Spannend en creatief. Dit vraagt om een hele andere aanpak dan een modelspoorbaan op poten. Bij zo’n hangende constructie komt er een aardig gewicht aan het plafond te hangen en is de kans ook groot dat de hele baanconstructie gaat doorbuigen. Ik ben wel benieuwd hoe je dit gaat oplossen.
Jup, ik heb eens wat gemeten ben naar de bouwmarkt gegaan en heb wat gewichten geschat (op tillen en raden) die gewichten opgeteld en vevolgens bij de ijzerwaren gekeken wat ik zoal nodig zou hebben.....
Ben geschrokken terug gegaan naar huis en ben met een teleurgestelde blik lekker op het internet gaan surfen, wat je daar allemaal tegenkomt lol, maar goed even terug on topic...
ik heb uiteindelijk het een en ander gelezen omtrent modules en daar heb ik dan ook voor gekozen, eerst een plan voor een ondergrond gemaakt:
voor het topblad heb ik gekozen voor 9mm MDF platen van 61X122 CM. dit is een standaard maat en overal te krijgen dus in de toekomst uitbreiden is geen probleem.
het raamwerk onder de platen is 18X44 mm dit om doorbuigen te voorkomen en in een later stadium kan de bodem dicht gemaakt worden tewijl alle bedrading dan tussen de platen zit en je er niets meer van ziet.
de gaten voor de parkers 40X35 mm zijn voorgeboord en de koppen verzonken uiteraard heb ik de latten verlijmd met snel drogende houtlijm.
Nu dat alle modules klaar zijn heb ik ze allen naast elkaar gelegt op 2 zaagsteunen met daarover 50X50 balken
Om de modules aan elkaar te bevestiggen heb ik gekozen voor slagmoeren en oogbouten (8X40 mm). door de oogbouten door de ene module heen te steken in de andere module kun je deze aan elkaar schroeven en later ook weer uit elkaar halen.
Het lijkt wat moeilijker dan het is en het werkt perfect..
als alles aan elkaar bevestigd is ziet het geheel er zo uit duidelijk te zien zijn de 2 support balkjes van 55X55X300 (die zijn straks weer weg ik wilde nu even wat ondersteuning
Het breedste gedeelte is 172Cm breed (links op de foto)
de lengte is nu 244Cm (kan uitgebreid worden tot ik tegen de muur aan zit)
en het smalle gedeelte is 122Cm
de binnenkant die er uitzie als een U is 42Cm diep en 84 Cm breed, ruim genoeg om een stoel te paatsen en te genieten van het uitzicht lol
Voor nu ben ik even klaar met knutsellen im mag morgen op oudejaars avond werken dus alles even aan de kant zetten...
Om te voorkomen dat ik straks onderdelen kwijt ben heb ik de oogbouten aan de binnen kant van de modules in de slagmoeren geplaatst, zo weet ik waar ze zijn..
De volgende stap word dan een onderstel maken dat ook uit modules bestaat en over het bed heenpast, de zaagsteunen die ik nu heb gebruikt zijn : A.. te laag en B... veel te dun naar mijn zin lol..
ik kom hier weer op terug en het aan het plafond hangen is hiermee offiecieel van de (trein)baan.