Afgelopen jaar ben ik bezig geweest met een uitbreiding op mijn vaste baantje in de vorm van een modulebaan. Langzamerhand begint de modulebaan zijn eigen bestaansrecht te krijgen, dus wordt het ook tijd voor een eigen topic op dit forum...
Misschien eerst maar even kort de verschillen van een modulebaan ten opzichte van een vaste baan.
Natuurlijk is een modulaire baan eenvoudig op te bouwen en weer in delen af te breken. Dus handig als er geen ruimte is voor een vaste baan. Ook met een verhuizing is een modulaire baan erg handig, en zelfs tentoonstellingen of bijeenkomsten buitenshuis komen met een modulaire baan in bereik.
Maar ook de 'bedrijfsvoering' en de opzet zijn anders. Zo is op een baan in modules eerder een punt-tot-punt operatie van kracht, waarbij steeds een of enkele treinen op het traject rijden. Daarnaast is 'ter plekke' bediening van wissels, seinen en dergelijke meer voor de hand liggend, zodat de bedrading tussen modules eenvoudig is. Een centrale bediening maakt dat de dradenboel ingewikkeld kan worden en, nog belangrijker, de opzet van de gehele baan minder flexibel / variabel is. Modules met standaard kopprofielen kunnen immers op verschillende manieren aan elkaar worden gezet.
Ook ligt het minder voor de hand om veel treinen automatisch te besturen; daarvoor is een vaste baan meer geschikt.
Ik vindt van A naar B operatie erg leuk, en vind de 'kleine' module projecten erg fijn werken, dusseh, ik ben helemaal "om".
De vaste baan is inmiddels omgedoopt tot 'basismodule' met het station "Grauberg".
Aan de rechterkant van het station zit een aansluiting voor de andere modules. Dit zijn:
- Overgangsmodule "overweg". Deze maakt de overgang naar het standaard FREMO profiel E96 (zie onder voor uitleg van de profielen)
- Module "Hoeve bij het viaduct," een 45 graden module met profielen E96 en B96
- Module "Spooraansluiting Hout laden". Ook een 45 graden module met 2 tegengestelde profielen B96
- Module "Bosbouw insnede". 45 graden module met lage hoogte, waar makkelijk onderdoor kan worden gekropen ("duck under" module). Profielen B96 en E96
- Module "Weide". een boog van 22,5 graden, met profielen B96 en E96
- Kopstation "Klütz", met kopprofiel B96 in 45 graden
Wat is dat nu met die profielen?
Ik gebruik 2 standaard profielen. Op deze manier zijn de modules makkelijk in verschillende configuraties te koppelen.
Het profiel E96 is een vlak landschap met een spoordijk er in. Dit is een symmetrisch profiel die ik aanduid met A-A.
Bij profiel B96 ligt het spoor langs een helling. Hier kunnen alleen gespiegelde module-einden worden gekoppeld. Ik duid deze aan met B-C.
Dit is misschien allemaal erg theoretisch. Tijd voor wat plaatjes van de baan varianten met deze modules.
Variatie 1 "Boog", waarmee ik precies in de kamer rond kom, maar de deur naar het halletje altijd open moet blijven. Handig, omdat het eindstation op een vaste plek kan staan, maar niet ideaal voor winterse omstandigheden buiten en tocht binnen.
Door alleen de spooraansluiting Hout om te draaien ontstaat variatie 2: "Hoek". Deze staat mooi midden in de kamer, maar neemt dan ook wel een erg prominente plek in.
Met variatie 3: "Slinger", is even flink gedominood met de modules. Hier gaat de baan mooi langs een kant van de kamer met loopruimte aan beide zijden, maar daarvoor moet dan wel de eettafel uit de weg.
De eerste 3 modules zijn (nagenoeg) klaar, de bouw van de 4e is deze week begonnen. Ook is station Klütz al ver in de planning. De eerste aanwinst (locloods) is net binnen.
Maar daarover later meer.
groeten,
Rob