Ik heb de laatste dagen natuurlijk niet alleen maar in de tuin gewerkt en de BBQ opgestookt. Er is ook in m’n treinkamertje hard (nou ja … hard
) gewerkt. Ik heb er best veel gedaan.
Ik heb bij de buurman een doos vol locs en wagons opgehaald waar wat aan moest gebeuren. Eerst maar de locs aangepakt.
Een willekeurige greep gedaan en deze loc is als eerste aan de beurt. Loc loopt niet maar ziet er verder goed uit.
Aan de onderkant is gelijk al te zien dat de buurman erg royaal is geweest met smeren. De olie druipt er nog net niet uit maar ik heb wel gelijk vette vingers.
Eerst het locje maar eens helemaal uit elkaar nemen.
En in een badje wasbenzine stoppen. Met een stevig kwastje maak ik alle delen lekker schoon en vrij van de olie.
Ik blaas alles schoon en droog zodat ook de kleinste deeltjes vuil verdwijnen en bijkomend voordeel is dat ik de onderdelen nu niet te drogen hoef te leggen en gelijk door kan werken.
Ik zet alles weer in elkaar en doe nog wat veranderingen en reparaties aan de print.
En … hij is weer inzetbaar.
Volgende:
Dit locje loopt ook niet maar bij het uit elkaar halen blijkt hij alleen ook een olie probleem te hebben.
Na een bad en droog geblazen te zijn is ook dit locje weer inzetbaar.
Volgende:
Dit is wel de meest vette en verwaarloosde loc van het hele stel denk ik. Daar druipt echt de olie aan alle kanten uit. Loopt ook niet en stinkt bovendien nogal verbrand.
Dat voorspeld al niet veel goeds.
Na het openmaken van dit locje is ook goed te zien waar de brandlucht vandaan komt. Het locje zit vol rotzooi en olie en is loeiheet geweest. Zelfs het printplaatje is helemaal kromgetrokken.
Ik heb hem wel schoongemaakt maar ….
…. het motortje is echt niet meer te redden. Ik heb gekeken wat een eventueel nieuw motortje gaat kosten maar daar word je ook niet vrolijk van. 55 euries is een hoop geld. Daar koop je vast ook een gebruikt locje voor dus gaat deze loc in een mooi bakje en misschien loop ik nog wel eens tegen een vervangend motortje aan.
Volgende slachtoffer is een 1600. Is compleet en heel maar ziet er een beetje gehavend uit en loopt ook niet.
Dit is eens geen olieboot en hier ben ik ook snel mee klaar. Er is in het verleden behoorlijk gesoldeerd aan de print maar de solderingen waren slordig uitgevoerd. Eén van de soldeerpunten was los gegaan waardoor het motortje geen voeding meer kreeg. Alle soldeerpunten netjes nagelopen en de kap kan er weer op.
Ik heb nog even het logo wat opgehaald met een stift en ook dit lokje is klaar.
Het volgende locje is een beetje een vies oud dingetje. Iemand heeft geprobeerd hem te verouderen maar het ziet er uit of hij een jaar begraven heeft gelegen in de klei. Het loopt wel maar niet mooi. Met schokken en hij waggelt wat over de rails.
Ik heb hem open gemaakt.
Na schoonmaken blijkt dat ik voorlopig nog niet klaar ben met dit dingetje.
De tandwielen zijn redelijk versleten wat het schokken kan veroorzaken maar 4 van de 8 wielen zitten los op de asjes. Ik moet hier maar eens een dagje aan gaan zitten. De wielen vastlijmen zal het probleem niet zijn maar om dat te doen zonder slag en precies in de midden en ook nog eens op maat. Tja … de tijd zal het leren.
Later meer prutswerk ….