En als je die speciale schakelaar vervangt door een bistabiel relais (b.v. HFD2 (die heel wat goedkoper te koop is dan bij Conrad), dan schakelt het relais de rijrichting om in plaats van de transformator, en dat relais kun je dan analoog treingestuurd (dus automatisch) schakelen.
Let op, de oplossingen in je link naar Huib Maaskant zijn niet allemaal bij analoog toepasbaar.
En de analoge oervorm die hij noemt, is deels automatisch en ook eenvoudig maar staat alleen éénrichtingsverkeer toe.
Denk er daarbij om dat terwijl de trein in de keerlus is, de spanning na de keerlus altijd omgepoold moet worden. En als er ergens een tweede trein rijdt die dezelfde voeding krijgt, keert de rijrichting daarvan dus ook om! Het is altijd, maar zeker bij een analoge keerlus op een baan met meerdere treinen, van belang de aansturing van de gehele baan goed door te denken!
Voor welke (analoge) vorm van automatisch schakelen dan ook, moet je treindetectie aanleggen. Bijvoorbeeld:
> met reed relais, maar dan moet je onder elke trein een geschikt magneetje plaatsen;
> met lichtsluizen, maar dan moet je zeker weten dat variatie in het omgevingslicht de werking van de sluisjes niet verstoort;
> met stroomdetectie, wat bij analoog iets lastiger is in de uitvoering dan bij digitaal in verband met het ontbreken van een constante spanning op de rails;
> met schakelrails van Fleischmann, die geactiveerd worden door de paddenstoel onder de loc - iets dat alleen werkt met Fleischmann locs en treinstellen.
De meeste van deze mogelijkheden zijn geen hogere wiskunde maar vragen toch wel een beetje elektrotechnisch inzicht. En kiezen voor de Fleischmann paddenstoel geeft veel beperkingen bij de aanschaf van ander materieel.
@Jaap, zeg het maar: wil je een van deze oplossingen uitgediept zien?