PiKo (met een k) en Peco zijn twee totaal verschillende merken. Piko is Duits, Peco is Engels. Peco kun je in grotere hoeveelheden vaak het best direct in Engeland bestellen, dat scheelt ondanks verzendkosten gewoonlijk stukken met Nederland.
Welke rails je mooi vindt is altijd een kwestie van smaak. Daarover heeft iedereen een eigen mening. Maak vooral je eigen keuze!
Piko A rails zijn populair en relatief voordelig. De constructie van de meegebogen wissels vind ik echter slapjes.
Mijn voorkeur is
Peco code 75 maar ze hebben ook
code 100. Hun code 83 is meer een imitatie van Amerikaans spoor. Ik bouw mee aan een Amerikaanse baan, en die doen we dus met Peco code 83.
Wil je echt mooie rails, en met mooie wissels, dan is
Tillig zeker een kandidaat. En ze zijn niet de duurste.
Of je het verschil ziet tussen code 100 en lagere rails? Ook dat is een vraag die je voor jezelf moet beantwoorden. De een valt het meer op dan de ander. Je zult wel zien dat het verschil opvallender wordt wanneer je de rails gaat ballasten.
Kijk verder niet alleen naar de rails, maar ook naar het aanbod van wissels en kruisingen dat geleverd wordt. Als je van een bepaald merk de rails mooi vindt maar de wissels lelijk of veel te duur, is dat een argument om mee te nemen in je keuze.