Het is misschien nog wat netjes, omdat ik net begonnen ben. Maar ik houd erg van opruimen en niet van zoeken naar.
Nu die 1200 helemaal uit elkaar ligt, begrijp ik ook waarom mijn snelle test bij de verkoper niet werkte. Ik dacht daar even te kunnen controleren of er nog leven in de loc zat door een 9 volt batterij tegen de wielen te drukken.
Foutje.
Bij deze loc wordt de spanning op het ene draaistel van de linker rail genomen en bij het andere draaistel van de rechter rail. Dus geen wonder dat die batterij test niks deed. Het had alleen gewerkt als de loc op rails gestaan had.
Maar dat zette mij toch aan het denken. Afgezien van het feit dat de spanningafname over slechts 2 wielen/rail zo erg minimaal is, levert het ook een probleem op bij blokmelders. Want deze vrij lange lok gaat de melder de ene keer met zijn voorste wiel vinden, maar het kan ook zijn dat de melder door de vierde as pas getriggerd wordt. Dit is afhankelijk van de rijrichting en de zijde waarde de melder zit. Het zal bij gewoon rond rijden in flinke blokken wel niet heel ernstig zijn of de loc nu 10 cm eerder of later schakelt, maar in mijn geval moet er redelijk nauwkeurig gerangeerd worden en is het de bedoeling dat de trein stopt op het punt van de ontkoppelrail.
Of ik moet deze loc altijd in de zelfde richting op de rails zetten en bij het baan er rekening mee houden. (keren kan de loc op mijn baan niet). Maar het kan wel weer nieuwe conflicten bij andere locomotieven oproepen.
Of ik moet mij de moeite getroosten om een paar contactveertjes in te bouwen om de spanning op beide draaistellen aan beide zijden op te nemen. Dat is natuurlijk beter, maar kost wel veel moeite. Een eerste onderzoek wijst uit dat het goed mogelijk is, het moet alleen nog effe gedaan worden.
Het benodigde fosforbrons is onderweg en jullie krijgen de operatie t.z.t. nog wel in beeld.
Ook de verlichting (nu aan beide zijden 1 witte lamp) gaat op de schop. Dat zullen 6 witte en 4 rode ledjes worden. Plus 2 witte voor de cabines.