In dit bericht de stand van zaken over het voorstel voor een (mogelijke) Forumbaan opgebouwd uit modules.
Dit bericht wordt gaandeweg bijgewerkt, zodat op een centrale plek te lezen is wat het voorstel inhoudt.
Wil je ook meedoen: stuur dan een Persoonlijk Bericht op dit forum naar Robvd
Dit is de stand tot 27 sep 2017
Het bericht heeft 4 secties:
De Opzet en uitgangspunten: Doel, voor wie en opzet van de baan
Organisatie: Wie er meedoen, uitwerking van vraagstukken en rijdagen
Voorstel voor de Modulestandaard: mechanische en elektrische bouw van de modules
Openstaande vragen en acties
Let op: Dit alles is nog een voorstel, en forumdiscussies zijn nog gaande. Veranderingen volgen nog...
Opzet en uitgangspuntenDe Forumbaan is voor ieder forumlid dat mee wil doen.
Het doel is, middels concrete modulebouw projecten, elkaar te inspireren en te helpen bij het uitoefenen van de modelspoor hobby.
Daarbij hebben we deze startpunten:
- Lage drempel: lage kosten, begrijpelijke techniek en ook met weinig bouwervaring mee kunnen doen.
- Gezamenlijke baan, dus samen materieel inzetten, en samen rijden.
- Duidelijkheid over elektrische en elektronische opbouw van de modules voor we beginnen te bouwen
- We beginnen pas als er 'voldoende' leden zijn die meedoen.
De baan wordt af en toe gezamenlijk opgebouwd. Dus t.z.t. regelen we een ruimte voor een dag of weekend of zo. Buurthuis, gymzaal of iets anders.
Een ieder bouwt en test de eigen modules thuis en slaat deze zelf op (we heben geen Forumbaanopslag) of stelt deze bijvoorbueeld thuis op als diorama of uitbreiding van eigen baan kan gebruiken.
Met de modules gebouwd volgens de richtlijnen, kan principe kan elke inbreng aan een andere worden gekoppeld vanwege de standaard overgang.
BaanvormDe vorm van de baan is een combinatie van een enkelspoor en dubbelspoor baan. In schetsvorm ziet dat er zo uit:
Deze bestaat uit (ongeveer van rechts naar links)
- Een dubbelspoor lus
- Een of meer dubbelspoor modules
- Een dubbelspoor station
Als hier ook naar/op het tegengestelde spoor kunt rijden, zijn er nog wel wat elektrische uitdagingen - Een splitsing module
Hier nog getekend als echte splitsing, al kan deze ook als aftakking van het dubbelspoor worden gebouwd, zodat er later meer mogelijkheden zijn. - Een enkelspoor lus
Hier is de geometrie een uitdaging, vandaar de - Jokermodule
Deze is variabel in lengte en kan ook zijwaartse verschillen opvangen.
De uitwerking hiervan is ook een uitdaging (al heb ik wel wat ideeën).
Natuurlijk kan de baan in eerste instantie zonder het dubbelspoor station (of zonder oversteek naar het tegenliggende spoor), om de start niet te complex te maken.
Wat mij erg aanspreekt aan deze opzet dat er voor elk wat wils is: van eenvoudig modules tot ingewikkelde stations. En dat er relatief snel iets neer te zetten is met voldoende mogelijkheden voor uitbreiding, lijkt me.
Overigens is het dubbelspoor FREMO profiel ook op het enkelspoor aan te sluiten (dan is er wel een spoor ongebruikt)
OrganisatieMeedoen en aanmeldenConcreet hebben de volgende leden zich aangemeld (als het niet klopt: laat maar even weten)
@Pierre : Lus
@NickvR : een module
@The Breeze @Robvd : 180 graden enkelspoor boog
Aanmelden via PB aan Robvd
Uitwerking van Forumbaan vraagstukkenWe hebben hier een prachtig forum waarop we vraagstukken omtrent de modulebaan kunnen uitwerken. Elk soort module heeft zo zijn eigen (technische) uitwerking nodig.
Gewone enkelspoor en dubbelspoor modules zijn technisch vrij eenvoudig. We kunnen hier wel concrete bouwbeschrijvingen voor maken.
Mensen die zich bezighouden met een van de speciale modules (splitsing, dubbelspoor station, andere), kunnen dat deel verder uitwerken. Met hulp/bemoeienis van Forumleden, natuurlijk.
Het idee hierbij is dat de gewone modules technisch eenvoudig kunnen blijven en geen last hebben van complexere techniek die nodig is bij de tegengestelde stroomkringen in bijvoorbeeld een dubbelspoor station of splitsingsmodule. Oplossingen worden gevonden voor concrete vraagstukken wanneer en waar deze zich aandienen. Een eenvoudige oplossing voor een dubbelspoor station kan zijn, dat er geen oversteek wordt gemaakt naar de tegengestelde sporen (stroomkring). Maar het is aan de ontwerper(s) en bouwer(s) van die module, binnen de standaard, een passende oplossing te vinden.BijeenkomstenMet de forumbaan kunnen we elkaar te ontmoeten, ervaringen uiwisselen en samen rijden op de modulebaan.
In eerste instantie 2 tot 4 keer per jaar. Locatie bij voorkeur beetje centraal van alle forumbaan-ers. en minimale kosten (buurthuis, school o.i.d.)
De eerste bijeenkomst dit najaar / deze winter om elkaar te ontmoeten, vertrouwd te raken met de modulestandaard en elkaar te helpen bij de opzet van de eerste modules. En verder af te spreken waar/wanneer de volgende bijeenkomst is.
(ondergetekende kan de eerste bijeenkomst organiseren in de omgeving van Beverwijk)
Misschien dat er 'regiogroepen' zijn die, naar behoefte, vaker bij elkaar kunnen komen.
opbouw - rijden - opslagDeelnemers maken modules thuis en slaan deze hier ook op. Op een rijdag worden de modules meegenomen, de baan opgebouwd en er wordt (afwisselend) analoog of digitaal gereden.
We beginnen alleen analoogMateriaal is van de deelnemers en wordt voor eigen risico meegenomen.
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze zorgvuldig met het materiaal omgaan.
Modulestandaard voorstelSchaal en systeem:H0, 2 rail, geschikt voor analoog en digitaal rijden (niet gelijktijdig, maar na de opbouw het een of het ander).
We beginnen analoog.
Het meeste digitale materiaal kan ook analoog rijden. Modulebouw:Om modules goed te laten aansluiten en ervoor te zorgen dat de modulebaan moet snel en bedrijfszeker op te bouwen is, houden we deze standaarden aan:
Modules standaard 50 cm breed, lengte naar eigen inzicht, maar niet korter dan 30 cm en niet langer dan 150 cm (wegens hanteerbaarheid).
Elke module staat op eigen poten.
Hoogte bovenkant rail 80 cm vanaf de vloer.
We gebruiken de standaard kopprofielen van FREMO E96 voor enkelspoor en 2E99 voor dubbelspoor).
Beide zijn profielen van een vlak landschap met een spoordijkje met greppel aan beide zijden.
Je kunt modules met eigen kopprofielen maken, maar de buitenste 2 van het samenstel (de "inbreng") moeten standaard zijn.
De moduleovergangen gebaseerd op de FREMO aanpak geeft een overgang met een heel duidelijk gedefinieerd profiel voor rails, landschapsprofiel en mechanische koppeling met bouten en (vleugel)moeren of lijmklemmen.
Met de 2 profielen (een voor enkel- en een voor dubbelspoor) hebben we de meeste mogelijkheden om de modules aan te sluiten tot een baan, en hiermee is relatief eenvoudig een stevige module te maken, die er toch realistisch uit ziet. En tussen de profielen kan de module zo vlak of zo bergachtig zijn als je wil...
Als je meer wilt weten over de FREOMO standaard: Onderaan deze pagina van de FREMO website is een PDF te downloaden met een uitgebreide beschrijving van de FREMO normen
https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/baugroesse-h0/h0-europa/h0-normentwurf/
Het is wel in het Duits...Elektrisch (voor de rijstroom) is de module als volgt opgebouwd:
Een doorlopende rijstroom draad met minstens 1mm2 wordt aan beide zijden gekoppeld met 4mm bananenstekkers / bussen (stekker altijd rechts vanaf de module gezien). De rails wordt vanaf deze doorlopende draad aangesloten.
De doorlopende rijstroom met stevige stekkers zorgt voor een gering spanningsverlies bij langere banen. Het gebruik van stekkers en bussen maakt het onmogelijk de modules verkeerd aan te sluiten.
Aanbeveling is de rails op meerdere punten aan de rijstroom draad aan te sluiten, zodat en draadbreuk niet meteen tot een onbruikbare module leidt.Schematisch ziet dit er als volgt uit:
Bediening van seinen, wissels en dergelijkeOp elke module (of inbreng) worden seinen, wissels en dergelijke "ter plekke" bediend. dit houdt de bedrading tussen modules eenvoudiger (slechts 4 draden aan elke zijde: 2 rijstroom en 2 voor overige stroomgebruikers).
Bediening kan mechanisch zijn (handbediening met hevels), of elektrisch.
VeiligheidGeen netstroom op of aan de module. Alleen zwakstroom bedrading.
Voor de elektrische bediening van andere onderdelen heeft elke module een doorgaande 14-16v~ leiding. Elke module kan hier dan zelf de benodigde stroom van aftappen en omvormen (en stabiliseren tegen dips in de spanning).
Op een rijdag worden groepen van modules van deze wisselstroom voorzien. Zo is er een beperkt aantal trafo's en stekkerdozen onder de modulebaan nodig. De trafo's en stekkerdozen worden tussen de poten van de modules gemonteerd.
LandschapNaar eigen inzicht, mits de standaard kopprofielen worden aangehouden. Op elke overgang (van de inbreng) is gras aangebracht
RailsRails code 100 (2,5mm hoog railprofiel), zodat nieuw en ouder rollend materieel is te gebruiken.
Minimale boogstraal op doorgaand spoor 700 mm
Minimale boogstraal wissels en zijsporen: 358 mm
Rails minstens 10cm van de buitenrand van de module houden, zodat materiaal niet naar beneden valt bij ontsporingen.
MateriaalEigen materiaal kan op de baan rijden
Voorlopig nog geen standaard voor koppelingen.
Openstaande vragen en actiesNickvR: Hoe de bedrading voor seinen en wissels op een module te doen.
Robvd: Voordat er gebouwd wordt aan de forumbaan, moeten de standaarden en afspraken duidelijk zijn. Dit komt t.z.t in een pamflet met tekeningen en schema's.
Tot zover,
Rob