Even over de
loodslabben:
Die zijn op dit moment inderdaad erg aanwezig omdat ze metaalkleurig zijn. Beste mensen, deze panden moeten nog geschilderd worden. Lood heeft een loodkleurige kleur en dit is chroom-kleurig; ze worden uiteindelijk donker-grijs met een ietsje lichtere drybrusch, geheel in overeenstemming met de kleurtoon van de rest van deze panden. Zelfs nieuw lood glimt niet zo.
Ik gebruik dit materiaal omdat het zelfklevend is, flinterdun een beter plakt (en beter blijft zitten) dan plakband. De beugels van de regenpijpen, lijken verchroomd, maar krijgen straks een zinkkleur, net als het dak bovenop de garage.
Komt de inrichting er later apart in of ga je dat nu rechtstreeks in de panden bouwen?
Ik heb de vloeren waar de inrichting in komt uit de grondplaat gesneden; in de winkel aan de voorkant en in de garage aan de zijkant. Deze kan ik er later als een soort lade inschuiven. Op zich werkt dat wel makkelijker omdat je niet een heel huizenblok in je handen hoeft te houden als je met interieur bezig bent. Bovendien was dit de enige manier om de panden rondom dicht te maken en ik nadat de bakstenen geschilderd zijn, de raamkozijnen en het interieur er ook nog in kan zetten.
Veel van de onderdelen staan nog los, dus het kan zijn dat e.e.a. nog niet perfect aansluit.
Ben wel benieuwd hoe straks de garage er uit zal zien en de vleeschhouwerij van Hoefsmid er van binnen uit gaat zien.
Veel vroegere Vleeschhouwerijen hadden opengesperde beesten in hun etalage hangen. Dat is wel geinig, maar dat ontneemt wél het zicht naar het interieur. Er komen in elk geval witte tegeltjes tegen de muren, zo'n toonbank met koeling waar de fijne vleeswaren in liggen, een hakblok, een koelkast en worsten aan de muren. Veel meer werk wil ik er niet van maken, want je moet er nog wel wat van kunnen zien.
De hoefsmid wordt een Renault-garage en ik ben nog aan het dubben of ik er een smeerkuil met dwarsbalken in maak, een brug tussen vier H-profielen of een hydraulische brug zoals bovenstaand voorbeeld. Deze drie mogelijkheden hebben elk hun voor- en nadelen:
Een smeerkuil met dwarsbalken: weinig inspirerend.
Een brug tussen vier profielen: inspirerend maar vreet wel ruimte en ontneemt veel zicht.
Een hydraulische brug: weinig geloofwaardig
Ik vind deze brug wèl weer mooi.
Enfin, Pierre mag het zeggen.
Heren, dank voor jullie feedback!