Zo, de kamer gaat dus op de schop, zoals ik al eerder aangegeven had. Nee, schrik niet, de baan gaat zeker niet weg, maar wordt even ingepakt. De rest van de kamer gaat eruit om ruimte te maken voor de mannen die de dakkapel over twee weken gaan plaatsen. Dat heeft dus wel even wat voeten in de aarde.
De boekenkast staat nu nog op zolder, maar wordt ontmanteld en krijgt een plaats elders in het huis. Vrijwel alle boeken zijn er al uit. Wat ik houd aan boeken, komt op planken gesteund door plankdragers te staan. Dat kan ik dus even wat flexibeler indelen, met als voordeel dat de baan iets meer de kamer in komt en dus wat minder hinder geeft van het schuine dak.
Bij binnenkomst van de zolder had ik meteen rechts ook plankdragers aangebracht, waar veel modelspoorbenodigdheden een plekje hadden gekregen. Alleen de rails zitten nog vast en dat blijft ook zo. Als de nieuwe dakkapel is aangebracht komen de planken hier weer terug en de modelspoorspullen dus ook.
De modelspoorspullen hebben nu een plek gekregen op de gang naast de zolderkamer. Nou ja, niet alles staat hier, want we hadden beneden nog ene vrije kast waar zo'n 18 bananendozen een plekje hebben gekregen. Naast spoorse zaken zitten hier ook alle boeken in.
Op zolder staan nog wat kistjes op elkaar. Die gaan ??n dag van tevoren van de zolder af en komen dan een verdieping lager te staan. Ik zit niet te wachten op ladingen stof op de huisjes en de treintjes.
Dit is de huidige, oude dakkapel uit de jaren zestig. Een kleintje, zei de inmeter van de nieuwe dakkapel. Straks is mijn kamer dus gewoon een halve meter langer.
Hier het schuine dak naast de huidige dakkapel. De nieuwe dakkapel wordt zo'n 80 centimeter breder en zal dus een deel van het schuine dak weghalen.
Tot slot nog een indruk van de huidige baan. Let wel: het diorama staat nu pontificaal op de baan, maar dat is straks natuurlijk niet zo.
Allereerst het linkerdeel.
Hier een schuin aanzicht op het middendeel, met rechtsonder het huidige commandocentrum.
Het rechterdeel met de spiraal.
Tot slot het baanplan. De linkerhelft van het baanplan is qua rails en aansluitingen voor 95 procent klaar (brugspoor moet nog en het spoor achter de spiraal langs). Het rechterdeel, het zogenaamde kookeiland moet nog worden aangelegd. Doordat de kamer een halve meter langer wordt, was het geen probleem om de tafel iets meer naar het midden van de kamer te plaatsen.
Mvg,
Martin