Even een voorwoordje.
Het recept voor dit project is eigenlijk een beetje ontstaan in de tijd dat Wim met zijn lift bezig was. Dus het idee is niet helemaal van mij alleen maar ook van Wim. Omdat het nu pas geleden weer een beetje ter spraken kwam ging het bij mij ook weer een beetje kriebelen en heb ik de knoop doorgehakt en ben begonnen met een mijnproject.
Dus ditmaal niet op mijn baan maar een gedeelte van mijngangen onder de baan met daarin een mijnspoortje met kolenwagonnetjes. Het geheel komt onder de baan als een soort grote la zodat je ook later overal goed bij kunt komen. Dat moet wel omdat de gangetjes maar 7 à 8 cm hoog worden en daar kan je met goed fatsoen geen hand doorheen halen. Het is de bedoeling dat er twee identieke treinstelletjes komen te lopen die elkaar afwisselen. Laat ik wat duidelijker zijn: er gaat een locje met lege wagonnetjes de mijn in en komt later met volle wagonnetjes weer terug (dit is natuurlijk het andere locje) Vervolgens brengt het locje de volle wagonnetjes weg en komt weer (na weer een wisseling van locje) terug met de lege en gaat de mijn weer in. Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is? Het zijn dus eigenlijk twee gelijke treinstelletjes die tegen elkaar in rijden.
Laat ik maar beginnen dan is het met de foto's straks een stuk duidelijker dan al dat gebrabbel van mij.
Ik heb onder de treintafel een ruimte van 110 cm breed en daar moet de la in komen. Na een beetje meten en denken lijkt het me mooi een la van 90 cm breed te maken en 50 cm diep. Dat betekent dat ik een stukje mijngang te zien krijg van 60 cm lang. Ook heb ik dan genoeg ruimte om een ovaaltje te maken met niet te scherpe bochten. Om het beeld een beetje aantrekkelijk te maken komt er haverwege een stukje dwarsgang waar kolen worden gewonnen (met een transportband of zo) en een hoekje waar Preisertjes een ondergrondse wissel bouwen naar een rechtdoor gaande tunnel.
Alle materialen heb ik nu in huis. De laatste dingen heb ik afgelopen zaterdag in Houten bij elkaar gesprokkeld.
De wissels en stukjes rail er tussen komen uit de rommelbak en zijn gewoon N-spoor maar ze komen toch niet in het zicht. Het zijn simpele hand wissels omdat ze niet bediend hoeven te worden en kunnen gewoon in één stand blijven staan. Het zal nog een hele toer worden om de super korte locjes soepel over de wissels te laten lopen zonder haperen. Da's een volgend probleem.