Ik kon het niet laten...
BR 52Nog een variatie op mijn twee 50-ers: een Oorlogsloc van de bouwserie 52. De BR 52 werd in grote aantallen tijdens de 2e wereldoorlog gebouwd en was gebaseerd op de BR 50. Er moest vooral veel en snel geleverd kunnen worden, dus werd de BR50 zoveel mogelijk "uitgekleed". Sowieso ging er veel aan leidingen af, brons en messing werd weggelaten of vervangen door staal, en de drijfstang was een standaard U-profiel met een lager eraan gelast. Ze werden gebouwd voor een levensduur van 5 jaar (kort voor een locomotief), maar omdat er zoveel van gebouwd zijn rijdt er zelfs nu nog een respectabel aantal rond bij diverse museumbanen.
Deze 52 2222 is van Liliput en had nog wel wat aandacht nodig: liep slecht, stroomopname matig, slipte, liep erg snel uit de rails en de trappetjes naar het machinistenhuis lagen er los bij. Maar ja, voor een gunstige prijs mag je ook een uitdaging verwachten... Dus op en af wat aan zitten friemelen, onder meer oliën, anti-slip banden vervangen, eindeloos aan de stroomafnemers buigen, de veer van het loopwiel bijgebogen en zo meer. Nu rijdt de loc heel goed, ook zeer langzaam. Al blijft-ie gevoelig voor ontsporen. Gisteravond de trappetjes gerepareerd en weer gemonteerd: deze moesten schuivend onder het machinistenhuis worden bevestigd, zodat ze kunnen wijken in krappe bogen.
BR 66Van de BR 66 zijn 2 exemplaren gebouwd als test-locs. Ze voldeden goed, maar werden rechts ingehaald door de diesels, en daarom is de BR 66 niet in productie gegaan. De 2 test locs zijn uiteindelijk als passagierslocs ingezet. De locs waren uitgerust met "Wendezug" faciliteiten, en dat was een aanleiding om er een aan te schaffen: deze loc kan mooi in een van de trek-duw treinen.
Dit, enigszins getateerde (jaren '70), exemplaar van PIKO kwam vandaag binnen. Volgens de verkoper een "smooth runner", maar dat was niet meteen zo. Wielen schoongemaakt (dikke laag aanslag: een wonder dat de loc meteen al reed), tanden in het vet en olie op de assen en nu loopt de loc, zeker gezien de leeftijd, meer dan behoorlijk. De aandrijving is wel hoorbaar, maar valt mee bij lagere snelheden.
Gelukkig zat de handleiding er bij, want openmaken was niet zo voor de hand liggend. Ik dacht zelfs dat de kap er niet goed op zat: deze zat los. Maar dat blijkt zo te horen: het onderstel is een vernuftig knik-raamwerk dat onder de bovenbouw door in de bogen kan buigen...
Zodra de loc goed liep, meteen de beugelkoppelingen verbouwd tot een soort van NEM schacht (net als bij de stuurwagon) en Profi koppelingen er in gezet.
De locs rijden nu goed (genoeg); eens kijken of er nog geluid in gaat binnenkort.
Rob