Gebouw meer op schaalIk probeer om zoveel mogelijk de H0-schaal te benaderen en vaak lukt dat beter dan de andere keer. En ik denk dat Preisertjes aardig maatgevend zijn. Als ze niet hoeven te bukken bij de voordeur dan ben ik al dik tevreden.
▲ Om een voorbeeld toegeven: dit gebouw hoort eigenlijk bij Bahnhof Mittelstadt van Faller en is ook los te koop. Maar van de schaalverhouding klopt natuurlijk niks.
▲ Mijn bedoeling is om op de kopse kant van het perron bebouwing neer te zetten. Deze boekhandel ziet er misschien wel geinig uit en de Preisertjes kunnen ook zonder bukken door de voordeur. Maar qua diepte klopt er natuurlijk niks van. Maar omdat dit pand met de gevel naar de zichtkant komt te staan, zal de diepte veel minder opvallen.
De twee panden die ik wil neerzetten op de plek waar nu de boekhandel staat, komen dwars te staan en zal de diepte vol in het zicht komen. De gebouwen die ik wil neerzetten zullen dus aanzienlijk dieper worden. De arcadebogen langs het perron worden nog een stuk naar voren gezet.
▲ Ter illustratie de verhouding tussen breedte en diepte van Amsterdamse grachtenpanden. Zó diep hoeft het nou ook weer niet, maar een voor- en achterkamer van geloofwaardig formaat moet er wel in kunnen passen. De zijmuur moet dus in elk geval behoorlijk stuk breder worden.
▲ Ter inspiratie een aantal Amsterdamse panden. En als je het zo bekijkt is er een behoorlijk aantal verlichte interieurs te zien.
▲ Ik ben maar vast begonnen om wat onderdelen bij elkaar te scharrelen. Het worden drie woonlagen, met een behoorlijk hoge winkelpui. De geveldelen komen van HollandScale en de rode raampjes uit een 50 jaar oud gebouwtje waarvan het materiaal al aardig poreus is.
▲ Zó moet het er ongeveer uit gaan zien. Het pand dat er rechts naast komt te staan wordt een stuk lager en waarschijnlijk ook smaller. Links komt het spoorviaduct.
Tot zover.