Wat is er aan een forumbaan anders dan aan de bestaande Fremo module banen?
Dit zijn twee verschillende dingen:
► Fremo staat voor Freundeskreis Europäischer Modellbahner (vriendenkring van Europese modelbouwers). Bij Fremo-module is er een norm bedacht voor modules, om ervoor te zorgen dat een op die manier vervaardigde module, zowel mechanisch als elektrisch, aan elke andere volgens diezelfde norm gemaakte module gekoppeld kan worden.
Bijvoorbeeld: een Fremo-module vervaardigd door iemand die in Nederland woonachtig is, kan probleemloos aan een Fremo-module worden gekoppeld van iemand die in de USA woonachtig is.
Modules gebouwd volgens bepaalde normen, worden ook toegepast bij modelspoorverenigingen. De modules kunnen dan op de clubavonden aan elkaar worden gekoppeld.
Naast de Fremo module-normen, zijn er o.a. de NEM- en NMRA module-normen.
► Een forumbaan zoals genoemd in het idee van Rob, is een doormiddel van modules aan elkaar gekoppelde forumbaan en die modules worden gemaakt door forumleden. Daarbij zul je ook afspraken moeten moeten maken voor wat betreft de koppelbaarheid van de modules, maar dat hoeft niet per se de Fremo-norm te zijn.
Als je geen regels wilt vastleggen, krijg je de boel nooit aan elkaar en rijdend.
Over regels, normen en afspraken is nog helemaal niet gesproken.
Bovendien waar moet dat rijden dan plaatsvinden?
Het forum is nu eenmaal geen tastbare locatie.
Daar heb je helemaal gelijk in. Dit wil overigens niet zeggen dat dit niet-tastbare forum nooit bij elkaar is geweest.
Ik denk dat ik gewoon bij mijn eigen problemen blijf proberen iets voor elkaar te krijgen. Samen met andere mensen leidt meestal tot meer problemen dan resultaten.
Een in commissie verzonnen paard ziet er meestal uit als een kameel, hoeft niet overal op te gaan. Maar ik ben een overtuigd OMdenker en ik doe meestal één beer per keer.