Container-Shift2Rail-AGV
Afgelopen dagen ben ik, om te helpen, een paar keer aanwezig geweest op de Spoorparade in Amersfoort bij de demo over hoe een deel van het container vervoer over de rails in de toekomst zou kunnen gaan lopen.
Het probleem is in wezen erg simpel:
Het transport van containers uit de Rotterdamse haven vindt voor 35% plaats met wegvervoer, dit is 35% van alle containers, dit betekent een belasting voor de wegen rond Rotterdam, in het bijzonder de A15, wat resulteert in frequente filevorming.
Het aantal containers wat in Rotterdam wordt overgeslagen zal de komende jaren verdubbelen, als het aandeel van het wegvervoer gelijk blijft betekent dat het net is alsof er nu al 70% van de containers over de weg gaat, het is duidelijk dat de wegen rond Rotterdam dat lang niet aan gaan kunnen.
Ik ben met de trein van Zaltbommel naar Amersfoort gereden, ik was een beetje vroeg op het station, dus zag ik een IC langs komen en daarna zeker 10 minuten niets, toen weer een IC, gevolgd door de Sprinter waar ik in moest stappen.
Tien minuten geen trein betekent dat er op een zeker moment tussen Den Bosch en Geldermalsen zo’n 20 kilometer rails is waar geen verkeer op is, dit is een flink stuk van het spoor tussen de twee plaatsen.
Je denkt er niet zo één, twee, drie over na, maar als je deze lege stukken op het spoor vergelijkt met de drukte op de weg, dan denk je toch dat er iets op het spoor kan en moet gaan gebeuren om geen echt verstopte wegen te krijgen
De “Container-Shift2Rail-AGV Groep” is bezig om e.e.a. te onderzoeken, en draagvlak te vinden, om d.m.v. containerwagons met een eigen aandrijving, elektronica en natuurlijk computers, de lege stukken op het spoor in te vullen, zie
www.ragv.nlOp de demo was de afgelopen dagen e.e.a. te zien, een simpel dubbelsporig ovaal met een dubbelsporig (4 sporen dus) schaduwstation, een containerterminal en een aantal “aankomst” adressen.
Een overzicht van de baan, achterin de containerterminal, rechts voorin een paar “normale” rangeersporen, rechts achterin een inhaalspoor.
Voorin de diverse “aankomst” adressen.
Er zijn dertien Piko loks omgebouwd tot containerwagon met eigen aandrijving, Märklin stelde twee “1200’s” ter beschikking en ook nog een “Tin-Tin”, maar omdat de verkanting op de baan een beetje te hoog was gemaakt, ontspoorde die, dus heeft er een TGV en een oudere Mehano Thalys gereden.
Het idee is om, als er geen normaal treinverkeer is, de ruimte op het spoor te gebruiken om de “zelfrijdende en zelfsturende” containerwagons (RAGV, rail automatic guided vehicle) van de ene plaats naar de andere te krijgen en dat natuurlijk op een veilige manier zonder het overige treinverkeer te hinderen.
Het idee zie je al op de bovenstaande foto’s, de ruimte tussen de “containerhaven” en de “aankomst adressen” is één blok voor de TGV en Thalys, maar tegelijkertijd meerdere blokjes voor de RAGV’s.
Op het andere spoor passeert een kolen trein, de RAGV’s hebben netjes het pad voor deze trein vrij gemaakt, in de verte staat een RAGV te wachten op het inhaalspoor.
Een rijtje RAGV’s op de containerterminal, wachtend op een vrije rijweg en om te laden of ontladen te worden.
Want de TGV is aantocht.
Dit is het idee, de TGV is in de tunnel verdwenen en heeft een “RAGV” blokje vrij gemaakt, de “RAGV” vult gelijk het lege stuk spoor op.
Natuurlijk is dit alles nog toekomstmuziek, technisch is al heel veel mogelijk, de Universiteit van Aken heeft zo’n RAGV gebouwd, bij de bagageafhandeling op Schiphol komt er geen mens meer aan te pas en de containers op de grote containerterminals in de Rotterdamse haven worden verplaatst zonder directe menselijke bemoeienis.
Dus waarom zou het op het spoor ook niet mogelijk zijn om de grote lege stukken rails te laten gebruiken door “zelfrijdende en zelfsturende” containerwagons?
Groet, Anne W