Ik heb de afgelopen tijd per ongeluk wat US locomotieven met decoders opgelopen. Eén ervan was een GTEL (gasturbine) bet dieselgeluid. Zie ook dit bericht:
Een "analoge" GE GTEL (gasturbine elektrische locomotief) met een verrassing.De Loksound 4 decoder uit de GTEL heb ik ondertussen overgezet naar een U50 dieselloc, met een 21-naar-8 pin adapter.
Het is deze loc.
Aan de binnenkant ziet dat er zo uit.
Dat werkt analoog ook allemaal best aardig, maar het duurt welgeteld 1 minuut en 6 seconden voordat de loc gaat rijden nadat er voldoende stroom op de baan staat om de sound decoder te starten. Wel mooie opstartgeluiden van 2 dieselmotoren, maar toch wat onpraktisch voor dagelijks gebruik.
Daarnaast is er op Ebay nog een gedigitaliseerde ALCO PA locomotief opgedoken. En twee weken geleden liep ik in Houten "voor weinig" tegen een DD40 met dubbele motor, en dubbele chip aan.
Dan heb ik opeens 3 locs met DCC. En nog eens twee oude decoders uit Roco Locs. Daar werd ik wel een beetje nieuwsgierig van hoe dat DCC eigenlijk werkt.
Na wat rondkijken en -lezen kom ik er op uit dat ik op termijn een Amerikaanse (module)baan ga maken, waar ik zowel analoog als digitaal kan rijden. Met de hand, dat wel. Ook de wissels en dergelijke worden handbediend. Daarmee heb alleen maar iets handzaams nodig om de locs aan te sturen. Een geen interfaces naar computers of wat dan ook.
Een Roco Lokmaus II is dan voorlopig goed genoeg. Dit keer komt-ie van Marktplaats.
Alleen van de gele DD04 wist ik het adres (08), die kon snel getest worden op de Lokmaus. Werkte goed. Van de andere heb ik het adres zelf ingesteld. Dat gaat super eenvoudig en snel met die Lokmaus.
Nu had ik gehoopt dat ik met de U50 meteen met geluid kon rijden. De bel en hoorn en het koppelgeluid doen het op F1, F2 en F3, maar geen motor...
Nu had ik een handleiding voor de Loksound 4 gevonden: daar staat in dat F1 de motor aan/uit zet. Maar dat was niet zo. Ook gezocht in de CV-mapping tabellen (de tabellen waarin staat welke waarden waar in te vullen om bijvoorbeeld de geluidsfuncties te koppelen aan de functietoetsen), maar ook die instellingen veranderden niets.
Volgens diverse info op internet gaat het motorgeluid aan met de F8 toets. De Lokmaus gaat maar tot F4
!
Ik wil op een budget blijven, dus niet meteen "iets" moeten aanschaffen met 8 functietoetsen of meer....
Nog wat verder gezocht, en het blijkt dat de CV tabellen van de Loksound decoder anders worden bij de verschillende geluidsbestanden. Uiteindelijk ook een handleiding gevonden voor (US?) Diesels. Met weer heel andere CV tabellen. Daarna was het motor geluid op F1 zetten (en de bel op F3) vrij eenvoudig! Ook andere instellingen (zoals het volume) is nu simpel te doen.
Pfff. Dat DCC met sound is snel weer een hobby op zich
Gesterkt door dit succes heb ik de 2 oude Roco decoders gebruikt in 2 Model Power locomotieven. Een EMD E7 en een E9. Technisch zijn deze modellen gelijk, maar ze lijken ook op de oude Roco locs. Vooral de grote "hongerige" motoren. Dus ik denk (hoop) dat deze decoders dat trekken.
Deze locs rijden samen met de konten tegen elkaar. Voor één van de locs is daarom de decoder op "achterstevoren" ingesteld. En ze hebben domweg hetzelfde adres, zodat ze samen kunnen (moeten) rijden.
Ook analoog werken deze locs nog goed en kunnen ze nog steeds samen rijden.
Hèhè. Zo komen we de donkere dagen wel weer door... En weer een angst/drempel overwonnen
Rob