Snelheid: klimmen gaat (zowel in model als in 't echt) vaak wat langzamer dan dalen. Bij klimmen moet de lok de hele trein meezeulen, bij dalen hoeft hij alleen te remmen. De snelheid wordt in het grootspoor bij het dalen met name begrensd door wat nog veilig is.
Rijd je digitaal met een lastgeregelde decoder, dan zou de lok net zo snel kunnen klimmen als dalen, maar dat is dus niet realistisch.
Nog een paar feitjes over tandrad in 't echie.
Tandradbanen zijn gewoonlijk enkelspoor, en het bovenste station is gewoonlijk een kopstation met slechts één kopspoor. Als er al wissels zijn in het kopstation, dan is dat een vlak deel en niet in de helling.
Op een tandradbaan rijdt de lok altijd onderaan. Hij duwt de trein omhoog, en hij remt de trein bij het dalen. Een de helling op trekkende lok zou een te zware belasting betekenen voor het trekwerk (de koppelingen), en bij breuk van een koppeling is het risico op door de remmen heen omlaag rollende wagons te groot.
Omdat er flink geklommen of gedaald moet worden, is de snelheid best laag, soms minder dan 10 kilometer per uur.
Natuurlijk ben je op je eigen baan vrij hoe je het doet: het is jouw werkelijkheid. Er is één compromis dat je nooit zult kunnen sluiten: je kunt een wissel niet voorzien van tandheugel want de wisseltongen zitten in de weg, dus een wissel in de helling met een tandheugel is uitgesloten.