Vandaag het N spoor ziekenhuis maar eens geopend.
Het eerste slachtoffer van het donor project van de buurman aangepakt. Het is een Koplopertreinstel met een tussenwagon en een andere losse wagon die ik er zelf maar tussen ga plakken (lijkt er wel een beetje op). Zo krijg ik een mooi lang treinstel. Het is wel een beetje kreupel geheel maar we gaan er wat van proberen te maken.
Aan het rijden hoef ik niet veel te doen. Na het schoonmaken van de wielen blijkt hij nog wonderbaarlijk goed te lopen.
Gelukkig heb ik een klein voorraadje sloop N spul. Het is niet veel maar ik kan me er voorlopig aardig mee redden denk ik. Groeit vanzelf in de loop van de tijd.
Er is één wielstel gebarsten en daar moet ik een andere op zetten. Het is niet precies hetzelfde maar met wat aanpassingen krijg ik het "nieuwe" stel er wel goed onder.
Van de 2e wagon zit er een wielstel vast met een boutje. Op zich niet eens zo’n slechte oplossing maar alles zit scheef, heeft speling en de vloer is scheef en met een kier vastgelijmd in de bak.
Bovendien zijn er stukjes afgebroken en weg.
Als ik het zaakje openmaak is gelijk te zien waarom het onderstel scheef zit. Het moertje rust half op een bankje en half op de vloer. De wagon is zwaarder gemaakt met wat brokjes plaklood maar dat laat ik maar zo om niet te veel te hoeven slopen.
Ik heb de vloer vlak geschuurd en met de hand het gat netjes recht uitgeboord.
Daarna een passend boutje in de bak gelijmd. Misschien niet zo’n chique oplossing maar het voldoet.
Nu kan aan de onderkant het wielstel recht vastgezet worden met een mooi plat moertje. Ik heb deze geborgd met een drupje secondelijm.
Volgende probleem is de dubbele stroomafnemer of pantograaf.
Ik heb er één kunnen redden door van dun draad een soort haakje te buigen. Deze werkt weer. Maar van de ander stroomafnemer is meer dan de helft weg.
Ik kan zelf geen werkende stroomafnemer maken in deze maat. In H0 had ik nog wel een poging gewaagd maar niet in N. Ik heb besloten om een dummy te maken die op het dak moet blijven liggen. De Hondenkop zal verder door het leven moeten met één stroomafnemer omlaag.
En na een verfje ziet het er dan zo uit.
De eerst treinrestauratie voor de nieuwe N-baan is klaar en ik ben zeker niet ontevreden
Klein hoor ... 'tis wel even wennen.