Auteur Topic: Lima RBe 4/4 met Märklin motor  (gelezen 61 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Lima RBe 4/4 met Märklin motor
« Gepost op: 31 januari 2025, 13:53:47 »
In lokjes opknappen (pagina 3) geef ik aan een locje gekocht te hebben op de beurs in Rijswijk. Het is een oud Lima barrel van een RBe 4/4. hoe langer je kijkt, hoe meer er ontbreekt; de prijs was die van een plukloc, en er valt wat vanaf te plukken, zoals een pantograaf en een sleper ....
Nou ja loc, het is een Triebwagen (motorwagen).


Slopen kan altijd nog, herstel is een uitdaging.

De eerste vraag die ik mezelf stelde; wat voor motor zit erin, en hoe stel ik dat vast?
Het is een Märklin allstrom motor, dus kun je er naar keus met DC of AC mee rijden, op 3-rails (want geen geïsoleerde assen). Het is een oud type motor met een motorhuis, motorschild, en klassiek rijrichting omschakelrelais (veertje).

Hoe stel je vast welk type motor en motorhuis?
Die vraag bracht me bij 2 sites met info: modeltrein ombouw dot nl en Axel Schnug modellbahn dot de.

Er waren in den beginne 3 (4) soorten motoren:
LFCM: platte collector met een diameter van 24,5mm (grote schijf- collector motor, Large Flat Collector Motor)
SFCM-Motor: 3-polig anker met een diameter van 18 mm (kleine schijf-collector motor, Small Flat Collector Motor)
DCM: 3-polig anker met een diameter van 19,1 mm (Drum Collector Motor)

Van LFCM zijn 2 types. Het ene type heeft de schroefgaten (bouten) linksonder en rechtsboven (type II), en het andere type rechtsonder en linksboven (type I).
Motorombouw site vermeldt nog een 4e motortype (SLFCM) in zeer oude Märklin locs.

In mijn geval zitten de schroefgaten linksboven en rechtsonder, en dat wijst op LFCM type I (gesteld dat het LFCM is).

Als je dus  motorhuis aantreft zonder motor, en zonder motorschild, kun je door te meten toch het een en ander weten.
In mijn geval zijn boutjes, motorschild en motor aanwezig. En in het motorschild zitten 2 ronde koolborstels, de een koperkleurig, de ander zwart, en ze zien er nog puik uit. Dus dat wijst op LFCM type I of II.

Type I en II zeggen iets over de herkomst.
LFCM Type I werd hoofdzakelijk gebruikt in stoomlocs en in diesels; LFCM type II werd vooral gebruikt in draaistellen van E-locs.

In het Lima barrel zitten de boutgaten linksboven en rechtsonder; dat wijst op LFCM type I, maar het motorschild zit ondersteboven erop geschroefd, en is dus een LFCM type II motorschild.

Dat het motorschild op z'n kop zit, kan ik afleiden aan de plek van de koperborstel. Die zit "altijd" rechts. Je kunt het ook afleiden aan de twee spannertjes die de koolborstels in hun gat aandrukken tegen het anker. Die zitten normaal aan de onderkant vast, en wijzen omhoog. Hier is dat precies anderom.

Het verschil tussen DCM enerzijds en SFCM en LFCM anderzijds, zit in de koolborstels:
DCM =hoekig, beide borstels koolstof.
SFCM en LFCM=rond, 1 koperkleurig, de ander koolstof (zwart).

Hoe onderscheid je SFCM van LFCM?
a. door diameter van anker of collector (opmeten)
b. door de vorm van het motorschild (SFCM hoekig en symmetrisch, LFCM vaak rond en asymmetrisch)

Ben ik er dan uit? Nee. Niet helemaal.

Van LFCM bestaan 2 types:
die met 7-tandige overbrenging en die met 8-tandige overbrenging van het anker op de tandwielen.

Hoe houdt je die 2 types uit elkaar als je niet weet wat het catalogusnummer van de donorloc was?

Experimenteel kom ik er wel achter, want ik heb nog een setje liggen van een type II motor met 8-tandige overbrenging
(donor: stoomloc); ook dat motorschild is alleen onderste boven monteerbaar.

Maar misschien weet iemand dat hier? Waaraan kun je dat zien?

 



Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 566
  • Thanked: 27 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima RBe 4/4 met Märklin motor
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2025, 09:04:37 »
Misschien is een foto plaatsen van de loc ipv een plaatje?
Groet Mies