Auteur Topic: Vraag voor de WDP Specialist.  (gelezen 20523 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Vraag voor de WDP Specialist.
« Gepost op: 27 maart 2011, 20:55:44 »
Ik was van plan om voor het modelbaantje van Mitchell Koploper te gebruiken maar achteraf doe ik dat liever niet.
Reden: ik zal mij weer helemaal opnieuw in moeten lezen in Koploper, dus niets verwijtende aan Koploper maar meer uit het oogpunt, gemak.

Om nu voor Mitchell en licensie extra aan te schaffen gaat mij net iets te ver dus wilde ik de Demoversie van WDP 2009.0 NL daar voor gaan gebruiken.

Onderstaand de info over de Demo uitvoering.

WIN-DIGIPET Demo-versie 2009.3 - Release 06.11.2010

In de demo -versie kunnen slechts 12 magneetartikelen en 4 locs bestuurd worden, bovendien zijn alleen een dienstregeling met hoogstens 20 regels en een spoorplan met 50 x 30 symboolvelden mogelijk. Windows  XP-VISTA-Win 7


Er komen maar 2 locs (Thomas en Percy) op de baan en de baan zelf is ook niet extreem groot.



Het baantje heeft 17 TMC, 5 wissels.
Daar gebruik ik dan 2x 5217 Viessmann S88 en 2x 5211 Viessmann Magneetartikeldecoders voor.
Gezien het aantal railstukken zou dit ook net moeten kunnen.

Zoals gezegd, naar mijn idee zou het moeten kunnen maar ben benieuwd naar de mening van onze Kees of onze Bram.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2011, 07:18:38 »
Hoi Riny,

Ik heb zelf nooit met de demo versie gereden, maar het moet wel kunnen gezien het lijstje van wat je wilt aansturen met WDP.
En je kunt altijd de org. cd er nog instoppen.

Echter als je in een later stadium je sporenplan wat groter wilt hebben moet je alles weer aanpassen en dat is in de regel veel werk.
Als ik jou was zou ik het sporenplan wat groter tekenen en gewoon met de org. versie rijden.
Ik gebruik zelf ook 2 comp. 1 voor de treinen en 1 voor de auto's en eens in de 7-10 dagen vragen ze bij het opstarten om de org. cd,
die er daarna ook gelijk weer uit kan om de volgende comp. op te starten.
Dit is in de praktijk geen enkel probleem. Maar wat jij wil kan uiteraard.
Voor mitchels baantje zijn 20 regels ook wel voldoende denk ik. Maar als je wat grappen wil uithalen is het al gauw te weinig.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2011, 09:57:43 »
Hoi Kees,

Bedankt voor het meedenken.

Het is ook uitsluitend voor Mitchell's baantje en veel "bijzonder" dingen zullen er niet mee uitgehaald worden.
De twee loc moeten vooruit rijden en kunnen keren, dus het is allemaal wat beperkter.

Uiteraard gaat op mijn eigen baan de volledige versie.

Mocht achteraf dan toch blijken dat het tekort schiet voor Mitchell kunnen wij altijd nog een overstap maken.
De baan bewerking is voorbereid op meer dan werkelijk nodig is.
Verder, ik heb er weinig zin in om bij dag en ontij naar zijn huis te gaan met de originele cd.
De baan komt hopelijk bij hem thuis te staan.
Wanneer zijn baan op een kamer boven (bij ons) komt te staan dan is het geen probleem.

We gaan eerst maar eens verder en houden je op de hoogte, bedankt voor je reactie.

Piet

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2011, 12:28:31 »
Even een vraag van een koploperfan:
Waarom zo ingewikkeld Riny?
Zo moeilijk is koploper toch ook weer niet.
Waarom met een demoversie rijden, met alle beperkingen van dien?
En als je met de 'full' versie gaat werken op een tweede comp is dat om de 10 dagen de originele CD er in zetten, toch ook iets waarvan je zegt: "Mwah, moet dat nou zo?"

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2011, 13:02:15 »
Zo moeilijk is koploper toch ook weer niet.

Beste Piet,

Koploper ken ik redelijk goed d.m.v. ervaring en er mee gewerkt te hebben (priv? en modelspoor- vereniging).
Het probleem zit hem in het steeds omschakelen van het configureren en werkt verwarrend en kost dan ook meer tijd.
En tijd is wat ik met grote regelmaat tekort kom.

En als je met de 'full' versie gaat werken op een tweede comp is dat om de 10 dagen de originele CD er in zetten, toch ook iets waarvan je zegt: "Mwah, moet dat nou zo?"

Mijn baan heeft zijn eigen laptop en de originele cd blijft daar constant in aanwezig dus geen probleem.
Juist het valideren van WDP op de PC van mijn kleinzoon (apart voor zijn baan) zou een probleem "kunnen" worden, vandaar het gebruik van de Demo versie.
Dit gezien het beperkte baantje van Mitchell.

P.s. Zou ik persoonlijk een tweede laptop van WDP voorzien dan kocht ik er een originele extra bij.



jerry

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2011, 16:24:29 »
wat moet je dan steeds omschakelen
als er koploper is en alles erop en aan werkt het toch

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2011, 16:34:38 »
wat moet je dan steeds omschakelen

Het denken in KL en WDP zijn er twee en is geheel verschillend.
Dus ik heb geen zin in verwarring om iedere keer om te schakelen bij het configureren van de twee verschillende pakketten.
Simpel toch? ;)

Piet

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2011, 16:57:51 »
Dus ik heb geen zin in verwarring om iedere keer om te schakelen bij het configureren van de twee verschillende pakketten.
Simpel toch? ;)
Nou weet ik niet, want wordt die baan nou een speelbaan voor Mitchell of een experimenteer baan voor Opa.
Als het rijdt hoeft er toch niet steeds om geconfigureerd te worden?
Of zie ik het nou te simpel.  ;)

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2011, 17:19:04 »
Ik weet nog niet wat die kleine graag zou willen. :(

Er zal gereden worden met twee treinstellen, Thomas met personen rijtuigen en Percy met goederen wagons.
Het is zijn modelbaan dus hij moet Opa maar vertellen welke kanten hij allemaal op wil met de treinstellen.
En inderdaad, wanneer alles eenmaal is geconfigureerd moet hij niet iedere week komen met veranderingen.

Daarbij komt dat die kleine boef zelf nu al heel erg handig is met pc's en/of laptops, onvoorstelbaar. :'(
Dus de kans is groot dat hij het zelf allemaal vrij vlot door heeft, des te makkelijker voor Opa, hahahahaha.

Morgen even het een en ander aanmaken, Woensdag testen en dan horen we het wel.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2011, 19:48:09 »
hoi Riny,

Help, elke reaktie in dit topic komt ook in mijn mailbox terecht en omdat jullie aardig kunnen oh-en zit ie nu al aardig vol.
niet dat ik belangrijke mails krijg, eigenlijk krijg ik nooit van iemand een mailtje  :( maar er zal wel een foutje in het forum zitten.

Ik wist niet dat Mitchells baantje tzt. naar zijn huis gaat, dan zou ik ook de demoversie gebruiken, dat kan best in deze configuratie.

Overigens heb ik beide laptops boven elkaar staan, dus het cd rommetje wisselen eens in de 10 dagen bij het opstarten is geen moeite,
scheelt toch weer 325 euri (kun je een aardig locomotiefje voor kopen toch)

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2011, 20:07:37 »
Help, elke reaktie in dit topic komt ook in mijn mailbox terecht en omdat jullie aardig kunnen oh-en zit ie nu al aardig vol.
niet dat ik belangrijke mails krijg, eigenlijk krijg ik nooit van iemand een mailtje  :( maar er zal wel een foutje in het forum zitten.

Geen foutje maar een standaard instelling, deze is nu in je persoonlijk profiel gewijzigd.


Ik wist niet dat Mitchells baantje tzt. naar zijn huis gaat, dan zou ik ook de demoversie gebruiken, dat kan best in deze configuratie.

Vandaar dat het dan ook bedoeling is de Demo-versie voor hem te gaan gebruiken.
Bedankt voor het meedenken.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2011, 13:09:54 »
Even het baantje van Mitchell in WDP getekend.
Alleen heb ik daar over nog een vraag waar kees of Bram wel antwoord op weten.

Het open gedeelte van de boog dient over het onderliggend spoor te worden weergegeven.
Nu staat mij iets bij over een sprong ??? te maken alleen, deze heb ik zelf nooit toegepast dus de handelingen en de bewerking hiervan zijn mij onbekend.
Ik weet het RTFM :'(, maar op deze manier gaat het sneller. ;)


Piet

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2011, 15:05:07 »
Ik weet het RTFM :'(, maar op deze manier gaat het sneller. ;)
Oh, daarom wil je niet met koploper aan de gang, je bent lui!
Dit valt me erg tegen van je Riny!

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2011, 15:30:43 »
Piet,

Heb je niets anders te doen?
Je wordt een oude zeur(Piet) ;) :D

Piet

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2011, 15:57:53 »
Je wordt een oude zeur(Piet) ;) :D
Hahahahaha, got you,............... :P

En oud ben ik al een hele tijd, en zeuren doe ik vanaf mijn geboorte.

Het staat nu 1-1 als het op trollen aan komt, zullen we stoppen?

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2011, 16:21:20 »
Zo Piet,

Jij ook weer gelukkig en ik kom nog wel eens terug,.................... :-*

Nu gaan wij weer on topic.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2011, 18:24:32 »
Nu ook nog even een overzicht van de TMC's en Magneetartikelen (wissels en seinen)



Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2011, 19:02:25 »
Hallo Riny,

Dat met die sprong werkt alleen met jonge atletische locomotieven de wat oudere exemplaren krijg je echt
zo ver niet meer die zijn te bang om een wiel te breken.

Je bedoelt waarschijnlijk sprungmarken.
In de gleisbild editor zie je bovenin een groen pijltje en een rood pijltje onder elkaar: klikken en je krijgt het venster wat je in het screenshot ziet.
Klik op neu en in het ene vakje sleep je het ene railstuk en in het andere vakje dat tunnelsymbool, vervolgens klik je op de pijltjes van die twee vakjes
in jou geval bij de ene naar beneden en bij de andere naar boven, zodat ze naar elkaar wijzen. saven en sluiten.
E je gelooft het of niet maar je ziet die locomotieven zo van de treintafel springen.


Gr. Kees
 
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2011, 19:10:12 »
Hahahaha, die humor van jou h??

Kees bedankt voor je reactie.

Ik had de optie wel gevonden maar de sprongmaker kleur(de) bij mij niet op zoals op jouw afbeelding.
Dus,.................... ik heb iets niet goed gedaan en ga het gelijk eens uitproberen met jouw uitleg.

I'll be back.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2011, 19:18:55 »
Hoi Kees,

Hier is ie weer, snel h??

Dit is het resultaat, alleen,..........is het verder niet zichtbaar op het beeldscherm na het opslaan en sluiten?


Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #20 Gepost op: 31 maart 2011, 19:25:02 »
Riny even een ongevraagd advies over je sporenplan en met name de rmk indeling.
Zo te zien heb je je wissels een rmk nr. gegeven, zou ik niet doen, ze zijn neem ik aan ook niet echt als terugmelder omgebouwd.

Verder is mij niet duidelijk wat rmk 6,7,8 voor nut hebben. ik neem aan dat je ze als stop rmk bedoelt
als dat zo is dan zal je lok stoppen na het sein bij 7 en 8.               bij 6 stopt hij voor het sein.
ik denk dat je beter 7 en 8 kunt vervangen door resp. 12 en 2 en 6 door 15.
als je dan ook de rmk's die daar weer voor liggen ongeveer even lang maakt dan krijg je gelijkmatiger beeld als je de rmk's bij het rijden ziet oplichten.

bijgevoegd screenshot geeft aan hoe ik e.e.a. bedoel.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #21 Gepost op: 31 maart 2011, 19:26:33 »
Riny,

't is niet zichtbaar, klopt ook want je hebt 'm gesloten. maar verder ben ik apetrots op je.
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:Vraag voor de WDP Specialist.
« Reactie #22 Gepost op: 31 maart 2011, 20:17:56 »
Riny even een ongevraagd advies over je sporenplan en met name de rmk indeling.
Zo te zien heb je je wissels een rmk nr. gegeven, zou ik niet doen, ze zijn neem ik aan ook niet echt als terugmelder omgebouwd.

Kees, alle ongevraagde adviezen, opbouwende kritieken zijn bij mij altijd welkom en zeker van mensen die weten waar ze het over hebben.

Ik heb de wissels geen terugmelding gegeven, kijk maar naar de andere wissels.
Dit zijn de decoder- adressen welke weer worden gegeven.
Wissels behoren tot een wisselstraat en niet in blokken met sectie indelingen.
Maar ik geef toe, je moet het ook maar net zien, en het lijkt er inderdaad veel op dat het Rmk's zijn.
Ik zou ook een dergelijke reactie gegeven te hebben.

Verder is mij niet duidelijk wat rmk 6,7,8 voor nut hebben. ik neem aan dat je ze als stop rmk bedoelt
als dat zo is dan zal je lok stoppen na het sein bij 7 en 8.               bij 6 stopt hij voor het sein.
ik denk dat je beter 7 en 8 kunt vervangen door resp. 12 en 2 en 6 door 15.
als je dan ook de rmk's die daar weer voor liggen ongeveer even lang maakt dan krijg je gelijkmatiger beeld als je de rmk's bij het rijden ziet oplichten.

Ook hier is spraken van de weergave van de decoder- adressen 6,7,8 van de seinen (magneetartikeladressen).
Verder zal ik de verdeling wat gelijkmatiger maken/weergeven.
De weergave van het baantje is niet 1:1 betreffende het aantal railstukken, vergelijk het maar eens met het Wintrack plan.

Bedankt voor het meedenken en zal het eens net iets anders samenstellen zodat het een en ander duidelijker word.

P.s. sorry voor de onduidelijke weergave.