Het is in verschillende topics al aan de orde gekomen: ATF (automatic Transmission Fluid) als wondermiddel om het contact tussen rails en wielen goed te houden. Het leek me wel een idee om hiervoor een eigen topic te openen om ervaringen te verzamelen...
(ik weet niet of dit artikel in de goede rubriek staat, maar anders wordt-ie wel verplaatst).
Hier gaat het om:
Railgum, los en onder wagon, om oxidatie af te slijpen
SR24, met doekje, om rails en wielen te ontvetten
ATF met wattenstaafjes.
Mijn idee en aanpak tot nu toe (niet allemaal zelf verzonnen, veel ideeën uit de topics opgepikt):
- Eerst alle rails slijpen: met de railgum waar ik er bij kan en de railreinigingswagon achter een lok voor de onbereikbare (en bereikbare) plekken.
- Dan met SR24 op een doekje alle rails vetvrij maken (de railgum smeert het vet uit).
Als je dit met de vingers doet, voel je meteen waar nog onregelmatigheden op de rails zitten, zoals wat lijm- of verfresten. - De wielen van al het materieel dat op de schone rails gaat, wordt ook eerst schoongemaakt. Dat geldt voor locs en wagons.
Sommige wagon-wielen bleken al aardig wat olie en stof te hebben opgepakt (een laagje drek dat er met de nagel afgestroopt kon worden). - Dan met een wattenstaafje delen van de rails met ATF dunnetjes ingesmeerd. De rest laten verdelen door de treinen te laten rijden.
Wat me opvalt is dat het het materiaal opvallend meer knarst en kraakt als de wielen en rails zijn schoongemaakt en er nog geen (of niet voldoende) ATF op zit. Met name in bogen en heling op is dit goed hoorbaar. Zodra er wat ATF tussen rails en wielen zit, neemt het knarsen af, en uiteindelijk wordt de loop (bijna) stil. Ik gebruik dit geluid dus om te bepalen of er voldoende ATF is toegepast (steeds na een paar rondjes of ritjes).
Ik denk dus dat ATF helpt, omdat:
- Het voorkomt putjes en krassen in rails en wielen tijdens het rijden (op schone, vetvrije rails).
- Een filmpje ATF beschermt de metalen oppervlakten van rails en wielen tegen oxidatie.
- Het lijkt er op dat ATF ook enigszins stroom geleid (maar dat weet ik niet zeker).
Nadelen zijn er ook: locs met twijfelachtige anti-slip banden verliezen hun grip. Ik meteen wat nieuwe bandjes besteld.
Alles rijdt nu erg goed, maar dat is kort na de behandeling. Ik heb daarom ook mijn oude railbus als testmaterieel ingezet. Deze ging altijd al vrij snel na de schoonmaak weer horten en stoten. Even afwachten dus...
De vloer is open voor aanvullingen en andere ervaringen.
Rob