Dank allemaal. Het volgende projectje kondigt zich al weer aan.
Vanmiddag even naar zolder gegaan en omdat de tijd niet zo lang was een klein projectje gezocht. Kom ik daar het Jouef locje van Nick tegen. Hier is niet veel meer aan te redden vrees ik. Er ontbreken tandwielen en het motortje loopt ook niet erg mooi. Veel speling op de asjes en de koppelingen zijn ook niet meer compleet.
Toch zonde en ik duik in mijn loc-kerkhof. Dat is een la met oude loc onderdelen. Na wat snuffelen duikel ik een onderstel op van een oude Lima loc waar ik vast wel wat mee kan.
Er moet een hoop aan geslepen worden voor het onderstel gaat passen. Omdat ik bang ben dat de dunne randjes die overblijven te zwak worden verstevig ik deze plekjes met twee componentenlijm voor ik mijn Dremeltje in het onderstel zet.
Heel veel passen, meten en weer slijpen maar uiteindelijk zit het onderstel naar mijn zin.
Alleen hoe moet ik het nou vastzetten zodat het ook weer makkelijk los kan als er problemen zijn. Aan weerskanten zitten rondjes (ziet er een beetje uit als een tankdop
) en die ga ik gebruiken voor heel kleine parkertjes. Uitboren en verzinken.
Ik zet er een ander motortje op dat helemaal nagekeken en gesmeerd is en soldeer er nieuwe draadjes aan. Ook een brok ijzer er in voor het gewicht. Op twee plaatsen moet er een stukje plaat voor de bevestigingsschroefjes gelijmd worden.
Dan kan de loc weer in elkaar gezet worden. Het nieuwe onderstel ziet er een stuk beter uit dan het oude. Veel gedetailleerder. De schroefjes maak ik blauw zodat ze niet te erg opvallen en tot slot maak ik de afgesleten lettertjes nog even wit. Klaar ...
Zoek de verschillen …
Tot slot nog wat plaatjes op de rails. Ik hoop dat Nick tevreden is met het resultaat. Verouderen mag hij zelf proberen op deze loc (als hij daar zin in heeft
)