Hallo allemaal,
Het is al weer heel lang geleden dat ik iets heb laten zien van de bouw van mijn baan. Ik ben er echter wel steeds mee bezig. De laatste tijd met het leggen van de rails.
Op mijn baan ben ik een dubbelsporig traject aan het neerleggen. Op één punt is de tafel echter niet breed genoeg voor bocht met dubbelspoor. Hier moeten de treinen, uit beide richtingen, een bocht maken over een stukje enkelspoor.
Dan ga je dus bedenken hoe je dat moet oplossen op een analoge baan. In eerste instantie had ik alleen maar in mijn hoofd; '
dubbelspoor naar enkelspoor en weer terug naar dubbelspoor.'
Pas later realiseerde ik mij dat dit hetzelfde is als het klaszieke "keerlusprobleem"
Nou zijn er voor het keerlusprobleem diverse oplossingen in de handel. Toen ik mij dit realiseerde had ik echter zelf inmiddels een oplossing uitgedacht. En het werkt!
Daarom leek het mij zinvol om mijn oplossing hier met jullie te delen. wellicht hebben anderen er ook iets aan.
Om het probleem op te lossen heb ik twee wissels aangepast. (Ik gebruik de profigleis van Fleischmann en weet dus niet of dit ook mogelijk is met andere soorten wissels.)
De wissel heb ik open gemaakt en ik heb het onderdeel, dat met rood omcirkeld is, verwijderd.
Dit onderdeeltje zorgt ervoor dat de stroom zowel naar de linker als naar de rechter aftakking van de wissel in dezelfde richting loopt.
Het onderdeel gooi ik niet weg, dit komt later nog van pas.
Als de wissel weer dicht is gemaakt, maak ik in de twee doorgaande spoorstaven een onderbreking, achter het punt waar de bewegende tongen de doorgaande staven raken.
Op deze plek boor ik in allebei de tongen een gaatje. Hierin lijm ik een kunststof staafje.
Van het, uit de wissel verwijderde, onderdeel haal ik nu de twee metalen contactpuntjes af. Deze lijm ik op de twee kunststof staafjes.
Als de tongen van de wissel nu naar rechts staan, maakt het linker contact een verbinding in de onderbroken linker rail. Staan de tongen naar links, dan maakt het rechter contact verbinding in de onderbroken rechter rail.
Op deze manier pas ik twee wissels aan en deze plaats ik aan beide zijden van het enkelsporige gedeelte. Vervolgens sluit ik deze twee wissels zo aan dat ze
altijd gelijktijdig omschakelen.
Met het omschakelen van de wissels verander ik nu dus de rijrichting op het enkelsporige gedeelte.
Beetje ingewikkeld misschien, maar wel lekker analoog
Groeten, GéJé