Ik had eerder al aangekondigd dat ik in het machinegebouw van de lift een stoom machine wil bouwen.
Als voorbeeld heb ik deze machine laten zien.
Voor een dubbele machine als deze heb ik geen ruimte, dus het wordt een enkele. Voor de juiste verhoudingen ben ik eerst gaan zoeken op internet. Als je zoekt op dampffördermachine vind je veel plaatjes maar heel weinig waarvan je de verhoudingen een beetje kan inschatten. Uiteindelijk vond ik deze foto waar een aantal monteurs op staan.
Toen ik de verhoudingen een beetje kon inschatten kon ik op zoek naar onderdelen om de machine te bouwen.
Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus hier komen héél veel plaatjes met weinig tekst.
Een waterrad uit de 'rommeldoos' wordt omgebouwd tot vliegwiel.
Poppetje er bij om de verhouding te laten zien.
En een band om het wiel om het af te werken.
De zijkanten van een kiepbakje van een H0e wagentje en twee wiel dingetjes worden verwerkt tot lagers voor het vliegwiel.
Twee messing staafjes. Eén voor de as en één om voor de voering van de lagers.
Van het dikste staafje zaag ik twee stukjes af die in de lagers passen.
Van de vloerdelen van het machine gebouw maak ik een bakje met daarin een uitsparing voor het vliegwiel.
dan kan het wiel worden geplaatst.
en krijgt alles alvast een mat zwart kleurtje.
Dan is de krukas aan de beurt. Dit onderdeeltje vond ik ook in de rommeldoos. geen idee wat het oorspronkelijk was maar het komt nu goed van pas.
Ik boor er een gat in waar de as precies in past. Door de as heel te laten weet ik zeker dat de as aan weerszijden mooi in lijn staat.
Als de as vast gelijmd is zaag ik de krukas open.
Ook uit de rommeldoos, dit uhh
Na wat schaven en schuren.
en nog wat onderdeeltjes waarvan ik niet eens weet waarom ik ze bewaard had.
Dan op zoek naar materiaal voor de zuiger. Even de foto van de monteurs en een poppetje er bij en dan blijkt een balpen heel aardig in verhouding te zijn.
Een werkbank uit de machinefabriek en een deel van de balpen.
Het middelste deel van het kiepbakje waar ik de zijkanten van had afgezaagd. Hier boor ik gaatjes in en die vijl ik uit tot een sleuf.
Dit wordt de afdekkap van de krukstang.
Die krijgt ook een mat zwart kleurtje. de randen van de uitsparingen in de vloer worden afgewerkt en voorzien van een hekje.
Alles kan draaien en het is de bedoeling dat dit straks met een motortje onder het gebouw wordt aangedreven.
Nu moet ik nog op zoek naar onderdelen om de stoom inlaten boven op de zuiger te maken en de aandrijving van die inlaten wil ik ook bewegend maken maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat moet ga doen.
Wordt vervolgt,
Gert-Jan