Mijn eerste optimisme is enigszins getemperd: het 'truukje' met de cardanas bleef niet werken en het oude probleem stak weer de kop op.
Nader onderzoek gaf mij het inzicht dat de cardanas gewoon iets te kort is.
Vooral in de R1 bochten komen de nokjes die in de gleuf moeten haken te dicht bij de rand en wippen er dan uit. Dus leek de oplossing: verlengen van de cardan.
Zo gezegd zo gedaan: as in 2 stukken gehakt en met wat tussenruimte weer aan elkaar gezet met een stukje rubberslang weer met elkaar verbonden. Het slangetje heeft het formaat van een ventielslangetje en klemt de delen prima aan elkaar.
Bij de testrondjes is ook het 'koffiemolen'-geluid grotendeels verdwenen. Maar wel moest het slangetje wat verstijfd worden. Dit heb ik gedaan met een strak passend stukje krimpkous. Bij gebruik van stuggere slang is dit waarschijnlijk niet nodig, maar die heb niet..
En nu heeft het volledige stel al vele rondjes gereden zonder dat de cardanas eruit vliegt.
Probleem 1 opgelost.
Probleem 2 lag er nog: de stroomafname.
De oplettende lezer heeft al wel begrepen dat ook dit opgelost is. De sleper zit nu onder het eerste draaistel van wagon 1.
Met wat styreen-stripjes een houdertje geconstrueerd en een passend schroefje deed de rest.
O ja, de rode draad is vervangen door een veel soepeler dun draadje. Zwart, voor wie dat belangrijk vindt!
Veel minder, maar toch nog veel te vaak blijft het stel ontsporen op met name mijn gebogen wissels en dan bij het 'open'-rijden ervan. De voorste draaistellen hebben hier het meest last van ook al is de wielafstand op 14 mm geknepen.
Het puntstuk van een gebogen wissel is duidelijk langer dan van een rechte wissel. En dan de lagere flensrand van de gelijkstroomwielen (1 mm i.p.v. 1.4 mm) maken dat de 10.4 mm wielen te veel in de opening zakken en dan uit de rails stuiteren. Voorheen had nog niet dit probleem, maar dit was dan ook de eerste keer dat ik met de kleinere wielen van doen had. 'Echte' wisselstroomwielen staan dan ook in bestelling:
HIER.
Waar is de tijd gebleven dat een spoorwinkeltje ze gewoon in voorraad had...
UPDATE 6 december 2014:De wielen zaten gisteren bij de post (of was het de Sint?). Hoe dan ook ze zijn binnen.
Mooie donkere, staalgrijs glanzende radjes!
Duidelijk is te zien dat de flenzen hoger zijn, verder geen grote verschillen.
Zo vanuit de verpakking in de draaistellen gezet en rijden maar!
Nou dat was schrikken: het draaistel met sleper sprong weer even vlug uit de rails. Maar oeps; ik was de loodverzwaring vergeten... Nodig om de opwaartse druk van de sleper te compenseren.
En toen die weer op zijn plek lag, 3 plakjes 1mm lood ter grootte van het vlakke chassisdeel boven het draaistel, waren er geen ontsporingen meer tot op topsnelheid toe. Terwijl het aangedreven deel nog op de originele wielen staat, de te kleine dus!
Conclusie stap 1: het treinstel rijdt probleemloos onder 3-rail DC analoog. Wat me weer aan het twijfelen brengt of ik de aangedreven wielassen nog wel ga vervangen.... Denk-et-wel... toch...? De wagons lopen duidelijk mooier over de wissels, alhoewel...
Wordt vervolgd...