Beste G?j?,
De combinatie van de woorden "kosten" en "problemen" is geen goede kombinatie, de woorden "kosten" en "voordelen" wel, ik ben in 1979 begonnen met een analoge baan in blokken aangestuurd door logische poorten, dat laatste werd door de schrijver van het boek wat ik daarvoor gebruikte omschreven als een "gesoldeerde computer".
Na mijn verhuizing in 1988 naar mijn huidige adres ben ik digitaal gegaan omdat dat veel makkelijker was als al die blokken met de bijbehorende electronische blokkaarten, ik heb toen de Edits zelfbouwcentrale in onderdelen gekocht en in elkaar gesoldeerd (ik ben scheepswerktuigkundige, een bout met een diameter >200 mm is mij niet onbekend....)
Verder bouwde ik ook de Edits booster, wissel- en schakeldecoders en terugmelders, de Edits centrale had een computerinterface en ik ben gaan rijden met een programma wat "Trainbrain" heette, wat echter alleen op DOS computers draaide.
Zo'n jaar of 10 geleden begon mijn laatste DOS computer de geest te geven, na verloop van tijd raakte ik in serieus contact met de makers van Trainbrain en die gingen een digitale centrale voor alle systemen (behalve M?rklin MFX) ontwerpen met ingebouwde software, inderdaad gebaseeerd op het programma Trainbrain.
Zo ben ik veel tester en ontwikkel "aangever" geworden en rijd ik al een paar jaar tot volle tevredenheid (zie de filmpjes in mijn bouwtopic)
Mijn boodschap uit dit hele verhaal is: neem de tijd en doe ervaring op, die beide zaken lossen alle "bergen waar je tegenop kijkt", op.
Morgen gaan we bij de MSG in den Bosch weer verder met het moderniseren van de testbaan, het digitale rijgedeelte werkt, nu de terugmelders aansluiten op de centrale en testen, en daarna de twee wissels "monkeyproof" aansluiten.
Als alles weer werkt, dan organiseer ik weer een workshop "automatiseren" (als ik de wintersport overleef), het lijkt me echt zinvol voor alle "berg, die digitaal heet, kijkers" in deze workshop te investeren.
Groet, Anne W