Inderdaad Station Muiderpoort, het Amstel Station en Amsterdam Centraal hebben allemaal verhoogde spoordijken.
Het vinden van het juiste station dat past bij zo?n verhoogd spoor kan een probleem zijn of misschien ook wel juist een uitdaging. Ik denk dat er een paar mogelijkheden zijn:
Moeilijk en duurder: je gaat op zoek naar twee dezelfde stations. Bij het eerste pakket gebruik je alleen het onderste deel en daar bovenop zet je het tweede pakket. Je zult dan wel behoorlijk wat aanpassingen moeten maken, want anders zitten op de eerste etage aan de voorkant deuren, waar ramen horen te zitten. Volgens mij is het leuker om zelf een passend station te bouwen. Maar dat is waar je maar energie en zin in hebt.
Makkelijk en goedkoper: je maakt het spoor slechts aan ??n zijde verhoogd, ofwel je laat je baan uit twee verschillende niveaus bestaan: achterin hoog en voor op je baan laag. Je station komt dan aan de andere zijde van het spoor te staan, dus op het hoge deel. Voordeel is dat je dan geen aanpassingen hoeft te doen aan je station en kun je elk standaard station daar neerzetten. De zichtzijde, daar waar het hoge niveau overgaat in het lage niveau, daar maak je die bogen met viaduct en alles wat erbij hoort. Het bouwpakket van Faller heeft twee zijden, die kun je nu naast elkaar bouwen en dat levert natuurlijk weer winst op.
Pfff... ik hoop dat dit nog een beetje te begrijpen is.