Auteur Topic: Weatheren van een blokpost  (gelezen 5739 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.309
  • Thanked: 147 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Weatheren van een blokpost
« Gepost op: 27 februari 2011, 02:40:27 »
Het betreft hier een blokpost maar kan verder ook van alles zijn.
Ik gebruik hiervoor acryl verf, meestal Aqua-Color van Revell maar verder allerlei andere merken die me zo op mijn pad voorbij komen.

Voor de grote vlakken gebruik ik tegenwoordig de airbrush, voorlopig nog met een standaardsetje maar daar komt nog een vervolg set op met meer mogelijkheden.

De compressor en het startsetje staan er in ieder geval al voor klaar.



Het dak spuit ik eerst helemaal met een donkere kleur bijv. antraciet.
Daarna met de platte kwast en weinig verf plat over het geheel strijken zodat de donkere gedeeltes als een schaduw zichtbaar blijven




De muren heb ik hier gewoon met de kwast gedaan zodat het effect van pleisterwerk wat beter tot zijn recht komt



Daarna met een tweede wat lichtere kleur over het pleisterwerk heen



De andere onderdelen worden ook stuk voor stuk geverfd. Ik laat ze zoveel mogelijk aan de gietboom zitten maar doe wel de ongerechtigheden eerst verwijderen met een scherp mesje of een vijltje.
Het houtwerk.




Alles is nu gedaan en worden eerst de muren met een wat donkere kleur gedrybrusht. Zo ontstaan dan hier en daar wat verweerde plekken in het pleisterwerk



Met de drybrush worden ook alle andere delen bewerkt, nu met wit.




Als na de drybrush het effect tegenvalt, het kan ook weleens net op sneeuw gaan lijken dan gewoon de boel even met dezelfde kleur opnieuw verven en nogmaals maar dan iets minder de drybrush er op zetten.



Uiteindelijk kan dan het onderwerp er zo uit komen te zien



Wil je een model zoals een blokpost of een seinhuis nog meer afwerken dan kan je er ook nog een interieur in toepassen. In mijn geval is er een halve vloer ingepast en met spanband en wat onderdelen uit een Faller pakket de boel aangekleed. Er kan nu gewoon naar binnen gekeken worden.

Inbouwen van de vloer



dan volgen de seintafel, bedieningshandels en het buro met Preiser en burolamp



Wat heb je voor gereedschap nodig als je aan de slag wil;

Ronde kwastjes 000, 00 en 0
Platte kwasten breed 8mm en 13 mm.
Schoteltje om de verf te mengen of te verdunnen
Bakje met water om de kwasten (bij acrylverf) uit te spoelen
Hobbymesje, stukje schuurpapier voor de gietmallen en eventueel een vijltje
Een rol keukenpapier en wat oude lappen
Engelen geduld

Eerst de te behandelen plastic delen even goed afwassen met een beetje sop, daarna afdrogen en proberen NIET meer met de handen of vinger aan te raken.
Begin met een wetwash bijv. van de daken maar het kan ook bij gemetselde muren of delen van bruggen enz. enz.

Je kan ook beginnen met het Preshaden.
Preshaden kan ook worden gedaan met een airbrush, je spuit het object helemaal in een donkerdere kleur. Als je deze volgende kleur net niet helemaal dekkend aanbrengt en de onderliggende donkere kleur langs randen en diepere delen de donkere kleur heel subtiel laat doorschijnen heb je al een mooi effect met waardoor er diepte ontstaat.

Als laatste volgt de Drybrush
Drybrush betekent niets anders dan droog kwasten.
Met drybrush haal je wat meer accenten van het onderwerp naar voren.
Drybrushen is dat je de kwast zo vaak af moet vegen op een doek of keukenrol, totdat je denkt dat er geen verf meer afkomt.
Als je het model gaat behandelen zie je dat er dan nog voldoende verf opzit om het gewenste resultaat te bereiken.
Door het drybruschen worden de hogere delen van het model beter zichtbaar en komen al de details beter naar voren.  
In het begin niet te veel druk uitoefenen op de kwast anders krijg je weer een te streperig resultaat.
Als je te snel wilt gaan werken en de kwast niet goed genoeg van verf ontdoet dan zal de verf te dekkend opgebracht worden en bereik je niet het beoogde resultaat.
Zeker zo belangrijk is de kwast deze moet voldoende stijfheid hebben om te drybrushen (vorm van borstelen) maar zeker ook weer niet te hard anders krijg je zo wie zo te veel strepen.
De te gebruiken kwast knip je af tot 5mm lengte, zo heb je dan een mooie drybrush kwast die vodoende stijfheid heeft om de hoog gelegen details te accentueren.

Het kan geen kwaad eerst een te oefenen op een oud huisje of de achterkant die je straks niet meer zal zien.




ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Weatheren van een blokpost
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2011, 08:48:31 »
Het kan geen kwaad eerst een te oefenen op een oud huisje of de achterkant die je straks niet meer zal zien.

Beste Tom,

Om deze reden heb ik veel "afval" huisjes en onderdelen.
Als je het kan herinneren werd de kachel nog wel eens aangemaakt dat ik zoveel dozen met huisjes e.d. had...................?
Juist,.............. oefenmateriaal.

Verder weer een mooie aanvullening van kennisoverdracht. :-*

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.896
  • Thanked: 301 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Weatheren van een blokpost
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2012, 21:35:05 »
Op het gevaar af vreselijk bijdehand over te komen:
Als ik bijvoorbeeld dakpannen verouder begin ik meestal met een behoorlijk donkere laag, en drybrush naar een steeds lichtere tint. Wat ik ook nog wel eens doe is behoorlijk dunne zwarte verf over de pannen smeren, goed laten indrogen en dan met een klamvochtig doekje weer afvegen. Vervolgens met steeds lichtere tinten drybrushen om de diepte en de accenten omhoog te halen.
Omdat ik in een Nederlandse scenery zit, vervang ik alle daken voor Auhagen Nederlandse dakpannen.
Ik werk ik niet met kleurnummers, maar meng de kleuren zelf.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.309
  • Thanked: 147 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren van een blokpost
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2012, 21:53:19 »
Op het gevaar af vreselijk bijdehand over te komen:
Als ik bijvoorbeeld dakpannen verouder begin ik meestal met een behoorlijk donkere laag, en drybrush naar een steeds lichtere tint. Wat ik ook nog wel eens doe is behoorlijk dunne zwarte verf over de pannen smeren, goed laten indrogen en dan met een klamvochtig doekje weer afvegen. Vervolgens met steeds lichtere tinten drybrushen om de diepte en de accenten omhoog te halen.
Omdat ik in een Nederlandse scenery zit, vervang ik alle daken voor Auhagen Nederlandse dakpannen.
Ik werk ik niet met kleurnummers, maar meng de kleuren zelf.
Groet,
Wim

Wim, we komen nooit te bijdehand over, we leren van elkaar.
Als je mijn eerste post doorlees dan zie je dat ik daar ook vertel dat ik het dak met een donkere kleur begin.

citaat uit post 1:
Het dak spuit ik eerst helemaal met een donkere kleur bijv. antraciet.
Daarna met de platte kwast en weinig verf plat over het geheel strijken zodat de donkere gedeeltes als een schaduw zichtbaar blijven


Dat zie je ook wel aardig op de foto van het dak.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.896
  • Thanked: 301 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Weatheren van een blokpost
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2012, 22:54:53 »
Weet je wat? We gaan eens een keertje samen verouderen  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.309
  • Thanked: 147 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren van een blokpost
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2012, 22:58:30 »
Weet je wat? We gaan eens een keertje samen verouderen  8)
hahahaha, nou daar ben ik al een tijdje zelf ook mee bezig sinds ik met pensioen ben. :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.896
  • Thanked: 301 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Weatheren van een blokpost
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2012, 23:23:01 »
Helemaal vergeten  :o
Maar nu we toch bezig zijn. Je hebt in die blokpost interieur gemaakt met materiaal waar ikzelf redelijk zuinig op zou zijn geweest. Ik zag ook dat de ramen niet echt heel groot zijn. Mijn vraag is (en je voelt ?m al aankomen) kun je vanaf de buitenkant zien wat je daarbinnen allemaal voor gezelligs hebt gemaakt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.309
  • Thanked: 147 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren van een blokpost
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2012, 23:40:03 »
Nee Wim, daar zie je eigenlijk niet veel meer van.
Maar voor mij is het voldoende om te zien dat het geen leeg gat is van binnen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0