Hoi Wim,
Oh ja, dat stond in de titel. Het is zo'n oud model neem ik aan (met die horizontale magneet met dat licht grijze kapje)?
Wat je kunt doen is even kijken waar het mis zit. Het meest voor de hand liggende euvel is dat een van de stangetjes iets is verbogen.
Misschien even een plan:
Maak het sein even los van de voet (klein schroefje aan de onderkant van de mast)
Kijk of het sein, los van de magneetaandrijving, soepel beweegt, en of beide armen helemaal open kunnen.
Zo niet, dan zit het in de stangetjes. Die kunnen verbogen zijn en daardoor aanlopen of in elkaar haken. Als je een ander sein hebt, kun je daar zien hoe het allemaal behoort te zitten.
Eventueel voorszichtig in de goede vorm buigen met een tangetje.
Als het sein zelf goed beweegt, ligt het aan de magneet.
Erg voor de hand liggend is dat de aansluitbus aan de voorkant iets naar binnen is geduwd. De achterkant hiervan dient als 'eindstop' voor de magneet aandrijving. Ook die kun je voorzichtig met een tangetje terug buigen naar buiten toe, tot de magneet weer de volledige slag kan maken.
Als laatste kun je kijken hoe de magneetaandrijving zelf werkt (even met de hand bewegen of even aansluiten) Ook hier kunnen wat zaken verbogen zijn, bijvoorbeeld de sleepcontacten voor de treinbeïnvloeding.
Als het goed is moet je alles soepel kunnen laten lopen zonder smering. Maar het is soms even pielen om alle mechanieken goed uit te lijnen.
Als laatste kan het nog zijn dat de magneetspoel beschadigd is en niet de volledige kracht levert. Dan is het een kwestie van de hele spoel vervangen (of het hele sein).
Ik hoop dat het zo gaat lukken. Overigens zijn deze seinen meestal 2e hands voordelig te verkrijgen. In Houten bijvoorbeeld koop je ce voor rond de 12,50.
groeten,
Rob