Nu weet ik ook waarom ik een proefstukje heb gemaakt. Het proefstukje heeft uitgemaakt dat je de verf met het inwassen van de voegen een beetje wegschuurt/oplost. Dat is dus een probleem. Eerst een nieuwe proef met een fixeerlaagje over de geverfde steentjes. En dat blijkt prima te werken dus … de hele muur eerst in de fixeer.
Daarna kan als de fixeer goed droog is met het voegen worden begonnen. Ik maak het voegengrijs niet te dun omdat ik op de eerste plaats bang ben dat ik de lijm oplos en op de tweede plaats blijft zo de structuur wat grover zodat het meer op cement gaat lijken.
Als de hele muur is gevoegd laat ik het even indrogen.
Daarna ( net als bij de tegeltjes van de badkamer ) met een vochtig sponsje voorzichtig de steentjes schoon poetsen. Ik maak gelijk dat de voegen ietsje dieper komen te liggen. Nu kan het muurtje goed drogen.
Na het drogen nog even snel met een vochtig sponsje er over om de laatste waas weg te halen en het muurtje is klaar.
Ook van dichtbij is het resultaat verbluffend echt. Er is in de grove structuur van de steentjes wel wat voeggrijs achter gebleven maar dat maakt op de een of andere manier de steentjes nog wat echter. Het werkt als een soort dry-brush. Ook over de structuur van de voegen ben ik zeer tevreden.