Dank je, Jack.
Geluid vanuit een lok is toch beter dan een wagon er achter. Mijn favoriete boemel-lokje is de BR70 uit Rijswijk begin dit jaar. Rijdt betrouwbaar en soepel, ook bij lage snelheid. Dus daar wil ik toch ook graag geluid in maken.
Ondertussen heb ik de ATtiny processor van de DigiSpark afgesoldeerd, nadat ik eerst het programma'tje voor de BR70 er op had geladen. Met zo'n kleine ATtiny, past het misschien wel in de BR70.
Ik denk dat (v.l.n.r. op de foto hieronder) de Elco, transistor, gelijkrichter, ATtiny, ontkoppelcondensator (ik weet niet wat dat is, maar blijkbaar hoort die er bij) en spanningsregelaar in de rechter watertank past als ik iets van het lood weg haal.
Na wat puzzelen alle onderdelen op een stukje karton gelijmd dat net zo breed en lang is als de watertank. Alle pootjes zo gebogen dat een en ander gesoldeerd kan worden. Nadat lijm droog was alles gesoldeerd en even spanning erop gezet: zowaar kwam het gesis van het starten van de geluidsmodule uit het speakertje.
Dus dit is de kleinste geluidsmodule tot nu toe:
Alleen de 4 weerstanden (spanningsdelers) van de rijstroom moet ik nog maken (en ruimte voor vinden).
Eerst even meten hoeveel er van het blok lood af moet.
Dus de haakse slijper er weer eens bij gepakt om een stuk van het balastblok weg te halen.
Geluidsmodule even passen...
Op zich is er nog wat ruimte in de watertanks van de kap om wat bladlood bij te plakken, maar eerst kijken wat het effect is van het lagere gewicht. Een proefritje helling op.
Er is geen merkbaar verlies van trekkracht en ook de stroomopname is nog prima. Dus dat kan verder zo blijven.
Nu verder het loden blok en de module goed isoleren en dan verder met de inbouw. Het kale lood van het balastblok zet ik dik in de verf (in een weinig gebruikte oranje kleur, je ziet er tenslotte niets meer van straks).
Als dat allemaal een beetje droog is, kan de module worden ingebouwd. De speaker, daar moet ik nog een plekje voor verzinnen...
Tot zover weer even.
Rob