Beste Jerry,
Ik ben van mening dat je een paar dingen door elkaar haalt zonder deze bedoeling te hebben.
De beste resultaten krijgt men bij 3 rail betreffende terugmeld- detectie met massa-detectie, dus via 1 spoorstaaf.
Het gehele treinstel wordt gedetecteerd, van loc t/m het laatste wagon of rijtuig.
Tweede voordeel: een in het wild loslopend wagonnetje wordt dan ook gezien (gedetecteerd).
Bij stroomdetectie, middenrail (puco's) wordt alleen de stroomverbruiker, dus de loc gedetecteerd.
Wil men het gehele treinstel detecteren dan dient de het laatste wagon/rijtuig voorzien te zijn van een stroomgebruiker, denk hierbij bijv. aan sluitlichten.
De opdeling, zoals Piet weergeeft, is een kwestie van voorbereiding tijdens de opbouwfase van een modelspoorbaan.
Men dient er dan d??r al rekening mee te houden.
Voordeel: men hoeft in een later stadium dan niets meer te slopen.
Tom heeft zijn baan, tijdens de opbouw, op deze wijze al voorbereid.
Wanneer men weet waar scheidingen nodig zijn voor Booster gebruik kan men de middencontacten (puco's) op dat punt isoleren/scheiden zodat men in principe meerder aparte banen krijgt welke middels boosters weer tot 1 geheel gemaakt word.
Men kan tijdelijk de middencontacten, middels draden, even doorverbinden.
Wanneer men het exact dezelfde boostervermogen hanteert als het vermogen van de gebruikte centrale (mits daar een Boosterdeel inzit) heeft men zelfs geen sleperwipper meer nodig.
Deze bijdragen wilde ik even plaatsen om het (hopelijk) minder verwarrend te maken want in zeker zin worden er een paar punten door elkaar gehaald wat zeer verwarrend kan werken en mogelijk schade toe kan brengen.
2 en 3 rail systemen zijn twee verschillende werelden.