Eind 2009 was mijn schaduwstation klaar en was ik volop aan het nadenken over de bovenbaan. In principe komen daar twee tafels (??n wat dichte tafel en eentje volgens de open framebouw): Hookyville en Esdorf. Let wel, het is N-spoor, dus je kunt wat meer kwijt op eenzelfde ruimte.
Hier dan eerst het plan, zoals het nu is en zoals je het straks ook ziet als je aan de onderzijde door de deur de zolderkamer binnenstapt:
Net als in het schaduwstation is er nog een spoor dat achter om de spiraal heen loopt. In het plan zitten twee keerlussen. Op het kookeiland (Esdorf) ligt een ondergrondse keerlus, die de treinen ondergronds in kunnen rijden, maar ze kunnen ook op twee andere plekken weer uit een tunnel tevoorschijn komen. Eigenlijk kan een trein die hier onder de grond verdwijnt, op drie plekken weer bovenkomen. Omdat het grote rondgaande spoor ook ondergronds is, zou je zelfs aan vier plekken kunnen denken, maar dat is niet het geval.
De tweede keerlus is het groene spoor van 1.89 meter tussen de uitgang van de spiraal en spoor 2 bij het grote station. Zo kan de Thalys bijvoorbeeld Hookyville binnenrijden en dan meteen weer terug naar beneden rijden, om dan later bij de uitgang van de spiraal de wissel andersom te nemen en dus het station weer van de andere kant binnen te rijden.
In elk geval ligt er nu een enorm basisplan. Natuurlijk zal het in de praktijk hier en daar misschien nog wijzigen. Zo moet ik de draaischijf en die paar spoortjes bij Esdorf nog wat duidelijker inrichten, maar die tafel zal toch pas als laatste gebouwd gaan worden. Ik ben begin 2010 aan de slag gegaan met Hookyville.
Voor de lol hier nog wat 3D-beelden. Let op: de meeste sporen rond de spiraal zijn nu gewoon zichtbaar, inclusief de verhoogde sporen. Straks zie je daar niks meer van en zijn het eigenlijk allemaal tunnelsporen in een enorme berg. Ik wilde het juist even laten zien met niet al te veel tunnels, zodat het een duidelijk beeld geeft. Ook zijn de railnummers even uit beeld verdwenen, want dat maakte het soms best onrustig en vooral onduidelijk.
Vuurwerk rond de spiraal. Af en toe staat er een rotsblok of een pijler in de weg. Dat komt straks natuurlijk niet voor:
Esdorf met station, draaischijf en loods:
Station Hookyville, met aan de rechterzijde de drie sporen, waarvan het linkerspoor omhoog gaat:
In april was de opbouw van de complete spiraal klaar en konden de overgangen naar de boventafel gemaakt worden. Een overzicht.
Dit is de situatie aan de rechterzijde, zeg maar de spiraal.
Hier de linkerzijde. Let even niet op de spiraaldelen en andere troep die op de grond onder de tafel ligt. Soms moet je iets nu eenmaal even een ander plekje geven.
Hier de overgang vanuit de spiraal via een brug naar de tafel. Natuurlijk komt er te zijner tijd wel valbescherming.
Half mei had ik ook het ontwerp voor het station helemaal rond.
Even de uitleg dan maar:
Op het gele spoor 1 (1.62 meter) rijden de treinen alleen van E naar D.
Op het groene spoor 3 (1.72 meter) gaan de treinen van D naar E. Op deze sporen wordt dus rechts gereden.
Spoor 2 (1.84 meter) is het doorrijspoor voor containertreinen en een sneltrein als de Thalys die niet altijd hier mag stoppen. Dit spoor wordt in beide richtingen bereden.
Spoor 4 (1.40 meter) is bestemd voor personentreinen, maar ook in twee richtingen berijdbaar.
Spoor 5 is aanrijspoor voor goederentreinen vanaf D (achterwaarts terug rangeren naar links) en E (voorwaarts naar links doorrijden). Het zijn geen enorm lange sporen, want het kortste spoor rechts is 78 cm, het langere spoor is 89 cm. Je moet hier ook geen grote containertreinen verwachten, maar korte goederentreinen, zoals de post en iets voor DHL/Van Gend & Loos. Heel af en toe wordt er ook een container uitgeladen en opgeladen, vandaar dat ik toch nog een kraan hier wil hebben. Het uithaalspoor is ook 89 cm. Beide goederensporen kunnen bezet zijn en dan kan er toch nog een kleine goederentrein naar het uithaalspoor rijden. In die situatie kunnen beide treinen nog steeds vanaf de goederensporen wegrijden.
Op het aanrijspoor is dus geen stopfunctie.
De afstand tussen spoor 4 en de goederensporen heb ik iets groter gemaakt, zodat ik deze sporen ook mooi kan afscheiden met een hekwerk of een verdwaalde boom.
Het oude stadsdeel van Hookyville (vakwerkhuisjes) gaat zich rechts op de baan bevinden, tegen de bergen aan. Want de drie sporen rechts (bij F en I) komen uit het zicht te liggen. Spoor CY is een stijgend spoor wat min of meer door de stad heengaat en via een brug in de berg verdwijnt en daar naar de stijgende buitenbaan van de spiraal doorgaat. Links zullen wat meer flats en stadshuizen verrijzen.
Op 20 mei werden dan de eerste rails voor de bovenbaan gelegd.
Mvg,
Martin