Binnenkort is het zo ver: ik zal eindelijk een huis kunnen betrekken waarin ik een aparte (doch kleine) kamer beschikbaar heb voor het bouwen van een modelspoorbaan! Ik heb in de voorbije jaren al wat geknutseld met kleine diorama's en tijdelijke computergestuurde banen in de woonkamer, maar de twee wil ik nu combineren in iets vasts. Ik heb geen ervaring met het bouwen van een grotere vaste baan en kom hier in de hoop middels jullie advies de meeste beginnersfouten in het ontwerp te voorkomen. De kamer is klein (285x240) en mijn dromen zijn groot, dus het was een hele klus een werkend plan te maken. Laat ik mijn wensen kort beschrijven:
- Het thema is Duitsland Epoche III, simpelweg omdat al mijn materieel in deze periode valt en het nu eenmaal prachtig is om stoom, diesel en elektrisch historisch verantwoord door elkaar te kunnen laten rijden :-).
- Omdat ik ook veel intercitymaterieel heb wil ik een geëlektrificeerde dubbelsporige hoofdlijn, liefst met station en als het even kan ook nog een zijlijntje voor de kleinere stomers.
- Ik wil de baan in modules bouwen om hem verhuisbaar te houden (hoeft niet naar beurzen of op standaardmodules aangesloten kunnen worden). Bovendien wil ik de module-overgangen zo ontwerpen dat ik in de toekomst in een eventueel grotere kamer m.n. de stations kan verlengen door er een extra module tussen te plaatsen.
- Ik houd van aardig druk en afwisselend treinverkeer, dus een schaduwstation lijkt me een must. Alles zal digitaal en computergestuurd gaan.
- Ik heb al een hoop Tillig Elite rails en wissels liggen dus daarmee wil ik het geheel ontwerpen.
Zie hier dan het plan:
Maximale stijging: hoofdbaan 3%, zijlijn 4,5%.
Minimale radius: R2 425mm (hoofdbaan), 390mm (klein stukje in het onzichtbare stuk van de zijlijn, verder ook R2).
Minimale hoogte: bijna overal 90mm of meer, tussen de zijlijnen komt op een plek 72mm voor.
Minimale loopruimte tussen modules: 50cm
Waar de deur openslaat (linksonder) komen twee uitneembare secties. Het zichtbare deel daar is optioneel (extra rangeermogelijkheid).
Enkele punten waar ik zelf nog over twijfel:
- Is een hellingspercentage van 4,5% te doen met korte treinen?
- Zijn de minimale radii voldoende? Ik ben m.n. onzeker over het stukje 390mm, dit spoor kan eventueel worden weggelaten, het bergstation heeft dan maar één aanrijspoor.
- Is 72mm hoogteverschil genoeg voor stoomtreinen?
- Zijn de stationssporen niet te kort?
- Is er genoeg ruimte voor mooie scenery? De goederensporen van het hoofdstation kunnen natuurlijk eenvoudig weg worden gelaten.
- Kan ik overal nog goed bij straks? Waarschijnlijk moet ik in de klimspiraal een mangat maken...
Barst maar los met jullie meningen en adviezen!