Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 203128 keer)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #250 Gepost op: 23 december 2015, 15:51:19 »
Heren... Hartelijk dank voor de informatie en de uitleg.

Ik snap nu dat ik voor de spoorstaaf die niet onderbroken wordt een ringleiding kan leggen. Vanuit hier speakerdraad en dat vast solderen aan de spoorstaaf. Ook op deze ringleiding één uitgang van de trafo's aansluiten. Dan heb je daarnaast de secties, die worden aangestuurd met een luidsprekerdraad vanaf de trafo naar de schakelaar en vanaf de schakelaar naar de sectie. Dit is gewoon luidsprekerdraad als ik het goed begrepen heb.

Dan zou ik eventueel onder de secties ook nog een klein stukje ringleiding kunnen leggen, maar aangezien de secties erg klein zijn, denk ik dat dat niet nodig is.

Ik denk dat ik er wel uit ga komen. Maar nog even een vraag over een eventuele aandrijving voor de wissels. Hoeveel aderig draad gebruik ik hiervoor en hoe sluit ik zoiets aan? Ook vanaf de trafo?

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #251 Gepost op: 23 december 2015, 16:19:57 »
Je hoeft maar één van de trafo's te gebruiken voor alle wisselaandrijvingen. Je zet namelijk nooit alle wissels tegelijk om. Je kunt de wisselaansluitingen van de andere trafo's dan eventueel gebruiken voor bijvoorbeeld verlichting op de baan.

De meeste trafo's hebben twee aparte aansluitingen voor de bediening van wissels en eventuele seinen en ontkoppelaars. Bij de Fleischmann trafo's zijn die aansluitingen meestal zwart en wit.

Wissels sluit je aan met drie draden. Een daarvan gaat direct naar de trafo. In het plaatje hierboven is dat de zwarte draad. Je kunt daarvoor ook een ringleiding aanleggen, en die aansluiten op een pool van de wisselaansluiting op de trafo. Zwart installatiedraad is dik genoeg. Gebruik in ieder geval een andere kleur dan de ringleiding voor de rijstroom, want anders maak je vrijwel zeker vroeger of later vergissingen tussen die twee.
De andere twee draden van het wissel gaan naar de bedieningsknoppen of -schakelaars. Daarvoor kun je ook luidsprekersnoer gebruiken, en dat hoeft niet heel dik te zijn. De ene draad is dan om het wissel in de rechtuit stand te zetten, en de andere is om het wissel in de afbuigende stand te zetten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #252 Gepost op: 24 januari 2016, 15:38:57 »
Zo! Na een tijdje druk te zijn geweest, vandaag weer even wat aan de baan kunnen doen.

Ten eerste ben ik gaan leren solderen... Wat de eerste paar dagen uitmondde in een drama, heb ik het nu redelijk onder de knie. Ik heb aan de hand van de plastic railkoppelingen twee 'secties' gemaakt, die nu dus onafhankelijk van elkaar bestuurd kunnen worden door een trafo. De hoofdbaan is nog even stroomloos, maar daar ga ik binnenkort de aansluiting voor solderen. Ook zijn er her en daar weer wat vragen op komen zetten over bepaalde dingen, maar daar kom ik zo op terug.

Daarnaast zaten er bepaalde plekken van de baan mij een beetje dwars. Zo heb ik bij het station een kleine aanpassing gemaakt. Ik had 3 perronsporen, die van beide kanten benaderd konden worden, nu zijn dat er nog maar 2 en zijn er nu 2 extra sporen die als een soort kopstation idee gelegd zijn. Het spoor liep namelijk schots en scheef en ik kon er niet normaal een perron tussen krijgen. Ook is het kleine rangeer-/industire-/goederenterrein wat veranderd. Ik heb het allemaal wat dichter bij elkaar gelegd, zodat ik meer ruimte over houd voor de scenery later (ooit).

Hieronder dan nog even wat foto's van het 'nieuwe' station. In de hoek wordt een groot perron gevormd en het lange stuk waar de pen ligt, wordt ook een perron. Deze loopt in zijn geheel door richting het dorp.

Het nieuwe opstelgedeelte voor de rijtuigen en locs zie je hieronder.

Voor het opstelgedeelte loopt een enkel spoor langs die richting de goederenoverslag gaat, wat uitmondt in 3 sporen.

Aan de andere kant van de opstelsporen vind je een enkel spoor richting een kleine lokloods.

Het enkelspoor naar de lokloods is vanaf de wissel een sectie en de opstelsporen/goederenoverslag is een sectie. Ik heb er expres twee secties van gemaakt, zodat ik er met twee locomotieven kan rijden/werken als er gerangeerd moet gaan worden. De rest van de baan, waaronder het station staat momenteel even niet onder spanning, omdat het hele solderen en secties maken nog in de testfase is ;).

Goed! Ik zou Nick niet zijn als ik geen vragen zou hebben ;). De hoofdbaan onder spanning krijgen wordt voor mij geen probleem, maar ik wil in het station dus spanningsloze stukken kunnen maken om treinen te laten stoppen/stilstaan. Dit wil ik aan de hand van schakelaars doen. Welke schakelaars zijn hiervoor handig en hoe verbind ik deze met de baan? Dus hoe blijft de rest van de baan wel onder spanning en hoe kan ik ervoor zorgen dat treinen stilstaan als ik de schakelaar omhaal.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #253 Gepost op: 24 januari 2016, 16:32:26 »
Mooi man dat je nou een beetje kan solderen. ;)

Wat voor schakelaar je gebruikt maakt niet zoveel uit Nick. Persoonlijk maak ik alle onderbrekingen in de rijrichting gezien in de rechter rails. Je maakt twee onderbrekingen (het stuk moet iets langer zijn als je langste loc). Aan het geïsoleerde stuk soldeer je een draad naar de schakelaar. Het stuk voor en na de onderbrekingen verbind je weer met elkaar door een draad en deze draad gaat ook naar de andere kant van de schakelaar. Je verbind dus gewoon met de schakelaar het aparte stukje weer met de rails.

Een tip ... laat de schakelaar de zelfde kant op wijzen als de rijrichting als hij "aan" staat en de trein door kan rijden.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #254 Gepost op: 24 januari 2016, 21:51:34 »
Dankjewel voor de uitleg @Pierre ! Gaat wel goed komen denk ik zo :)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #255 Gepost op: 25 januari 2016, 14:56:36 »
Of je maakt van elk stuk een sectie, zoals eerder getekend. Dan kun je de sectie niet alleen stroomloos maken, maar ook verbinden met een andere trafo.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #256 Gepost op: 25 januari 2016, 16:10:23 »
Ja, dat klopt... Moest alleen even weten hoe het verbonden moest worden ;)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #257 Gepost op: 25 januari 2016, 18:57:27 »
Heeft iemand voor mij een link waar je de soort schakelaars kan kopen die @Pierre in zijn voorbeeld liet zien?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #258 Gepost op: 25 januari 2016, 19:10:20 »
Bij Conrad in alle maten te krijgen (kopen ;D)
https://www.conrad.nl/nl/tuimelschakelaars-o0216100.html
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Yentl

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
« Reactie #259 Gepost op: 27 maart 2016, 18:04:38 »
Klopt wat jij zei, in het andere draadje,

Hier de hulp,

#173 4x

Maar ik volg deze baan...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #260 Gepost op: 28 maart 2016, 00:39:55 »
Kijk ook eens bij Ali, gratis verzending en spotgoedkoop, meestal binnen 14 dagen in huis.

SCHAKELAARS
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #261 Gepost op: 28 maart 2016, 08:18:45 »
Ik bestel daar tegenwoordig ook regelmatig, en ben er zeer tevreden over. Ruime keus en inderdaad spotgoedkoop en tot nu toe kwalitatief goed.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #262 Gepost op: 5 juli 2016, 17:39:06 »
*Blaast even wat stof weg*

Het is weer een tijdje geleden dat ik aan mijn baan gewerkt heb. Drukke tijden en misschien gaat de baan toch in een andere ruimte opgebouwd worden (meer ruimte), maar dat hangt er vanaf wanneer we ons huis kopen. toch blijf ik wel met deze baan verder gaan, al is het puur om te leren. Nu is er onder mijn station (dat natuurlijk hoger ligt) een zeer klein schaduw station van 3 sporen bijgekomen. Dit wordt voor mij dus de mooie test om alles goed aan te sluiten op schakelaars e.d. (vandaar mijn vraag in het topic van @Pierre ). Al heb ik er zelf op de laatste pagina compleet overheen gelezen, dus heb de schakelaars al weer gevonden.

Anyway, hieronder een klein foto-overzicht van hoe het er nu bijligt.

Eerst even hoe het was. Achter dat blauwe gevaarte ligt 'niks'.

Nu ligt er dit:

En dan nog een foto met een stuk van de plaat van het station erboven.

Ben over een paar dagen een weekje naar Zwitserland op persreis, maar ik hoop daarna weer wat aan de baan te kunnen gaan doen en dus ook weer wat meer updates te plaatsen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #263 Gepost op: 5 juli 2016, 18:55:00 »
Toch weer een stukje verder Nick. Langzaam maar zeker. Niet zo'n gek idee om met deze baan verder te gaan als leerproces.
Goed dat je weer de schakelaars hebt gevonden.
Groet Pierre.

Raages

• Gast
« Reactie #264 Gepost op: 5 juli 2016, 21:06:47 »
Best leuke foto's. Telkens een stapje brengt je toch verder. Hier gaat het ook niet zo hard.  :(

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #265 Gepost op: 25 oktober 2016, 19:05:57 »
Het is alweer even geleden... Tussentijd weinig gedaan aan de baan tot ik iets geheel nieuws ben gaan proberen. Ik heb altijd wel de gedachte gehad omtrent digitaal rijden, maar vond het erg ingewikkeld. Nu heb ik een Multimaus kunnen lenen van iemand om is te proberen of me dat beviel (ik had al een aantal locs die digitaal waren) en tot dusver bevalt het me erg goed. Het gebruik gaan maken van de Multimaus heeft mijn enthousiasme en interesse in de baan weer wat aangewakkerd. Na mijn laatste foto's over een klein schaduwstation, is dit allemaal definitief geworden en op het moment ben ik dan ook druk bezig met het vastzetten van de rails. Dus even een kleine update van foto's hoe het er nu bij ligt. Als de rails straks geheel vastligt, dan kan het echte werk gaan beginnen... de scenery!

Te beginnen met het huidige station. 4 sporen, waarvan 2 doorlopend.

Er komt een klein extra spoortje bij aan de andere zijde van het station, waar de helling zich bevind. Wat er nu ligt is niet definitief, maar dit had ik even bij de hand ;). De bedoeling is dat dit uitkomt op een kleine fabriek oid.

Inrij/uitrijpunt van het schaduwstation.

Het kleine schaduwstation.

Het is nog even wachten op de laatste wissel, maar daar wordt hard aan gewerkt!

En natuurlijk het kleine opstel/rangeer terrein. Al is daar weinig aan veranderd.

Zo! Dat is dat... Nu ben ik ook van plan om weer is wat meer te gaan reageren hier. Ik lees alles wel, maar dat was het dan wel. Heb mooie dingen langs zien komen :)!

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #266 Gepost op: 25 oktober 2016, 19:31:54 »
Lekker bezig Nick ... ook de verdekte sporen liggen kaarsrecht ... top. En digitaal ... wie had dat gedacht. ;D
Misschien zie ik je zaterdag nog wel.
Groet Pierre.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #267 Gepost op: 26 oktober 2016, 10:30:51 »
Haha ja! Digitaal bevalt me toch beter dan ik had gedacht.

Ja, het is wat lastig als je natuurlijk kleinere stukken rails gebruikt ipv lang stuk flexrail. Maar het recht leggen ging nog best goed. Alleen oppassen als je de spijker er inslaat, dan je niet alles weer verschuift ;).

En ja, wie weet tot zaterdag !

Raages

• Gast
« Reactie #268 Gepost op: 26 oktober 2016, 14:31:43 »
Zo zie je maar Nick, de vooruitgang is niet te stoppen. Iedereen moet er aan geloven en ach, het went snel en dan wil je niet anders meer. Mooie wisselstraat.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #269 Gepost op: 26 oktober 2016, 15:16:57 »
Zo zie je maar Rick, de vooruitgang is niet te stoppen. Iedereen moet er aan geloven en ach, het went snel en dan wil je niet anders meer. Mooie wisselstraat.

Nee, dat klopt! En achteraf gezien ben ik er ook wel blij mee hoor. En ja, die wisselstraat, dankje ;)! Het blijft toch iets wat bij mij veel wijzigt, al zal ik er nu toch snel een vast iets van moeten maken. Als het dan eenmaal vast ligt, dan kan ik niet zo snel ets wijzigen haha.

Online Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #270 Gepost op: 26 oktober 2016, 16:19:22 »
Zo zie je maar Rick, de vooruitgang is niet te stoppen. Iedereen moet er aan geloven...
Hoezo iedereen? Reken je daar ook de analoge supermodelspoorders onder?
Ik film digitaal, ik fotografeer digitaal, ik kijk tv digitaal... ik doe bijna alles digitaal, mag ik alsjeblieft mijn hobby analoog doen?

Nick, wat ga je met dat verhoogde spoor doen, komen daar arcadebogen voor?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #271 Gepost op: 26 oktober 2016, 16:55:29 »
Iedereen digitaal??? Ik zeg niks ...  :-X
Groet Pierre.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #272 Gepost op: 26 oktober 2016, 17:15:19 »
Tuurlijk Wim, mag jij alles analoooooooog doen (zijn dat genoeg o's voor het Twentse?). Persoonlijk vind ik analoge technieken nog steeds erg mooi.

Maar in jouw geval Nick, scheelt digitaal je alle gedoe met meerdere trafo's, secties, cab control, en dat maakt een heleboel toch best eenvoudiger. Succes!

Raages

• Gast
« Reactie #273 Gepost op: 26 oktober 2016, 17:29:42 »
Wedden dat ze tzt. overstag gaan?  ;D

Online Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #274 Gepost op: 26 oktober 2016, 17:32:37 »
Tuurlijk Wim, mag jij alles analoooooooog doen (zijn dat genoeg o's voor het Twentse?). Persoonlijk vind ik analoge technieken nog steeds erg mooi.
Ik ben een Amsterdammer in Twente en praat geen Twents.  ::)

Wedden dat ze tzt. overstag gaan?  ;D
Wedden?
Daar wil ik wel een best bedrag op zetten.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)