De omgeving van de duiker staat in het gips. Nu kunnen de muurtjes met steenmotief worden gemaakt. Ik doe eerst het gips en dan pas de klei/steentjes, zodat het gips niet in de voegen gaat zitten. De klei boetseer je nauwkeurig tussen het gips in en kun je ook gebruiken om onvolkomenheden in het gips op te vullen.
Hier gaat het gebeuren
Ik gebruik voor de 'stenen' muur de DAS klei van de aktie winkel en 2 stempeltjes van uitgediende penselen. Een stempel is een afgeschuinde steen voor de boog, de andere een bijna vierkante stempel voor de rest van de stenen.
Verder materiaal:
Een vlakke ondergrond om de klei op uit te rollen
Een 'deegroller' (ik gebruik gewoon een stuk rondhout),
2 dunne latjes waar de deegroller overheen rolt om een constante dikte van de plak klei te krijgen
bakje water
lijm
een mes, om de klei te snijden en boetseren
stempels, schroevendraaiertje om het steenmotief te maken.
Begin: een plakje klei uitrollen en ongeveer (te ruim) op maat snijden en op de gewenste plek leggen. Met het mes wordt het teveel aan klei weggesneden.
De module ligt op de kant bij dit werk, vandaar de 'van boven' foto's hierna.
Als dit ongeveer klopt, wordt de klei op de ondergrond gelijmd.
Dan worden alle randjes met het mes (even in het water gedoopt, waar nodig) geboetseerd: goed tegen het gips aan, en de bovenrand van de duiker wordt wat scherper gemodelleerd dor met een vochtig mes langs de hoek te strijken.
Als de klei goed op de ondergrond zit: steentjes stempelen. Eerst de boog.
Dan wordt van boven naar beneden de rest van de steentjes worden gestempeld. Ik werk van boven naar beneden, omdat ik dan goed bij de bovenrand uit kom. De bovenkant van de muur wordt niet gestempeld: dit wordt een betonrand met hekje er op.
Dan, waar de stempel niet past, nog 'voegen' maken met de schroevendraaier. En dan is deze kant van de duiker klaar
.
De andere kant krijgt dezelfde behandeling..
groeten,
Rob