Inmiddels heb ik een wat meer nauwkeurige meting gemaakt van mijn beschikbare ruimte. Het vloeroppervlak is natuurlijk veel groter, maar omdat het dak 45º afloopt is de beschikbare ruimte op werkhoogte wat kleiner. Ik heb dus de maten genomen op 90 cm hoogte. Dat wordt voorlopig ook de hoogte van het maaiveld. Maar het kan best zijn dat deze hoogte nog een paar centimeter gaat verschillen.
Mijn plan is om voorlopig te werken met modules van 60 cm diep. Die modules komen staan op poten met zwenkwieltjes, zodat ik er aan alle kanten makkelijk bij kan. Uiteindelijk worden de modules met slotbouten aan elkaar verbonden, met een onzichtbare overgang van de een naar de andere module.
Tussen
Module 1 en
Module 2 zitten twee steunbalken.
Dat zou betekenen dat er een dubbelspoor tussen de opening van die balken gaat doorlopen. Als ik met bovenleiding zou gaan werken, dan zou ik bij die doorgang de bovenleiding moeten verlagen anders liggen de pantografen eraf.
Module 2 wordt de plek waar mijn kolenmijn komt. Die kolenmijn komt zowel boven als onder de baan. Omdat ik zoveel mogelijk bochten in de rails buiten het zicht wil hebben, loopt het spoor achter de kolenmijn langs. De busbaan komt voor de kolenmijn langs te lopen.
Module 3 wordt denk ik een wat meer landelijke omgeving: spoordijk, slootjes, boerderijtje en een weg waar de bus overheen rijdt. Deze module wil ik uitneembaar laten omdat daarboven een raam zit. De overgangen tussen
Module 2 en
Module 5 zullen waarschijnlijk worden weggewerkt met slootjes of zandweggetjes zodat je geen storende naden ziet.
Module 5 en
Module 6 daar ben ik nog niet helemaal uit. Het kan ook best zijn dat dat één module wordt zoals
Module 2. Aanvankelijk leek me dit een mooie plek voor een verhoogd station zoals
@Pierre dat aan het bouwen is en zoals
@Jack dat van plan is om te bouwen. Met daar omheen een wat meer grootstedelijk uiterlijk met hogere bebouwing. Dat verhoogde spoor zou dan al moeten beginnen bij
Module 3, waar een spoordijk met 3% omhoog klimt.
Vaststaat dat
Module 7 een keerlus wordt, weggewerkt in de kast. Maar, net als aan de andere kant van de zolder, zitten daar ook steunbalken weggewerkt in de kast. Ik kan daar dus niet overal tunnelbuizen gaan boren.
En dan zit ik ook nog met deze jongen:
Op deze module zou een heel gebeuren plaatsvinden met winkelpanden, een standaardstation SS vierde klasse, een Oude Gracht en een basculerende rolbrug. Het zou best eens kunnen dat deze module opnieuw in elkaar wordt gezet en de ingrediënten opnieuw een plek gaan vinden.
De ruimte in het midden van de zolder wil ik voorlopig zoveel mogelijk vrijhouden, zodat ik ook nog een beetje bewegingsruimte over heb.