Origami gefreubel!
Om een beetje goed uitziende balg te maken voor de gelede bus heb ik al een hele partij testen en probeersels gedaan waar ik gisteren de hele middag mee bezig ben geweest. Allemaal niets behalve één. Daar ga ik mee aan de slag. Ik ben er vandaag wel de hele dag mee bezig geweest maar dan heb je ook wat. De balg moet een gat overbruggen van 19mm en ik heb uitgerekend dat hij dan bijna 10 x zo lang (18 cm) moet zijn om een mooi resultaat te krijgen. Ook heb ik ruimte nodig om met mijn vingers aan de binnenkant te vouwen en moet ik de balg breed genoeg maken. Later zal ik dus de balg weer een cm smaller moeten maken. Eerst maar eens aan het tekenen.
De plekken waar de vouwen moeten komen groef ik voorzichtig in met een stompe punt. En dan begint het echte werk. Dit valt echt tegen! Ik ben voor dit kleine stukje een dik uur aan het vechten geweest voor alle vouwen naar mijn zin waren. In het vuur van de strijd ook vergeten er foto’s van te maken. Nadat de hele balg gevouwen is moet er aan de bovenkant een strook van 5 mm tussenuit en dan ook 5 mm overlappen om aan een breedte te komen van 27 mm.
En dan is dit het resultaat.
Aan de bushelften maak ik bevestigingsranden voor de balg.
Aan één kant kan ik de balg gewoon vastplakken maar aan de andere kant komt een soort schuifconstructie waardoor ik het geheel bij een probleem weer open kan maken en de bus kan delen. Ook plak ik halverwege de balg een tussenstrookje zodat de balg niet bol gaat staan.
Dan kan er een vuil grijs verfje overheen.
Ik heb de delen van de bus even los tegen elkaar gezet om te kijken hoe het staat.
Wordt vervolgd .....