ik wilde wel weer eens wat anders aan Triebwagen (treinstel) op mijn baan dan mijn 45 jaar oude Fleischmann railbus. Dus maar eens rondgestruind op e-bay, en het een en ander gevonden en 'gewonnen' (het is een veilingsite, tenslotte).
Gisteren kwam alles tegelijk binnen.
Van Trix deze Dieseltriebwagen VT62 en van Liliput de Wittfeld Akkutriebwagen ETA180.
Dit zijn andere merken dan ik gewend was: tot nu toe reed ik alleen met Fleischmann en Roco.
Van Trix verwachtte ik een degelijke gebouwd model, en dat is ook zo. De VT62 weegt in model bijna een ton
en de degelijke aandrijving klinkt als de versnellingsbak van een zware vrachtwagen. Dit treinstel reed direct en had alleen hier en daar een drupje olie nodig.
Liliput heeft een heel fijn gedetailleerd model met vele details. Deze ETA180 is erg licht en waait van de baan af als ik de ramen tegen elkaar open zet. De technische opbouw is wat minder, vind ik. Er is geen schroefje te zien: alles wordt in elkaar geklikt. Met dat in- en uit elkaar klikken springen ook de details nog wel eens om de oren.
Dat was een avondje groot onderhoud: wielen corosie-vrij maken, stroomafnemers terug buigen, nieuwe anti-slip banden, contacten tussen de 2 delen schoonmaken en een drupje olie.Ook moesten de nagebootste koppelingen er van af: De raakten de NEM koppelschachten van de draaistellen, waardoor deze bleven haken in bogen van minder dan 1 meter radius en het treinsteel uit de rails liep. Daarna weer alle losgeraakte trapjes en handgrepen bij elkaar zoeken en die er weer op.
Maar hij rijdt nu goed; alleen in één krappe boog op mijn vaste baantje blijft het kortkoppelmechaniek soms haken en slippen de wielen door.
Overigens: kwa detailering helemaal top, dit model: zelfs de buffers zijn verend uitgevoerd!
Als bijvangst bij de verschillende veilingen kon ik, bij gelijkblijvende verzendkosten, nog dit werktreintje bij elkaar scharrelen.
De Köff is dan weer een week eerder los gekocht.
Ik heb nog een idee om de hijskraan werkend te maken met een Arduino, servo en/of motor die dan in de gereedschapswagen worden ondergebracht. Maar dat wordt eventueel en t.z.t. dan een apart draadje....
Het was de bedoeling dat ik één Wittfeld Akkutriebwagen op mijn baan liet rijden, maar ik won 2 veilingen. Dit was er één die niet getest en met loshangende draden werd geveild.
Niet alleen de draden zaten los, maar het aandrijfdraaistel lag er los bij. Dat is op deze foto alvast weer teruggezet.
De motor er weer in en de draden aan het wielstel gesoldeerd. De motor draait, maar de wielen alleen onbelast...
Dat wordt nog even verder werken....
Op zich niet zo erg: bij dit model is de doos met handleiding en een bult onderdelen meegeleverd.
Ik zag bij de beschrijving dat voor steile hellingen een wielas zonder anti-slipbanden vervangen kon worden door eentje met. Er ligt nog een losse as in de doos.
Ik vermoed dat een vorige eigenaar deze wisseling niet helemaal tot een goed einde heeft gebracht. Projectje dus. Verslag hiervan volgt in een ander draadje.
Rob