Vanavond een beetje zitten brainstormen over de uitbreiding van mij baan. Ik heb nog heel veel spullen die ik op het huidige stuk niet kwijt kan. Onder andere gebouwen voor een industrieterrein en een baanwerkplaats. Fabrieksgebouwen, draaischijf, ringlocloods, bekolingsinstalatie, enz.
Dit is het baanplan zoals het nu is.
En de tafel zoals hij nu in de beschikbare ruimte staat.
Zoals jullie kunnen zien heb ik nog maar de helft van de ruimte benut. Hoewel....
De andere helft staat momenteel vol met troep.
Als ik die troep kwijt kan dan kan ik de tafel behoorlijk uitbreiden. Door het trapgat moet de tafel naar het einde toe smaller worden. Dus hetzelfde dat ik aan de andere kant heb gedaan in verband met het raam.
Na wat brainstormen kwam ik op het volgende baanplan.
Hoewel.... Baanplan? Het enige dat ik zeker weet is dat het dubbele spoor zo ver mogelijk dubbel moet doorlopen. Dan heb ik aan het einde dus geen plek voor een keerlus. Het idee is nu om daar met een spiraal naar beneden te gaan om dan onder de tafel te keren. ( blauwe lijn) Toen dacht ik dat ik die lus onder de baan maar zo lang mogelijk moet maken om de rijstijd van de treinen te verlengen. Het staat niet natuurlijk als een trein in een tunnel verdwijnt en er een paar seconde later al weer uit komt in tegenovergestelde richting.
De indeling van het industrieterrein en de baanwerkplaats ben ik nog helemaal niet uit. Behalve dat de draaischijf ergens aan het einde moet komen. Misschien is het ook wel leuk om er een haventje in te bouwen bedenk ik me nu in eens.
En toen bedacht ik dat het ook wel leuk is als er hoger op de berg nog een lijntje loopt. Dus denk ik er over om de baan die voor het kasteel langs loopt door te trekken. ( groene lijn) Probleem is dan alleen dat ik geen ruimte meer heb om te keren, dus dat wordt dan een doodlopend lijntje dacht ik eerst. Maar toen kreeg ik een idee.
Als ik dat lijntje nu de bocht om laat gaan naar de overkant waar m'n werkbank staat? Dan moet dat spoor wel over het trapgat maar dat moet te doen zijn zonder dat het in de weg gaat zitten. Dan kan ik de treintjes zo mijn werkbank op laten rijden voor onderhoud en dergelijke.
Zo, Dat zijn de ideeën. Nu mogen jullie er eens op schieten.
Opbouwende kritiek is altijd welkom.
Groet, Gert-Jan