Oei Johan,
dat was door het oog van de naald, voor het zelfde geld heb je kortsluiting.
Solderen is niet moeilijk, goed vloeien is net wat Riny schrijft het belangrijkste.
Anders krijg je kouwe lassen, en dat is funest op een trillend er bewegend object als een trein of een lok.
Het beste soldeertin voor onze hobby is harskern soldeer met de verhouding 60% zink en 40% lood, zgn 60/40 soldeer.
De harskern is nodig om een beschermende laag over de las te leggen tijdens het afkoelen.
De smelttemperatuur van 60-40 is plm 185-1900 graden ik zet mijn soldeerstation altijd op 2200
Heb je geen geregelde bout dan kun je het makkelijk, als volgt testen.
Smelt een druppeltje tin op de punt, dit moet vlot gaan en het oppervlak moet een seconde of 5-10 glanzen.
Tik daarna de bout schoon, gebruik altijd een oude glazen asbak voor.
En ga daarna solderen.
Bij de afwerking als je draden aan elkaar verbindt neem altijd krimpkous als isolatie en zorg er voor dat deze goed vast zit, niet kan verschuiven(trillen van de lok)
Over de draad kleuren, dat vind ik verkeerde zuinigheid met andere kleuren werken.
Een decoder kost vele malen meer dan een bosje draad.
Werk altijd met de zelfde kleuren als de originele draad.
Een opmerking over dat spoeltje tussen de koolborstels, dat is een condesator en geen spoeltje, maar het moet er ook uit.
grt P.