Stoffig hier in mijn draadje. Ik zal maar eens snel wat posten.
Ditmaal wat N spul.
Ik ben al een tijdje bezig om wat lange NS wagons te zoeken op Marktplaats en ik heb er nu genoeg gevonden. Verschillende wagons moest ik compleet maken of repareren. Ik heb nu twee setjes van 6 wagons en dat is ook het maximum wat ik kwijt kan langs mijn perrons. Het zijn 6 lange Fleischmann (Grolsch) en 6 iets kortere Trix (Nutricia Chocomel) wagons. Ik wil er ook gelijk verlichting in maken en poppetjes in zetten.
Eerst de Fleischmann wagons maar doen.
Het zijn 5 wagons met en 1 zonder reclame. 3 wagons hebben binnenverlichting met lampjes maar bij de rest zit er niets in. Geen enkele wagon heeft meer sleepcontacten. Deze heb ik besteld en binnen dus het geknutsel kan beginnen.
Ik begin met de daken er af te halen 3 binnenverlichting units er uit te demonteren. Daar kan ik misschien nog wel eens iemand blij mee maken.
Ik heb 4 vaste inbouwstrips. Vraag me niet hoe ik er aan kom want dat zou ik echt niet weten. Ik heb ze al een hele tijd liggen. Ze zijn best mooi. Compleet met gelijkrichter en potmeter voor de lichtsterkte. Er hoeft alleen een condensator op gemonteerd te worden tegen het knipperen. De andere twee wagons doe ik met een led strip van Action waar ik 2 x een stuk met 5 leds van af knip.
De beugels van de bestaande verlichting daar knip ik alleen de onderkant af en klem daar de draadjes tussen.
Alle wagons worden voorzien van nieuwe slepers. Ze passen mooi. Gewoon tussen de wielen schuiven en het gaatje om het schroefje klikken. Van sommige wagons moet ik wel de wielen omkeren zodat per stel de stroom doorlatende wielen wel aan de zelfde kant zitten .
Met een klein potmeter is de lichtopbrengst te stellen.
De overige twee wagons moet ik verlichten met een led stripje. Ook niets mis mee hoor. Aan de ene kant komt een condensator (ik heb gebruikt 470uF 16V) en aan de andere kant een kleine gelijkricht cel en een weerstand van 1000 ohm. (bruin-zwart-rood).
Eén van de wagons heeft maar één koppeling en dat laat ik maar zo. Meer wagons kan ik tocht niet kwijt. Ik frommel hier gelijk maar twee rode leds in als sluitlicht.
Als alles werkt schilder ik de leds voor het sluitlicht binnenin zwart en zijn alle wagons voorzien van verlichting en passagiers.
Ik zet er een opgeknapte 1600 voor en het stammetje … zeg maar stam … is compleet.
Dan heb ik ook nog 6 Nutricia wagons van Trix.
De Trix wagons daar heb ik veel minder werk aan. Ook omdat ik daar 4 wagons heb die helemaal compleet zijn met verlichting (en dat laat ik maar zo) en ik geen zin heb om overal stoelen en banken in te maken voor passagiers. De wagons zijn van binnen namelijk helemaal leeg.
Ik hoef dus maar 2 wagons te doen aan de binnenkant. Ik ben alleen door mijn kleine condensatoren heen en doe er voorlopig twee grotere in. Misschien voel ik me ooit geroepen om deze te vervangen maar ik ben bang van niet. Ik maak ze wel zwart zodat ze niet zo opvallen.
De slepers zitten nog onder al de wagons en ik hoef alleen de wielen goed schoon te maken.
Nu rest mij alleen nog de wagons allemaal netjes dicht te maken en het 2e stammetje is ook compleet en inzetbaar. Hier komt de laatst opgeknapte 1100 voor.
Dat was het weer even.
Later meer ….