Zo ongeveer 6 jaar geleden begonnen aan wat ik dacht mijn laatste modelbaan
St. Barbara in Allgäu zou worden.
Ik zag mezelf al op mijn ouwe dag genieten van de treintjes en mijn landschap maar door LO (lichamelijk ongemak)heb ik die baan uiteindelijk afgebroken.
Er was nog wel zin om wat nieuws te bouwen, deze moest wel overal makkelijk te bereiken zijn dus de diepte niet meer dan 60cm.
Tevens was het idee om met een soort modules te gaan werken zodat bij een eventuele verhuizing het geheel in losse delen meegenomen kan worden.
Het idee en tijdperk was wel even wat anders dan ik voorheen altijd had gebouwd, de scenery mag wel uit tijdperk III zijn, dus romantische vakwerkhuisjes maar het rijdend materiaal voor het grootste gedeelte tijdperk VI.
De scenery zal ergens in het Ahrdal zijn, daar kwam ik in mijn jeugd dikwijls op vakantie en heb daar nog leuke herinneringen aan.
Het begint met de bakken maken.
Ik gebruik hiervoor 9mm populieren-multiplex. Werkt lekker o.a. met het zagen, licht van gewicht en betaalbaar.
De eerste bak van 150x57cm zit zo in elkaar.
De modules komen op een ondergrond van een raamwerk waarvoor ik vuren latten heb gebruikt van 22x48 (ongeschaafd)
Na wat dagen arbeid staan er nu rondom modules, deze worden later met slotbouten aan elkaar gekoppeld.
De Westkant
en de Oostkant
Overzicht van beide kanten.
Inmiddels is ook al te zien dat er een achterwand gaat komen, de hoeken heb ik afgeschuind, afronden was ook een idee maar ik was niet van plan om een hele plaat buigtriplex te kopen voor 3 strookjes van 60x20cm.
Styreen was ook mogelijk geweest maar dan had ik weer een of andere primer nodig omdat anders de fotowand niet geplakt kan worden.
Ik heb er weer zin in.