Zo! Na een tijdje druk te zijn geweest, vandaag weer even wat aan de baan kunnen doen.
Ten eerste ben ik gaan leren solderen... Wat de eerste paar dagen uitmondde in een drama, heb ik het nu redelijk onder de knie. Ik heb aan de hand van de plastic railkoppelingen twee 'secties' gemaakt, die nu dus onafhankelijk van elkaar bestuurd kunnen worden door een trafo. De hoofdbaan is nog even stroomloos, maar daar ga ik binnenkort de aansluiting voor solderen. Ook zijn er her en daar weer wat vragen op komen zetten over bepaalde dingen, maar daar kom ik zo op terug.
Daarnaast zaten er bepaalde plekken van de baan mij een beetje dwars. Zo heb ik bij het station een kleine aanpassing gemaakt. Ik had 3 perronsporen, die van beide kanten benaderd konden worden, nu zijn dat er nog maar 2 en zijn er nu 2 extra sporen die als een soort kopstation idee gelegd zijn. Het spoor liep namelijk schots en scheef en ik kon er niet normaal een perron tussen krijgen. Ook is het kleine rangeer-/industire-/goederenterrein wat veranderd. Ik heb het allemaal wat dichter bij elkaar gelegd, zodat ik meer ruimte over houd voor de scenery later (ooit).
Hieronder dan nog even wat foto's van het 'nieuwe' station. In de hoek wordt een groot perron gevormd en het lange stuk waar de pen ligt, wordt ook een perron. Deze loopt in zijn geheel door richting het dorp.
Het nieuwe opstelgedeelte voor de rijtuigen en locs zie je hieronder.
Voor het opstelgedeelte loopt een enkel spoor langs die richting de goederenoverslag gaat, wat uitmondt in 3 sporen.
Aan de andere kant van de opstelsporen vind je een enkel spoor richting een kleine lokloods.
Het enkelspoor naar de lokloods is vanaf de wissel een sectie en de opstelsporen/goederenoverslag is een sectie. Ik heb er expres twee secties van gemaakt, zodat ik er met twee locomotieven kan rijden/werken als er gerangeerd moet gaan worden. De rest van de baan, waaronder het station staat momenteel even niet onder spanning, omdat het hele solderen en secties maken nog in de testfase is
.
Goed! Ik zou Nick niet zijn als ik geen vragen zou hebben
. De hoofdbaan onder spanning krijgen wordt voor mij geen probleem, maar ik wil in het station dus spanningsloze stukken kunnen maken om treinen te laten stoppen/stilstaan. Dit wil ik aan de hand van schakelaars doen. Welke schakelaars zijn hiervoor handig en hoe verbind ik deze met de baan? Dus hoe blijft de rest van de baan wel onder spanning en hoe kan ik ervoor zorgen dat treinen stilstaan als ik de schakelaar omhaal.