Ik ben al een tijdje aan het worstelen met verschillende ideeen waarvan de uitvoer op dit moment niet wil lukken. Zo ben ik enthousiast begonnen om station Noord-Scharwoude na te bouwen in module vorm, helaas bleken de modules veel te veer ruimte in te nemen in mijn hobby kamertje (2x3 meter). Toen maar begonnen met een idee voor een winter diorama. Helaas ook weer veel te wensen en het bouwen wil maar niet lukken.
Daarom ben ik nu tot het volgende besluit gekomen; ik staak voor nu alle bouwactiviteiten, beperk mij nu tot het verzamelen van mooi NS materiaal (wat al aardig lukt), alle bouwwerken incl materiaal wordt opgeborgen. Ondertussen wil ik een mooi groot ontwerp maken van mijn toekomstige modelspoorbaan. Deze baan kan pas gebouwd worden als de kinderen (bijna 11 en 14) het huis verlaten hebben en ik de hele zolder tot mijn beschikking heb.
De uitgangspunten voor mijn toekomstige baan zijn:
- Veel spoor (weinig bouwwerken)
- Groot station (treinen van max 2 meter aan het perron)
- middel tot groot loc verzorgingsdepot
- groot schaduwstation opstelplaatsen voor treinen van 2 meter)
- lang paradespoor (minimaal dubbelsporig of meer)
- gevarieerde treinenloop
- kanaal met laad/loswal en ruimte voor zeker 1 mooi schip
Inspiratie heb ik gevonden in het spoorplan van station Den Haag
Deze tekening dient ter inspiratie, ik wil geen exacte kopie maken.
De sporen in de driehoek (richting Gouda) wil ik doodlopend maken en gaan gebruiken als opstelsporen en ik zou graag nog een draaischijf toevoegen om stoomloc's te kunnen draaien.
de sporen richting Den Haag HS en Den Haag LvNOI zullen ieder naar een kant van het schaduwstation gaan.
Voor het loc verzorgingsdepot heb ik onderstaande tekening gevonden, dit is voorlopig het beste dat in de buurt komt van wat ik wil.
Om e.a. goed te kunnen tekenen ben ik nog op zoek naar een mooi ontwerpprogramma voor de MAC, iemand suggesties?