Beste Tom,
Je hebt natuurlijk digitaal en digitaal. Ik kom niet helemaal onder uit een analoge grot gekropen. Ook in het digitale modelspoorgebeuren zijn er verschillen: je kunt natuurlijk digitaal alles volautomatisch laten regelen door bijvoorbeeld iTrain (werkt ook op de Mac) en je baan helemaal volbouwen met terugmelders, wisseldecoders, kilometers snoeren en plenty schaduwstations, maar je kunt het natuurlijk ook al voldoende vinden om gewoon meerdere treinen tegelijkertijd te laten rijden op hetzelfde spoor en dat de verlichting gezellig blijft branden, ook als je trein stilstaat.
Als ik het over mezelf zou hebben (en laat ik dat vooral doen), dan hou ik me meer bezig met de scenery en de kleinere details dan met het plannen van een grote baan. Ik weet niet of dat nou ?cht handig is, maar ik werk gewoon het lekkerst in kleine modules en diorama?s, die ik vervolgens aan elkaar koppel. Als ik niet in kleine modules kan werken dan verlies ik het detail en ga ik teveel bezig met allerlei andere dingen, waardoor die modules weer blijven liggen. Misschien is dat wel een beetje een asperger-manier van werken, maar ik wil op redelijk korte termijn resultaat zien en niet eerst weken of maanden bezig zijn met het verzinnen van ingewikkelde baanplannen, het uitleggen van rails, wissels, terugmelders, wisselaandrijvingen met geheugenstaal en kilo?s gekleurde draadjes snoer... en als alles eenmaal ligt, erachter komen dat ik het toch beter anders had kunnen doen. Ik weet heel zeker dat een aantal van jullie dat ook hebben.
Per module werken en steeds in mijn achterhoofd verzinnen hoe de volgende module eruit zou kunnen zien, werkt bij mij dus het prettigst.
Even terug naar waar dit begon: ik ben bezig met een stationsomgeving met aan ??n zijde spoor (daar heb ik nog wel een doos vol van liggen) en aan de andere zijde van het station een bushalte. Een bus die komt aanrijden en stopt bij een bushalte voor het station; hoe leuk is dat. Ik moest dus voordat ik verder kan met het wegdek een startset hebben van Faller... met een bus om te testen of dat ook gaat werken.
Maar beste forumleden, dan ben ik er nog niet want behalve een rijdraad, moet er ook een stopspoel in het wegdek komen, een wissel en een aantal reed-contacten in het wegdek, aangesloten op relais. Als ik dit digitaal zou willen uitvoeren, dan komen er ook nog andere antennedraden in het wegdek en nog veel meer reed-contacten... pfff.
Die bus is leuk en als-ie verlichting heeft is het nog leuker, maar het is (slechts en voorlopig) een deel van de scenery. En als ik naar Pierre?s bus kijk en ik zie ?m als een idioot de hoek opscheuren, dan vind ik dat eigenlijk ook wel charmant. Dat-ie rijdt en stopt waar hij moet stoppen en rijden, vind ik al heel bijzonder.