Vandaag de laatste hand gelegd aan een autobusmodel dat in het Faller Car Systeem(FCS) op mijn baan moet gaan rijden.
Het is de Leyland Cub NZH 5372 schaal 1:87 van MW models, de 1:1 versie is in het bezit van het
NZH Vervoermuseum in Haarlem.
Waar ik als vrijwilliger in het restauratie team werk.


Voor dit doel heb ik deze ombouwset bij Conrad besteld.
Begonnen wordt met het scheiden van de kap en het onderstel.
Door heel voorzichtig met een exacto mesje tussen de kap en de onderplaat te wrikken, kwam deze los.
Ik heb een styreen onderplaat gemaakt die netjes in de kap past.
Maar omdat er nogal een groot gat ingezaagd moet worden was er behoefte aan enige versteviging.
Hiervoor heb ik van messing profiel een chassis gemaakt.

Een behuizing voor de motor op de bovenkant en de bestuurbare voortrein in een verhoogde ruimte gemaakt.


Maar echt tevreden was ik niet over de aandrijving.
Het motortje had nogal wat radiale speling op de as.
Waardoor het wormwiel vaker naast het tandwiel zat dan er mee in kontakt was.
Dus het chassis ging er onderuit, er moest wat anders komen.
Nu was ik ook in het bezit van een DHL truck die bij een FCS startkit zit.
Dat model, dat toch niet bij mijn tijdperk past werd donor voor de achteras en aandrijving.




De inbouw geschikte aandrijflijn zit op zijn plek en de reedswitch heeft inmiddels ook een plekje gekregen net als de laadstekker en de aan-uit schakelaar.

De bedrading is gelegd en de componenten zijn met elkaar verbonden.


Het is nu zaak de accu's op te laden en een proefritje maken.
Filmpje van de proefrit.
grt Piet.