koop is dan bij Conrad), dan schakelt het relais de rijrichting om in plaats van de transformator, en dat relais kun je dan analoog treingestuurd (dus automatisch) schakelen.

Let op, de oplossingen in je link naar Huib Maaskant zijn niet allemaal bij analoog toepasbaar.
En de analoge oervorm die hij noemt, is deels automatisch en ook eenvoudig maar staat alleen éénrichtingsverkeer toe.

Denk er daarbij om dat terwijl de trein in de keerlus is, de spanning na de keerlus altijd omgepoold moet worden. En als er ergens een tweede trein rijdt die dezelfde voeding krijgt, keert de rijrichting daarvan dus ook om! Het is altijd, maar zeker bij een analoge keerlus op een baan met meerdere treinen, van belang de aansturing van de gehele baan goed door te denken!

Voor welke (analoge) vorm van automatisch schakelen dan ook, moet je treindetectie aanleggen. Bijvoorbeeld:
> met reed relais, maar dan moet je onder elke trein een geschikt magneetje plaatsen;
> met lichtsluizen, maar dan moet je zeker weten dat variatie in het omgevingslicht de werking van de sluisjes niet verstoort;
> met stroomdetectie, wat bij analoog iets lastiger is in de uitvoering dan bij digitaal in verband met het ontbreken van een constante spanning op de rails;
> met schakelrails van Fleischmann, die geactiveerd worden door de paddenstoel onder de loc - iets dat alleen werkt met Fleischmann locs en treinstellen.

De meeste van deze mogelijkheden zijn geen hogere wiskunde maar vragen toch wel een beetje elektrotechnisch inzicht.  En kiezen voor de Fleischmann paddenstoel geeft veel beperkingen bij de aanschaf van ander materieel.

@Jaap,  zeg het maar: wil je een van deze oplossingen uitgediept zien?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2022, 16:57:50 »
ik ga eerst voor de oplossing door de baan op de punten te isoleren en dat stukje rails apart met een tweede travo aan te sturen
de rest ga ik nog wel een keer vragen eerst maar een kijken of dit werkt
ik ben nieuw in deze wereld dus moet het allemaal nog gaan ontdekken
maar ieder geval erg bedankt voor jullie hulp en leerzame aanwijzingen en kom zeker bij jullie terug als ik weer een moeilijk probleem heb dat ik nog niet kan oplossen en waar ik jullie hulp bij nodig heb
 

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 194
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: keerlus
« Reactie #20 Gepost op: 22 februari 2022, 17:38:48 »
ik ga eerst voor de oplossing door de baan op de punten te isoleren en dat stukje rails apart met een tweede travo aan te sturen
de rest ga ik nog wel een keer vragen eerst maar een kijken of dit werkt
Dat werkt zeker, en wordt hier genoemd, als een inmiddels vrijwel vergeten aanpak.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.352
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: keerlus
« Reactie #21 Gepost op: 22 februari 2022, 17:46:55 »
En het staat ook op de pagina van Klaas Zondervan, schakeling 2

ik ga eerst voor de oplossing door de baan op de punten te isoleren en dat stukje rails apart met een tweede travo aan te sturen
de rest ga ik nog wel een keer vragen eerst maar een kijken of dit werkt
ik ben nieuw in deze wereld dus moet het allemaal nog gaan ontdekken 

Dat lijkt me een heel goed stappenplan. Begin eenvoudig, en stapje voor stapje raak je er wel in thuis. Succes!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Jan Trein

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 194
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: keerlus
« Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2022, 18:00:37 »
Klaas Zondervan beschrijft het ook zo heerlijk simpel.
Zelf heb ik aanpak 2 in gebruik, maar dan m.b.v. een bistabiel relais.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline jaapGouda

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: keerlus
« Reactie #23 Gepost op: 25 februari 2022, 22:21:33 »
vanavond alles aangesloten en het werkt, je moet wel snel zijn om de travo om te zetten maar dat is niet erg het werk nu in ieder geval en ik kan weer verder met bouwen
bedankt voor jullie hulp !!!!